اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهش در توسعه سلامت

بیشترین پیوند قرنیه خراسان جنوبی متعلق به زرشک‌کاران است

خبرگزاری فارس: عضو مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: به علت شرایط جغرافیایی منطقه و نوع کشاورزی استان بیشترین پیوند قرنیه خراسان جنوبی متعلق به زرشک‌کاران است.

بیشترین پیوند قرنیه خراسان جنوبی متعلق به زرشک‌کاران است

محمدحسین داوری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند با اشاره به مطالعات ارائه شده‌اش به همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند اظهار داشت: پیوند کامل قرنیه درمان نهایی درصد قابل توجهی از بیماری‌های قرنیه است و از طرفی شایع‌ترین پیوند بافتی انسان طی 40 سال اخیر محسوب می‌شود.

وی افزود: به دلیل مطالعات نسبتا محدود منطقه‌ای در این زمینه در کشورمان، مطالعه‌ای برای تعیین میزان پیوند قرنیه ناشی از اصابت خار زرشک به چشم انجام شد.

داوری بیان کرد: در این مطالعه 120 بیمار که در بیمارستان ولی عصر بیرجند تحت عمل پیوند قرنیه قرار گرفته بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند و از نظر سنی بیماران به دو گروه زیر 25 سال و بالای 25 سال، از نظر شغل به سه گروه کشاورز و دامدار و مشاغل سخت شهری تقسیم شدند.

عضو مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: بیشترین موارد پیوند در گروه کشاورزان بود و با توجه به اقلیم منطقه و تروما قرنیه ناشی از خار زرشک در فصل برداشت محصول منجر به کدورت قرنیه و در نهایت پیوند قرنیه شده است.

داوری در نتیجه‌گیری پژوهش تصریح کرد: کدورت قرنیه اندیکاسیون اصلی پیوند قرنیه در این تحقیق بود، این یافته با نتایج سایر مطالعات مغایرت دارد و شاید علت آن بر اثر اصابت خار زرشک و ایجاد کدورت قرنیه باشد که این مسئله نیاز به مطالعه بیشتری دارد.

انتهای پیام/آ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول