اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان خبر داد

یک میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی در جنوب کرمان

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: طبق برآوردهای موجود بیش از یک میلیون هکتار از اراضی منطقه جنوب کرمان را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد.

یک میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی در جنوب کرمان

عزیز‌الله افشاری‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: طبق برآوردهای موجود بیش از یک میلیون هکتار از اراضی منطقه جنوب کرمان را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: از این میزان حدود 295 هزار هکتار را اراضی بیابانی کانون بحران فرسایش بادی سطحی تشکیل می‌دهد.

افشاری‌زاده بیان داشت: براساس مطالعات انجام شده، رخسارهای بیابانی این منطقه 3.89 درصد از مساحت رخساره‌های بیابانی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اثرهای خشکسالی و بیابان‌زایی بر اکوسیستم مراتع تصریح کرد: کاهش وزن، تولید و زاد و ولد دام، حساس شدن دام‌ها به بیماری، کاهش منابع شرب دام، عدم پراکنش مناسب دام در سطح مرتع از جمله پیامدهای آن است.

افشاری‌زاده ابراز داشت: این پدیده‌ها همچنین موجب کاهش طول دوره رشد گیاه و فصل چرا، افزایش گیاهان مهاجم و فشار چرا، کاهش ذخیره غذایی، زادآوری، خوش‌خوراکی و ارزش غذایی گیاهان و افزایش رقابت گیاهان برای رسیدن به آب می‌شود.

افشاری‌زاده با بیان مناسب‌ترین روش‌ها برای مقابله با تخریب مراتع منطقه و بیابان‌زایی بیان داشت: پیش‌آگاهی از وضعیت پوشش گیاهی با استفاده از تکنولوژی سنجش از دور و توسعه گونه‌های مقاوم به خشکی نیز از جمله این روش‌ها است.

وی اذعان داشت: همچنین سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای فروش دام، خروج دام از عرصه در شرایط خشکسالی و ارائه وام با یارانه برای دام‌گذاری مجدد اتخاذ شده است.

افشاری‌زاده خاطرنشان کرد: بروز محدودیت محیطی و اقلیمی به دلیل مجاورت با کویر، فرسایش شدید اراضی به دلیل فقر پوشش گیاهی و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی و پیش‌روی جبهه آب شور از جمله مهم‌ترین عوامل بیابان‌زایی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: در راستای مقابله با بیابان‌زایی و تثبیت شن‌های روان احداث بادشکن بیولوژیک در 102 کیلومتر، مراقبت و آبیاری 191 هکتار، 300 هکتار مدیریت هرزآبه، حفاظت و قرق در 200 هکتار و همچنین طرح خاص بیابان‌زدایی احداث بادشکن بیولوژیک در 100 هکتار در سال جاری انجام شده است.

انتهای پیام/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول