اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/پژوهش در توسعه سلامت/

تبریزی: میزان سرطان سلول‌های مری در گلستان بالا است

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد ژنتیک دانشگاه تربیت مدرس تهران گقت: استان گلستان یکی از بالاترین نرخ‌های شیوع سرطان سلول‌های سنگ‌فرشی مری در جهان را دارد.

تبریزی: میزان سرطان سلول‌های مری در گلستان بالا است

مجتبی تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: سرطان مری یکی از کشنده‌ترین سرطان‌ها در سراسر جهان است.

وی با اشاره به شیوع زیاد این سرطان در استان گلستان تصریح کرد: استان گلستان یکی از بالاترین نرخ‌های شیوع سرطان سلول‌های سنگفرشی مری در جهان را دارد.

کارشناس ارشد ژنتیک دانشگاه تربیت مدرس تهران ادامه داد: "MicroRNA"ها یک کلاس از "RNA"های غیر کد کننده هستند که بیان تنظیم نشده آن‌ها با بسیاری از سرطان‌ها در ارتباط است.

تبریزی اضافه کرد: کلاستر "miR-302-367" شامل 9 "microRNA" بوده که بیان آن‌ها محدود به سلول‌های بنیادی جنینی و "سلول‌های کارسینومای جنینی" است.

وی افزود: در نتیجه این کلاستر از واسطه‌های تنظیم کننده حالت بنیادی هستند که هدف تحقیق مذکور نیز بررسی میزان بیان این "microRNA"ها است.

کارشناس ارشد ژنتیک دانشگاه تربیت مدرس تهران سپس به تبیین روش تحقیقی خویش پرداخته و ابراز داشت: از نمونه‌های پارافینه برش‌هایی تهیه شد و نواحی توموری و حاشیه توموری در آن‌ها تعیین شد.

تبریزی ادامه داد: سپس با توجه به مناطق مشخص شده، بلوک‌های پارافینه پانچ گردید و جهت استخراج "RNA"مورد استفاده قرار گرفت.

وی اضافه کرد: سپس سنتز " cDNA" و "Real time PCR" انجام گرفت و نتایج توسط "نرم‌افزار Rest" آنالیز شد.

کارشناس ارشد ژنتیک دانشگاه تربیت مدرس تهران سپس به تشریح یافته‌های پژوهش خویش پرداخته و ابراز داشت: نتایج نشان می‌دهد که میزان بیان "miR-302b" در هیچ‌یک از دسته‌بندی‌های تومور، بر اسای میزان تمایز یافتگی، بین نمونه‌های توموری و حاشیه توموری تفاوت معنی داری ندارد.

تبریزی ادامه داد: این یافته‌ها منطبق با گزارشات قبلی از نحوه بیان این "microRNA" هستند.

وی در نتیجه‌گیری تحقیق خویش تصریح کرد: این نتایج حاکی از آن است که"miR-302" یک مارکر اختصاصی سلول‌های بنیادی است که بر خلاف بعضی از مارکرهای دیگر این سلول‌ها، بیان آن در سرطان افزایش نمی‌یابد.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول