اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/پژوهش در توسعه سلامت/

لسانی: استفاده از "غشای آمنیوتیک" درمان عفونت‌های بالینی را تسریع می‌بخشد

خبرگزاری فارس: استادیار گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به نتایج پژوهش خویش گفت: با توجه به نتایج به دست آمده، ایده به کارگیری "غشای آمنیوتیک" به منظور تسریع درمان عفونت‏های بالینی توصیه می‌شود.

لسانی: استفاده از "غشای آمنیوتیک" درمان عفونت‌های بالینی را تسریع می‌بخشد

تکتم لسانی در حاشیه همایش پژوهش در توسعه سلامت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: مطالعات انجام شده بر روی بسیاری از بیماران نشان داده است که با وجود طیف متنوع باکتری‏های "توکسین‏زای کلونیزه" باز هم تغییرات زیادی در طول دوره متوسط حاملگی رخ نداده و منجر به زایمان زودرس نمی‌‌شود.

وی ادامه داد: لذا این فرضیه شکل گرفته است که احتمالا ترکیباتی با اثرات محافظتی در کانال زایمان و پرده‏های جنینی وجود دارد که مانع از آلودگی رحم و جنین به این باکتری‏ها می‌شود.

استادیار گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: تا به حال تحقیقات بسیار اندکی در دنیا درباره‏ اثر ضد باکتریایی پرده‏های جنینی انجام شده، اما تاکنون هیچ پژوهش مکتوبی در این زمینه به فارسی انجام نشده است.

لسانی افزود: لذا مطالعه‏ مذکور با هدف ارزیابی خاصیت ضد باکتریایی "غشای آمنیوتیک" انسانی در محیط آزمایشگاهی انجام شده است.

وی با اشاره به روش تحقیقی خویش ابراز داشت: در این مطالعه از پرده‏های جنینی 24 زن باردار سالم که به شیوه‏ سزارین زایمان کرده بودند استفاده شد.

استادیار گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: پس از کشت سفره‏ای جداگانه از باکتری‏های "اشریشیا کولای"، "استرپتوکوکوس پیوژنز"، "شیگلا فلکسنری"، "سالمونلا تیفی"، "باسیلوس سرئوس"، "کلبسیلا پنومونیه" و "پسودوموناس آئروژینوزا"، "غشای آمنیوتیک" و نیز "غشای کوریوآمنیوتیک" بر روی محیط کشت قرار گرفت.

لسانی ادامه داد: پس از 18 تا 24 ساعت انکوباسیون در دمای 37 درجه، تشکیل هاله عدم رشد در اطراف هر غشا بررسی شد.

وی اضافه کرد: همچنین اثرات ضد باکتریایی آشکار به صورت هاله‏ عدم رشد باکتری در اطراف "غشای آمنیوتیک" و "غشای کوریوآمنیوتیک" برای برخی از سویه‏های مورد مطالعه مشاهده شد.

استادیار گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند سپس به تبیین یافته‌های آزمایش خویش پرداخت و ابراز داشت: بیشترین اثر ضد باکتریایی بر روی سویه‏های "استرپتوکوکوس پیوژنز"، "استافیلوکوکوس اورئوس" و "باسیلوس سرئوس" یافت شد.

لسانی عنوان کرد: این در حالی بود که هیچ هاله ممانعت از رشدی برای باکتری "اشریشیا کولای" دیده نشد.

وی اضافه کرد: همچنین مقایسه آماری بین میزان اثرات مهاری "غشای آمنیوتیک" و "غشای کوریو آمنیوتیک" تفاوت معنی‏ داری را نشان نداد.

استادیار گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به نتیجه‌گیری پژوهش خویش پرداخت و اذعان داشت: این یافته موید آن است که اثرات ضد باکتریایی پرده‏های جنینی عمدتا متعلق به "غشای آمنیوتیک" است.

لسانی متذکر شد: بنابراین، ایده به کارگیری "غشای آمنیوتیک" به عنوان یک مکمل ارزشمند ترکیبات آنتی بیوتیکی به منظور تسریع درمان عفونت‏های بالینی و نیز زخم‌های عفونی؛ قویا مطرح می‌شود.

انتهای پیام/ن۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول