اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل:

منشور دینی بهترین تدبیر در صیانت از طبیعت است

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: منشور دینی و مکتبی ما بهترین تدبیر در صیانت از مواهب طبیعی و به ویژه مراتع و جنگل‌ها است.

منشور دینی بهترین تدبیر در صیانت از طبیعت است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نایبعلی رحیمی عصر امروز در همایش منابع طبیعی رحمت خدادادی در اردبیل اظهار داشت: در بیش از دو هزار حدیث و 26 مرتبه به اهمیت و جایگاه منابع طبیعی و به ویژه درخت تأکید شده و از همین رو است که می‌بینیم اسلام و آموزه‌های دینی ما چه قدر به ترویج فرهنگ غنی منابع طبیعی تاکید داشتند.

وی اهمیت این موضوع را در کنار فرهنگ‌سازی و بالا بردن آگاهی‌های مردم یادآور شد و تصریح کرد: در یک فضای گسترده در حالی که هشدارهای زیست‌محیطی حکایت از برخی نگرانی‌ها دارد مردم ما با قدرشناسی فضای سبز و احترام به جایگاه آن سعی در توسعه و رونق این بخش دارند.

رحیمی خاطر نشان کرد: اگر امروز بخشی از موضوع منابع طبیعی و جنگل‌ها دچار غفلت و بی‌حرمتی شده و شیرازه واقعی صیانت از جنگل و مراتع از بین رفته است به دلیل بی‌توجهی به اصل موضوع است که شاید بتوان فراموشی انسان را عامل آن دانست.

این مسئول از فضای سبز به عنوان سرمایه واقعی یک جامعه و ملت یاد کرد و ادامه داد: بحث حفاظت جز ارکان اولیه سازمان جنگل‌ها و مراتع است که در این زمینه شاهد فرهنگ‌سازی مناسب و اعمال قوانین در مرحله بعد هستیم.

وی اضافه کرد: از نظر اطلاع‌رسانی نیز دیدگاه‌های مثبتی را شاهد هستیم که نشان می‌دهد منابع طبیعی ما یک اندوخته ارزشمندی است که در صیانت و نگهداری آن می‌توانیم به الگو و سرمشقی برای دیگر ملل تبدیل شویم.

به گزارش فارس، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: ما براساس اعتقادات و آموزه‌های دینی و تکیه بر وجود نخبگان و سرمایه‌های انسانی علمی و معنوی در این حوزه وارد میدان شدیم و با تمام توان در مراقبت از این سرمایه بی‌بدیل فعالیتی چشمگیر داریم.

وی نگاه اغلب مردم را به این حوزه توأم با احساس مسئولیت و احترام به قوانین توصیف کرد و بیان داشت: همه اگر در این زمینه احساس مسئولیت کنیم، بهتر می‌توانیم امر مراقبت را انجام دهیم.

رحیمی توسعه زندگی ماشینی و شهرنشینی را یکی از عوامل تخریب منابع طبیعی و جنگل‌ها توصیف کرد و افزود: در استان اردبیل نیز برخی اتفاقات ناگوار رخ داده ولی همچنان مراقبت‌ها در صیانت از این منابع ارزشمند انجام می‌شود.

وی آشتی دادن مردم با طبیعت و دوری از تمرکز معیشت زراعت محور به همراه مراحل مختلف توسعه تک قطبی را یادآور شد و تصریح کرد: ما هر چه قدر از توسعه فضاهای عمرانی، جاده‌کشی و... در فضای جنگلی،‌ مرتعی خودداری کنیم به همان میزان شرایط ایده‌آلی را شاهد می‌باشیم.

رحیمی ضرورت جبران خسارت وارده به محیط‌های طبیعی و مرتعی و جنگلی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: اگر امروز راه اصلی اردبیل – سرچم با همت مسئولان احداث و تکمیل می‌شود و برخی از مناطق بکر جنوب استان دچار تخریب می‌شود باید جایگزینی مناسب برای آن در توسعه فضای سبز پیدا کرد.

وی اضافه کرد: در برخی از شهرستان‌ها با احیای جنگل‌ها و نگهداری از این منبع ارزشمند سرانه فضای سبز ما تا هزار متر می‌رسد اما در برخی از مناطق فقر و نبود این منابع همچنان احساس می‌شود.

رحیمی در ادامه سخنان خود بیان کرد: هر چند برخی از طرح‌های منابع طبیعی در گذشته‌های دور با ناکامی‌هایی مواجه بوده اما امروزه سعی می‌شود توسعه با راهکار علمی و واقعی اتفاق بیفتد.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل همچنین از توزیع 500 هزار اصله نهال با قیمت یارانه‌ای و صدها اصله نهال به صورت رایگان در بین مردم خبر داد و گفت: ما در توسعه این بخش به یک فرهنگ و جهاد همگانی نیاز داریم.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول