اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در گفت‌و‌گوی تفضیلی با فارس

خرمشهر، حلقه طلایی ارتباط تجاری با کشورهای منطقه است

خبرگزاری فارس: مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در گفت‌و‌گوی تفضیلی با فارس گفت: بندر استراتژیک خرمشهر، حلقه طلایی ارتباط تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

خرمشهر، حلقه طلایی ارتباط تجاری با کشورهای منطقه است

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، کارشناسان صنعت دریانوردی، جایگاه دریا، بندر و کشتی را به عنوان موتور محرکه تجارت و اقتصاد درآینده می‌دانند و کشور غنی ایران اسلامی با در اختیار داشتن نزدیک به 3000 کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب، دسترسی آسان به آب‌های بین‌المللی و نیز با در اختیار داشتن نقاط حیاتی جهان در قلمرو آبی، ویژگی‌ها و مزیت‌های بی‌شماری را داراست که بسیاری از کشورها از این مواهب الهی بی‌بهره  و محروم هستند.

امروزه روشن شدن جایگاه صنعت دریانوردی برای عامه با عناوین و اشکال گوناگون یک ضرورت به نظر می‌رسد، علاقمند شدن قشر بااستعداد و جوان کشور به دریانوردی و جذب آنها در موارد مرتبط با صنایع دریانوردی می‌تواند بهترین راه برای بهره‌گیری از منابع خدادادی و عظیم نهفته در آب‌های بیکران دریاها باشد.

در این خصوص گفت و‌گویی داشتیم با عادل دریس، مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر  و آخرین دستاوردهای آن دستگاه را جویا شدیم.

 

*فارس: آخرین وضعیت شناورسازی مغروقه‌های جنگ تحمیلی و لایروبی را در کارون بازگو کنید.

دریس: تاکنون هشت شناور خارج‌سازی شده و شناور‌سازی این تعداد درحالی صورت می‌گیرد که در سال گذشته توانستیم به‌دست کارشناسان اداره ایمنی و حفاظت دریایی و متخصصان داخلی چهار شناور مغروقه را شناورسازی کنیم.

 

*فارس: بعد از گذشت چه زمانی این خارج سازی‌ها  انجام می‌شود؟

دریس: بعد از گذشت 22 سال از جنگ تحمیلی این خارج سازی‌ها صورت می‌گیرد.

 

*فارس: و با همکاری چه شرکت‌هایی؟

خارج کردن این شناور در یک عملیات غواصی گسترده با مشارکت 10 شرکت غواصی صورت گرفت.

 

*فارس: هشتمین شناور از چه نوعی بوده است؟

دریس: این شناور مغروقه از نوع بارج خن دار تک انباره است که دارای 25 متر طول، 8 متر عرض و بیش از 5/2 متر ارتفاع است این شناورسازی در مدت زمان چهار ماه صورت پذیرفته است.

 

*فارس: در این عملیات برای چه تعداد، کار به وجود آمد؟

دریس: عملیات شناورسازی این شناور برای بیش از 100 نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرد.

 

*فارس: به امید روزی که هیچ مانعی در رود کارون باقی نمانده باشد.

دریس: ما هم امیدواریم بتوانیم با پاک‌سازی کامل رودخانه‌های کارون و اروند از وجود مغروقه‌ها و اجسام باقی‌مانده از جنگ تحمیلی کشتیرانی ایمن‌تر در راستای رونق اقتصادی منطقه داشته باشیم.

 

*فارس: وقتی برای ایمن سازی آبراه کارون و اروند اقداماتی صورت می‌گیرد طبعاً باید انتظار داشت که همزمان، قدم‌های توسعه اقتصادی در منطقه برداشته شده باشد. در این زمینه توضیح بدهید.

دریس: در سال‌های اخیر برنامه‌های توسعه بندر خرمشهر بر اساس استانداردهای بین‌المللی تحقق یافته و سبب شده است که بندر خرمشهر با برخورداری از زیر ساخت‌های مناسب،‌ وجود انبارهای چند منظوره، ترمینال‌های کالاهای عمومی، کانتینری و بهره‌مندی از مدرن‌ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری بالاخص در زمینه تجهیزات کانتینری به عنوان یکی از بنادر مجهز و دومین بندر کانتینری کشور مورد توجه تجار و بازرگانان و شرکت‌های مختلف حمل و نقل دریایی و زمینی قرار گیرد.

 

* فارس: خطوط ارتباطی هم در این میان، نقش اصلی را داراست.

دریس: یکی از برنامه‌های جدی سازمان بنادر استفاده از ظرفیت خط آهن به عنوان ارزان‌ترین وسیله حمل و نقل است.

 

*فارس: در این زمینه چه برنامه‌هایی دارید؟

دریس: اتصال خط آهن به بنادر یکی از برنامه‌های جدی سازمان بنادر و دریانوردی است که در حال حاضر بندر خرمشهر نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

 

*فارس: و برنامه‌های در دست اجرا؟

اجرای چهار پرو‌ژ‌ه مهم در بندر خرمشهر با اعتباری بالغ بر 245 میلیارد ریال، احداث تأسیسات اراضی پشتیبانی و زیربنایی این بندر به مساحت 39 هکتار و جاده‌سازی در این اراضی با اعتباری بالغ بر 92 میلیارد ریال، بازسازی دو پست اسکله عمومی بندر خرمشهر و ساخت یک پست اسکله ویژه شناورهای خدماتی با اعتبار 69 میلیارد ریال، ساخت دو خط ریلی به طول تقریبی 2 کیلومتر در این بندر با اعتباری بالغ بر 64 میلیارد ریال از پروژه‌های در حال اجرا در بندر خرمشهر است.

 

*فارس: زمان بهره برداری پروژه‌ها به چه صورت است؟

دریس: سه پروژه حداکثر تا شهریورماه سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

 

*فارس: درباره پروژه خط ریلی بندر خرمشهر بیشتر بگویید.

دریس: با احداث این خط ریلی بندر خرمشهر به شبکه ریلی سراسری و همچنین خط آهن شلمچه متصل خواهد شد که این امر ضمن تسهیل در انتقال کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی کشور باعث تسریع در حمل کالاهای ترانزیتی به عراق نیز خواهد شد.

 

*فارس: چه کالاهایی معمولا از این بندر صادر می‌شود؟

دریس: عمده کالاهای صادراتی این بندر را می‌توان مصالح ساختمانی، آهن آلات، میوه و تره بار و...نام برد.

 

*فارس: و کشورهای مقصد؟

دریس: عمده صادرات این بندر به کشور عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس است.

*فارس: بندر خرمشهر چه مزیتی برای حمل و نقل کالا دارد که بتواند مورد توجه تاجران قرار گیرد؟

هم اکنون تمام عملیات کانتینری در این بندر به‌صورت مکانیزه انجام گرفته و سرعت در انجام عملیات تخلیه و بارگیری، آن‌ را جزء بنادر مهم فیدری کشور قرار داده است.

 

*فارس: و این چه پیامد مثبتی را در کوتاه مدت به دنبال داشته است؟

در حال حاضر برخی از شرکت‌های غیر ایرانی فعال در حوزه حمل و نقل دریایی خواهان استفاده از بندر خرمشهر برای ترانزیت کالا به عراق هستند که با توجه به فعالیت‌های در دست اقدام توسط سازمان منطقه آزاد اروند و گمرک ایران، انشاءا... این موضوع طی ماه‌های آینده محقق خواهد شد.

 

*فارس: و سخن آخر.

من به نمایندگی از جامعه وزین دریانوردی خرمشهر که با تلاش و جسارت خود در پهنه آبی، زمینه بهره‌گیری از مزایای تولید را در اقصی نقاط جهان فراهم می‌کنند سال جدید پر برکتی را برای تمامی هموطنان آرزومندم.

گفت‌و‌گو از بابک گشتی‌زاده

انتهای پیام/س10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول