اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نهبندان شهر دیرینه‌های پایدار/

قلعه شاهدژ نهبندان بزرگ‌ترین شهر سنگی مخروبه شرق ایران است

خبرگزاری فارس: قلعه شاهدژ با قدمتی ‌هزار و 500 ساله بزرگ‌ترین شهر سنگی مخروبه شرق کشور محسوب می‌شود و نشان از اهمیت استراتژیکی این شهر در مرزهای شرق ایران دارد.

قلعه شاهدژ نهبندان بزرگ‌ترین شهر سنگی مخروبه شرق ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، قدمت و پیشینه قلعه شاهدژ نهبندان مربوط به دوران ساسانی و از قلعه‌های اسماعیلیه در قهستان به شمار می‌آید.

این قلعه نظامی با هدف حفظ مرزهای شرقی ایران در برابر حملات بیگانگان بوده است و هدف اسماعیلیه از خرید این قلعه، تسلط بر سیستان و گسترش نفوذ خویش در سیستان و افغانستان و مهم‌تر از همه تسلط بر شریان اقتصادی کشور بود زیرا نهبندان دروازه ورود به جاده ابریشم و یکی از عمده‌ترین مسیرهای تجاری ایران در آن زمان بوده است.

نهبندان دارای سابقه‌ای کهن و قدمت بسیار زیادی است بدون شک باید از نهبندان و روستاهای دهسلم و میغان به‌عنوان پل‌های ارتباطی بین تمدن شهر سوخته با دیگر شهرهای مرکزی ایران یاد کنیم.

اهمیت و سابقه تاریخی نهبندان از سفرنامه ایزودر خاراکسی که وی یکی از یونانیان همراه اسکندر مقدونی در فتح ایران و لشکرکشی او به هندوستان بوده است، مشخص می‌شود.

همچنین ایزو در خاراکسی از (نه) یا نهبندان و شهر فراه از مهمترین شهرهای افغانستان در ولایت نیمروز به مهمترین شهرهای شرق ایران یاد می‌کند.

اما مورخان ایرانی از جمله حمدالله مستوفی مورخ قرن ششم و هفتم هجری بنا و شکل‌گیری نهبندان را مربوط به دوره ساسانیان و یکی از شهرهایی که اردشیر ساسانی بانی آن است، می‌داند.

حال اگر به نوشته ایزو در خاراکسی به‌عنوان قدیمی‌ترین سند استناد کنیم، قدمت نهبندان فراتر از آن تاریخ است که حمدالله مستوفی در کتاب خود به نام "نزهت‌القلوب" نوشته است چرا که حمله اسکندر به ایران همزمان با سقوط هخامنشیان بوده و از سقوط هخامنشیان تا آغاز حاکمیت ساسانیان شاهد دو حکومت سلوکی و اشکانی در ایران هستیم.

بر اساس کارهای تحقیقاتی و بررسی‌های باستان‌شناسان در قلعه نهبندان، قدمت این قلعه با توجه به سفال‌های به دست آمده و از همه مهم‌تر نقشه قلعه که به طور دایره‌ای است به دوره اشکانیان باز می‌گردد.

اساس و شالوده اولیه شهر نهبندان را در 5 کیلومتری غرب این شهر شاهد هستیم و این شهر به‌عنوان شهر کهنه معروف است ولی هنوز تاکنون کاوش و باستان‌شناسی در آن محدوده انجام نگرفته است.

با اجرایی شدن عملیات باستان‌شناسی بر روی شهر کهنه نیز می‌توان گفت که قدمت نهبندان فراتر از دوره اشکانیان و دارای قدمتی بیش از 2 هزار و 400 سال است.

آس‌بادهای نهبندان را می‌توان از دیگر آثار باستانی مهم این شهر عنوان کرد که قدمت این آس‌بادها به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی باز می‌گردد.

مسجد عاشوراخانه و گلستان با معماری دوران صفویه و سنگ‌نگاره‌های روستاهای دهو و رامینگان را از مکان‌ها و آثار تاریخی نهبندان است.

از روستاهای میغان، آتشکده و دهسلم می‌توان به‌عنوان روستاهای تاریخی و باستانی شهرستان نهبندان یاد کرد.

انتهای پیام/ح20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول