اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه نهاوند:

حفاظت از منابع ملی و طبیعی زمینه‌ساز بی‌نیازی‌هاست

خبرگزاری فارس: امام جمعه نهاوند با بیان این که منابع طبیعی جزء انفال عمومی است و همه باید در حفظ و حراست از آن سهیم باشند، گفت: زمینه‌ساز همه بی‌نیازی‌ها و عدم وابستگی‌ها حفاظت و حراست از منابع ملی و طبیعی کشور است.

حفاظت از منابع ملی و طبیعی زمینه‌ساز بی‌نیازی‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از نهاوند، حجت‌الاسلام و المسلمین عباسعلی مغیثی صبح امروز در گردهمایی مرتعداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهرستان نهاوند در مسجد روستای گره‌چغا از توابع خزل نهاوند افزود: کشوری که دارای منابع ملی، طبیعی و کشاورزی است از لحاظ اقتصادی بی‌نیاز از وابستگی به دیگر کشورهاست بنابراین زمینه‌ساز همه بی‌نیازی‌ها و عدم وابستگی‌ها حفاظت و حراست از منابع ملی و طبیعی کشور است.

وی همکاری مردم با مسئولان مربوطه به ویژه کشاورزان، روستاییان، دامداران و عشایر را موجب غنای ذخیره‌گاه طبیعی خواند و گفت: یکی از راه‌های شکر و سپاسگزاری از خداوند استفاده بهینه و مطلوب از نعمت‌هایی است که برای رفاه حال انسان آفریده شده زیرا به فرموده خداوند هر آنچه که در زمین و آسمان است برای استفاده مطلوب انسان آفریده شده بنابراین حفظ منابع طبیعی کمک به آینده کشور و نسل آینده است.

امام جمعه نهاوند در ادامه تلاش انقلاب اسلامی به واسطه توجه همه جانبه و عدالت ‌محور به توسعه روستاها و مناطق محروم را ستودنی خواند و تصریح کرد: امروز در دورترین مناطق روستایی امکانات رفاهی تأمین شده است و انقلاب اسلامی توانسته است با پشتوانه عظیم و محکم مردمی قله‌های پیشرفت و ترقی را یکی پس از دیگری طی کند و همکاری و تعامل بین مسئولان و مردم به ویژه در بخش منابع طبیعی گام مهم و موثری برای پیشرفت نظام و انقلاب را در پی خواهد داشت.

فرماندار نهاوند نیز در این مراسم شهرستان نهاوند را با داشتن ذخیره‌گاه‌های جنگلی و مرتعی جزء شهرستان‌هایی خواند که بیشترین سرانه جنگلی را به ازای هر نفر دارد و اضافه کرد: به ازای هر نفر، سرانه جنگلی در نهاوند 124 متر است در حالی است که این سرانه در استان حدود 800 متر است.

اسماعیل زارعی‌کوشا از وجود بیش از 94 هزار هکتار مرتع در نهاوند خبر داد و افزود: بیشترین میزان مرتع و جنگل در سطح استان در نهاوند وجود دارد و باید با ایجاد برنامه‌های مطلوب برای بهره‌برداران، آنها را در حفظ این سرمایه ملی یاری کرد.

وی از وجود 22 هزار هکتار اراضی جنگلی و جنگل در نهاوند خبر داد و ابراز داشت: سالانه میانگین 20 هکتار به این اراضی افزوده می‌شود.

فرماندار نهاوند از واگذاری اسناد 350 هکتار مرتع در این هفته به مرتعداران نهاوندی خبر داد و گفت: مرتعداران و کشاورزان مناسب‌ترین افراد برای حفظ مراتع در این شهرستان هستند. سالانه 6 هزار و 500 تن علوفه در مراتع نهاوند تولید می‌شود و بیشترین میزان گیاهان دارویی از نظر نوع، گونه و تولید نیز در شهرستان نهاوند وجود دارد.

زارعی‌ از کاشت بیش از 120 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی در نهاوند خبر داد و افزود: بزرگ‌ترین جنگل طبیعی استان در نهاوند با نام جنگل طبیعی سراب گیان وجود دارد.

وی از ورود بیش از سه برابر دام توسط عشایر و دامداران به مراتع نهاوند خبر داد و اظهار کرد: مراتع نهاوند گنجایش 6 هزار رأس دام را دارد در حالی که بیش از 18 هزار رأس دام در این مراتع چرا می‌کنند که عملاً موجب ضعف گونه‌های گیاهی و مراتع شده است.

در پایان از شش نفر بهره‌بردار و مرتع‌دار نمونه و از سه جنگل‌بان افتخاری و سه همیار طبیعت نهاوند تجلیل به عمل آمد.

همچنین از بوستان چهار هکتاری روستای گره‌چغا خزل نهاوند پرده‌برداری شد و مراحل کاشت نهال در این بوستان چهار هکتاری آغاز شد.روستای گره‌چغا خزل از روستاهای نمونه نهاوند از لحاظ بهسازی و همکاری مردم با مسئولان است.

انتهای پیام/خ۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول