اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور

احشای خوراکی دام در سنندج ممهور شدند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی کردستان از ممهور شدن احشای خوراکی دام در کشتارگاه صنعتی دام سنندج برای نخستین بار در کشور خبر داد.

احشای خوراکی دام در سنندج ممهور شدند

کامران زیباکردار امروز در گفت‌وگو باخبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: به منظور نظارت بر بهداشت فرآورده‌های خام دامی و ارتقا امنیت غذایی تمام احشای خوراکی استحصالی کشتارگاه صنعتی دام سنندج برای نخستین بار ممهور شدند.

به گفته وی، این اقدام با همکاری رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سنندج و با استفاده از مهر داغ صورت گرفته و تمامی احشا استحصالی دام از قبیل جگر، کلیه و دل دام مهر شدند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان هدف از اجرای این طرح را فراهم کردن امکان تشخیص احشا خوراکی بازرسی شده و سالم توسط مصرف کنندگان و بازرسین عنوان کرد و افزود: انجام این اقدام تاثیر بسزایی در شناسایی و برخورد با متخلفان خواهد داشت.

زیباکردار تصریح کرد: مصرف گوشت دام‌هایی که خارج از کشتارگاه و به صورت غیرمجاز ذبح شده بسیار خطرناک و غیربهداشتی است.

وی به افزایش خرید فرآورده‌های دامی همشهریان در ایام تعطیلات نوروز نسبت به سایر ایام سال اشاره کرد و گفت: شهروندان باید هنگام خرید و مصرف فرآورده‌های خام دامی به مهر دامپزشکی توجه کنند و گوشت سالم را در کشتارگاه‌های مجاز تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان بیان کرد: تاکنون بیش از 800 نوع بیماری قابل انتقال از دام به انسان شناسایی شده و بیش از 70 نوع بیماری از طریق مصرف فرآورده‌‌های خام دامی آلوده به انسان منتقل شده است.

زیباکردار در ادامه تاکید کرد: به منظور تهیه مواد غذایی سالم، شهروندان باید هنگام خرید به ویژگی‌های فرآورده‌های خام دامی غیر طبیعی توجه کنند.

به گفته وی علائمی نظیر کمرنگ بودن و تیرگی بیش از حد رنگ گوشت، وجود لکه‌های سفید، سبز، خاکستری و سیاه، بدون رطوبت سطحی، ترشحات لزج و ذرات خارجی، خونمردگی، خونریزی، کوفتگی، ترشحات عفونی و دانه‌های ظاهر خشک و چروکیده، لزج و چسبنده، شل بودن بیش از اندازه و ترشح خونابه از لاشه، بوی ترشیدگی، گندیدگی و تعفن از علائم گوشت ناسالم و غیرطبیعی است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان در ادامه با اشاره به ویژگی‌های گوشت سالم اظهار کرد: گوشت سالم باید دارای رنگ صورتی روشن و یا صورتی متمایل به قرمز و در یخچال نگهداری شده باشد.

زیباکردار در پایان از مردم استان خواست با توجه به خطر انتقال بیماری‌های مختلف مشترک بین انسان و دام، از خرید مرغ زنده و مرغ‌هایی که خارج از کشتارگاه ذبح شده باشند، خودداری کنند.

انتهای پیام/ح20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول