اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفره گیلانی رنگین‌ترین سفره ایرانی است

سیر قلیه، بادمجان مسما، غوره مسما، مالاوابیج و ... در انتظار مسافران نوروزی

خبرگزاری فارس: سفره گیلانی هماهنگ با طبیعت سبز و متنوع و انباشته از طبیعی‌ترین محصولات کشاورزی، فرآورده‌های دامی و... است.

سیر قلیه، بادمجان مسما، غوره مسما، مالاوابیج و ... در انتظار مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، برنج غذای اصلی گیلانیان است اما در کنار آن انواع سبزی‌، تخم‌مرغ، لبنیات، گوشت پرندگان شکاری، انواع ماهیان رودخانه‌ای و دریایی و... سفره گیلانی را پربار می‌کند.

نان به عنوان غذای دوم مردم گیلان است و در مناطق مختلف استان با ترکیباتی نظیر آرد گندم، برنج، تخم‌مرغ، کدو، شیر، شکر و دیگر افزودنی‌های طبیعی گونه‌های فراوانی دارد.

سبزی‌ها به ویژه سیر، پیاز و سبزی‌های برگ سبز و معطر جزو جدانشدنی غذاهای محلی گیلانیان محسوب می‌شوند و مصرف بالای انواع میوه‌ها، ماست و ترشیجات، گردو و طبخ برنج به صورت کته و بدون روغن از دیگر عادات غذایی خوب مردم دیار سرسبز گیلان است.

سفره گیلانی رنگین‌ترین سفره ایرانی است و تعدد گونه‌های غذایی جاذبه‌ای بی‌بدیل دارد که نشانه تبحر گیلانیان در پخت انواع غذاهای محلی به صورت رسمی و بدون استفاده از گوشت قرمز است.

میرزاقاسمی، کولی سرخ شده، باقالی قاتق، ورقه بادمجان، انارویج، کوفته فسنجان، شامی لپه، ترش‌تره، شیش‌انداز، تاس کباب و آلو مسما از جمله غذاهای محلی گیلانیان است که سفره آنها را همرنگ طبیعت می‌کند.

سیر قلیه، بادمجان مسما، غوره مسما، مالاوابیج، کال کباب،‌ گزر آویج، کولی غورابیج، گل در چمن، ته بوریان، شیرین‌تره، گوشت تورش، ماهی فسنجان، جعفری قورمه، کباب ترش و بسیاری دیگر از خورش‌های گیلانی محسوب می‌شوند که معمولا در بیشتر روستاهای گیلان یافت می‌شود.

هر کدام از این خورشت‌ها به عنوان غذای رسمی در مجالس مختلف سرو می‌شود و آش‌ها، دلمه‌ها و کوفته‌های گیلان نیز به خاطر وجود انواع سبزی از تنوع بالایی برخوردار است.

مردم گیلان در پخت انواع ماهی نیز تبحر خاصی دارند و با تنوع ماهی‌ها، غذاهای متعددی طبخ می‌کنند مانند ماهی فبیج ساده، ماهی شکم‌پر با پوست در فر، واویشکا (خوراک روده ماهی)، ماهی مالتا، خوراک کولی و ماهی کلمه سرخ کرده، کتلت ماهی اوزون برون، ماهی افلاطونی و ماهی شکم اسباب تنها چند گزینه از دستاوردهای گیلانی‌ها در آشپزی است.

مردم خوش ذائقه گیلان بر نحوه پخت انواع حلوا و شیرینی‌‌جات خانگی نیز متبحر هستند و در محافل خانوادگی خود از شیرینی‌های محلی و حلواهای خانگی از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

عسلی حلوا،‌ خرش حلوا،‌ پلادانه حلوا، سنگاسین حلوا، گل قند، شیربرنج، دوشاب‌بج، باقلوای دو رنگ، رشته خوشکار، شیرینی سام پوسته،‌ قیقناق و گل پالوده از جمله این شیرینی‌ها محسوب می‌شوند.

غذاهای محلی گیلان مورد علاقه بسیار‌ زیادی از مسافران و گردشگران است و از تناول این غذاها ابراز خرسندی و رضایت می‌کنند که این امر یکی از دلایل جذب گردشگران به این استان سرسبز است.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول