اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نهبندان شهر دیرینه‌های پایدار/

حسینی: رود شور نهبندان تنها رودخانه دارای بستر سنگی است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره محیط زیست نهبندان گفت: رود شور نهبندان تنها رودخانه دارای بستر سنگی در سطح استان خراسان‌جنوبی است.

حسینی: رود شور نهبندان تنها رودخانه دارای بستر سنگی است

عباس حسینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار داشت: رود شور نهبندان در فاصله 10 کیلومتری این شهر واقع شده است.

وی با بیان اینکه این رود مهمترین رودخانه دائمی شهرستان محسوب می‌شود، تصریح کرد: عمده ویژگی زیست محیطی این رودخانه نیز دارا بودن بستر سنگی است که همیشه برخی از مسیرهای این رودخانه به دلیل سنگی بودن بستر آن همچون استخرهای آب نمایان است.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان با اشاره به اینکه آب این رودخانه از ذوان‌آب‌های مجاور آن تامین می‌شود، ادامه داد: از ویژگی‌های بیولوژیکی و اکولوژیکی این رود می‌توان به وجود تعداد زیادی از گونه‌های مختلف جانور شامل عقاب طلایی، کرکس، شاهین، پیغوی کوچک و سایر پرندگان شکاری اشاره کرد.

حسینی افزود: در فصول پاییز و زمستان پرندگان مهاجر به تعداد فراوان از قبیل گونه اردک حنایی یافت می‌شوند.

وی اظهار داشت: آب این رودخانه در برخی از نقاط آن به بیش از سه متر هم می‌رسد که بعدها استخرهای آب فراوانی در بستر این رودخانه مشاهده می‌شود.

*رود شور قله‌ریگ از جاذبه‌های منحصربه‌فرد کویر مرکزی ایران است

رئیس اداره محیط زیست نهبندان رود شور قله‌ریگ نهبندان را یکی از جاذبه‌های زیبا و منحصر به فرد واقع در حاشیه کویر مرکزی ایران(دهسلم) عنوان کرد.

حسینی گفت: علاوه بر گونه‌های جانوری بومی این منطقه نظیر جبیر، عقاب طلایی، زاغ‌بور، هوبره، شغال، روباه، گرگ و انواع مارها نیز دارای پرندگان آبزی و کنار آبزی در فصل‌های زمستان و پاییز از قبیل مرغابی سرسبز و سلیم طوطی است.

وی با بیان اینکه این رود هم یکی دیگر از رودخانه‌های دائمی نهبندان است، تصریح کرد: این رودخانه از روان‌آب‌های مناطق معدن قلعه زری، بصیران و دهسلم شکل می‌گیرد و همراه سایر روان‌آب‌های مجاور طی کیلومترها جاری و به زمین فرو رفته و از کویر زنگی احمد سیستان و بلوچستان و در نهایت به دریاچه هامون می‌ریزد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان افزود: تمامی آب‌های رودخانه‌های قله‌ریگ و رود شور نهبندان در نهایت به دریاچه هامون ختم می‌شوند.

انتهای پیام/ح20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول