اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/پژوهش در توسعه سلامت/

10 درصد کودکان بیرجندی در خواب صحبت می‌کنند

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به انجام تحقیقی در رابطه با مشکلات شایع خواب در کودکان بیرجندی گفت: 10.26 درصد کودکان بیرجندی در خواب صحبت می‌کنند.

10 درصد کودکان بیرجندی در خواب صحبت می‌کنند

طیبه خزاعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند با اشاره به ارائه مقاله‌ای با عنوان " الگوی خواب و مشکلات شایع خواب در کودکان مدرسه‌ای شهر بیرجند" به نخستین همایش کشوری "پژوهش در توسعه سلامت" اظهار داشت: عادات خواب، سلامت دوران کودکی را متأثر می‌کند.

*بی‌توجهی به مشکلات خواب روی سلامت کودکان اثر منفی می‌گذارد

وی ادامه داد: لذا بی‌توجهی به مشکلات خواب روی سلامت و عملکرد کودکان در خانه و مدرسه اثر منفی می‌گذارد.

معاون پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: اختلالات خواب با ناخوشی‌ها، عملکرد ناقص، کاهش کیفیت زندگی و افزایش هزینه ارتباط دارد، بنابراین ما به دنبال تعیین الگوی خواب کودکان ابتدایی شهرستان بیرجند در این تحقیق بودیم.

خزاعی با بیان اینکه مطالعه مذکور توصیفی تحلیلی بوده‌ است، تصریح کرد: 760 دانش‌آموز دبستانی با روش "نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای" از مناطق مختلف شهرستان بیرجند انتخاب شدند.

وی ادامه داد: پرسش‌نامه‌ها با راهنما و پمفلت آموزشی به دانش‌آموزان داده شد تا پس از دو هفته توسط والدین تکمیل و به دفتر مدرسه عودت داده شود.

معاون پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: معیار خروج در این پژوهش بیماری زمینه‌ای اعصاب یا مزمن و مصرف داروهای روان‌گردان بود و پس از جمع‌آوری داده‌ها، اطلاعات با استفاده از نرم‌افزارها و آزمون‌های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به یافته‌های پژوهش خویش تصریح کرد: از میان 760 دانش‌آموزی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته بودند، 377 نفر (معادل 49.6 درصد) پسر و 383 نفر (معادل 50.4 درصد) دختر بودند.

خزاعی شایع‌ترین مشکل خواب کودکان را مقاومت برای رفتن به رختخواب با 26.6 درصد دانست و افزود: صحبت کردن در خواب با 10.26 درصد، شب‌ادراری با 9.21 درصد، کابوس شبانه با 8.5 درصد، تنفس با دهان باز با 5.9 درصد و خرخر کردن در خواب با 5.3 درصد در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

وی اذعان داشت: طبق نتایج به دست آمده، تنفس با دهان باز ارتباط معنی‌داری با خرخر کردن در زمان خواب نداشت، اما مقاومت برای رفتن به رختخواب با جنس ارتباط معنی‌داری داشت.

معاون پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: هم‌چنین بین سن با شب‌ادراری و مقاومت برای رفتن به رختخواب ارتباط معنی‌داری وجود داشت.

خزاعی تصریح کرد: شیوع مشکلات خواب در کودکان می‌تواند نشانه‌ی اهمیت قابل توجه این موضوع باشد که متأسفانه کمتر به آن پرداخته می‌شود.

*باید مطالعات گسترده‌تری برای شناخت و درمان مشکلات خواب کودکان انجام شود

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود که مطالعات گسترده‌تری در این زمینه انجام شده و راهکارهای مناسب برای بررسی، شناخت و درمان مشکلات خواب کودکان اتخاذ شود.

معاون پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از ام‌البنین جمالی، سمیه خزاعی، نرجس میری، صغری سرحدی و سیده‌مرضیه موسوی به‌ عنوان همکاران خویش در این پژوهش نام برد.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول