اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/پژوهش در توسعه سلامت/

قاسمی: بین شیوع چاقی و مصرف فست‌فود رابطه‌ای وجود ندارد

خبرگزاری فارس: در حالی که کارشناسان تغذیه از فست‌فود‌ها به ‌عنوان عوامل مؤثر در چاقی یاد می‌کنند، کارشناس بهداشت عمومی شبکه بهداشت و درمان قاینات به این نتیجه رسیده است که بین مصرف فست‌فود و شیوع چاقی رابطه‌ای وجود ندارد.

قاسمی: بین شیوع چاقی و مصرف فست‌فود رابطه‌ای وجود ندارد

عبدالناصر قاسمی در‌ گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند در تحقیق ارائه کرده خود به همایش "پژوهش در توسعه سلامت" با بیان اینکه چاقی عمومی‌ترین بیماری متابولیک در جهان است، اظهار داشت: چاقی عامل ایجاد کننده یا تشدید کننده بسیاری از بیماری‌ها بوده که با کاهش کیفیت زندگی همراه است.

وی با اشاره به شیوع گسترده چاقی در دهه‌های اخیر ابراز داشت: با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود که دو سوم بار بیماری‌ها در سال 2020 مربوط به بیماری‌های غیر واگیر مزمن باشد که اغلب با تغذیه و شیوه زندگی مرتبط است.

*یک میلیارد نفر در جهان اضافه وزن دارند

کارشناس بهداشت عمومی شبکه بهداشت و درمان قاینات ادامه داد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان اضافه وزن دارند و بیش از 300 میلیون نفر چاق هستند.

قاسمی با اشاره به افزایش بی‌رویه چاقی کودکان و نوجوانان در کشورهای توسعه یافته، تصریح کرد: از این‌رو بر آن شدیم تا مطالعه‌ای توصیفی با هدف تعیین شیوع چاقی و اضافه وزن در دانش‌آموزان مدارس راهنمایی شهر قاین را اجرا کنیم.

وی هدف از انجام این مطالعه را بررسی شیوع چاقی و اضافه وزن دانست و ادامه داد: هدف ما این بود که با اجرای این طرح، ضمن بررسی شیوع چاقی و اضافه وزن، در صورت وجود رابطه معنی‌دار بین چاقی و علل احتمالی، تا حد امکان با آموزش و اصلاح شیوه زندگی از درصد چاقی و عوارض آن در سطح شهر و استان بکاهیم.

کارشناس بهداشت عمومی شبکه بهداشت و درمان قاینات با اشاره به روش انجام تحقیق خویش ابراز داشت: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، از پرسش‌نامه‌ای خودساخته که روایی و محتوای آن توسط اساتید مورد تأیید قرار گرفته بود استفاده شد.

*دختران نسبت به پسران چاق‌تر هستند

قاسمی ادامه داد: این پرسش‌نامه مشتمل بر 15 سؤال (9 سؤال اطلاعات "دموگرافیکی"، پنج سؤال اطلاعات رفتاری و یک سؤال تن‌سنجی) بود که توسط دو پرسشگر زن و مرد و به صورت مصاحبه تکمیل شد.

وی اضافه کرد: حجم نمونه 453 نفر دختر و پسر به نسبت مساوی بودند که توسط مجریان، پرسش‌نامه‌ها تکمیل و شاخص‌های تن‌سنجی (قد و وزن) محاسبه و داده‌ها پس از جمع‌آوری به وسیله نرم‌افزارها و آزمون‌های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

کارشناس بهداشت عمومی شبکه بهداشت و درمان قاینات سپس به تشریح یافته‌های پژوهش خویش پرداخت و تصریح کرد: بر طبق نتایج به دست آمده، شیوع اضافه وزن و چاقی در بین دانش‌آموزان به ترتیب 9.9 درصد و 6.8 درصد بود.

قاسمی ادامه داد: شیوع اضافه وزن و چاقی در دختران به ترتیب 11.6 درصد و 7.6 درصد بود که از پسرانی که شیوع اضافه وزن و چاقی 8.3 درصد و 6.15 درصدی داشتند، بیشتر بود.

*بین فعالیت بدنی و شیوع چاقی رابطه معکوس وجود دارد

وی اضافه کرد: در این مطالعه بین شیوع اضافه وزن و چاقی و سطح تحصیلات پدر، فعالیت بدنی و نحوه رفتن به مدرسه رابطه معنی‌داری وجود داشت.

کارشناس بهداشت عمومی شبکه بهداشت و درمان قاینات افزود: اما بین شیوع اضافه وزن و چاقی با سایر متغیرهایی از قبیل شغل والدین، مصرف فست‌فود، تماشای تلویزیون و کامپیوتر و سابقه فامیلی رابطه معنی‌داری مشاهده نشد.

قاسمی به نتیجه‌گیری پژوهش خویش پرداخت و ابراز داشت: بالا بودن شیوع چاقی و اضافه وزن در دختران نسبت به پسران حکایت از فعالیت کمتر دختران نسبت به پسران دارد.

وی ادامه داد: لذا لازم است در این راستا فرهنگ‌سازی شود تا ضمن تأمین مکان‌های مناسب برای ورزش و فعالیت بدنی، دختران نیز فعالیت بدنی خود را افزایش دهند.

کارشناس بهداشت عمومی شبکه بهداشت و درمان قاینات اضافه کرد: در مجموع مسئولان امر باید اهتمام بیشتری به فعالیت بدنی دانش‌آموزان در محیط مدرسه و خارج از آن بورزند.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول