اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فیروزکوه؛ ویمه بزرگ/2

فیروزکوه؛ آرامگاه مردان خدا، خاستگاه 40 بقعه متبرکه

خبرگزاری فارس: در شهرستان فیروزکوه بیش از 40 بقعه و امامزاده شناسایی شده است که به دلیل وجود مردمی دیندار در این دیار، اماکن مذهبی از احترام بسیاری نزد جامعه برخوردار بوده و محل زیارتی اهالی و مسافران گذری محسوب می‏شود.

فیروزکوه؛ آرامگاه مردان خدا، خاستگاه 40 بقعه متبرکه

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، بارگاه امامزاده اسماعیل (ع) یکی از بناهای مذهبی مشهور در شهرستان فیروزکوه و واقع در بافت قدیمی آن است.

طبق حکایت‏های سینه به سینه مردمان سرزمین فیروزکوه امامزاده اسماعیل برادر امام رضا (ع) و فرزند امام موسی کاظم (ع) است.

ایشان در جوانی و به قصد شرکت در مبارزات شیعیان طبرستان و استقرار سلسله زیدیه وارد "ویمه" (نام قدیم فیروزکوه) شد و سرانجام توسط حکام ستمگر بنی‏عباس به شهادت رسید.

*امامزاده 14 تن؛ بزرگ‏ترین برج آرامگاهی فیروزکوه

در بخش غربی بافت امروزی روستای "درده" از شهرستان فیروزکوه نیز مکان مذهبی دیگری با 14 مقبره وجود دارد که آن را به همین دلیل "امامزاده 14 تن" می‏نامند.

این بقعه که بزرگ‏ترین برج آرامگاهی شهرستان فیروزکوه را به خود اختصاص داده، از دو بخش اتاق مقبره و فضای دارای گنبد تشکیل و بنای چند‏ وجهی آن همچون سقف و بدنه با گچ و ساروج پوشیده شده است.

*بقعه امامزاده یحیی (ع)؛ اثری متعلق به قرن هفتم

یکی از بارزترین آثار مذهبی شهرستان فیروزکوه را می‏توان آرامگاه "امامزاده یحیی (ع)" دانست.

این برج سنگی مدور در بخش جنوبی روستای "هرانده" قرار دارد و بنای آن به قرون هفتم هجری قمری باز می‏گردد.

وجود کتیبه‏های کهن و تزیینات زیبا با رنگ‏های لاجوردی، قهوه‏ای و مشکی در اطراف محراب و دیواره‏های داخلی از ویژگی‏های بارز این مکان مذهبی به شمار می‏آید.

متن کتیبه‏های موجود در بقعه امامزاده یحیی (ع) را اسمای متبرکه خداوند متعال و پنج تن آل ابا تشکیل می‏دهد.

از این رو، بقعه متبرکه امامزاده یحیی (ع) یکی از منحصربه‌فردترین بناهای آرامگاهی دوران اسلامی را در خود جای داده است.

*فیروزکوه؛ خاستگاه 40 بقعه متبرکه

از دیگر بقاع متبرکه شهرستان فیروزکوه می‏توان به "امامزاده عسکری" در روستای "شهرآباد"، بقعه "سیدعلی و خانواده" در روستای "بادرود"، "امامزاده 12 تن" در شهر "ارجمند" و "امامزاده عبدالله انزها" در روستای "انزها" اشاره کرد.

طبق روایات مردمی، از آنجایی که شهرستان فیروزکوه به همراه دیگر مناطق شمال شرق استان تهران محل عبور کاروانیان امام رضا (ع) و سایر گروه‏های مهاجر متشکل از یاران صدیق آن امام قلمداد می‏شد، از نوادگان ایشان به تعداد زیاد در این مسیر و به دلایل مختلف به شهادت رسیده و یا جان به جان آفرین تقدیم کرده‏اند.

سایر امامزادگان شهرستان فیروزکوه را امامزاده قاسم و علی روستای "دهگران"، امامزاده سیداسماعیل روستای "مهاباد"، امامزاده عبدالله و سلطان محمدرضا روستای "زرمان"، امامزاده جعفر و بقعه درویش ابراهیم یقین روستای "نجف‏در" امامزاده قائم و سلطان ابراهیم روستای "آسور"، امامزاده معصوم و خوشنام روستای "لزور"، امامزاده بی‏بی حلیمه خاتون روستای "شادمهند"، امامزاده بی‏بی روستای "اندرو" و امامزاده "شبی و شبر" فیروزکوه تشکیل می‏دهند.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول