اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/پژوهش در توسعه سلامت/

احتمال شیوع چاقی در بین کودکانی که والدین چاق دارند بیشتر است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به انجام تحقیقی در رابطه بین چاقی والدین و فرزندان گفت: طبق نتایج به دست آمده، بین چاقی کودکان و والدین رابطه مثبت وجود دارد.

احتمال شیوع چاقی در بین کودکانی که والدین چاق دارند بیشتر است

طوبی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند با اشاره به انجام پژوهشی با مضمون " شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان دو تا پنج ساله بیرجندی و ارتباط آن با چاقی والدین" اظهار داشت: این مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی در سال 1388 روی 500 کودک دو تا پنج ساله‌ مهدهای کودک شهر بیرجند که از طریق سرشماری انتخاب شده بودند و والدین آنها انجام شد.

*7.6 درصد کودکان بیرجندی چاق هستند

وی ادامه داد: در این پژوهش، قد و وزن کودکان و والدین به روش استاندارد اندازه‌گیری و "نمایه‌ توده‌ بدنی" محاسبه شد.

رئیس مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: کودکان با صدک 85 تا 95 استاندارد CDC به‌ عنوان اضافه وزن و توده بدنی بیشتر از صدک 95 برای سن و جنس، چاق محسوب شدند.

کاظمی افزود: در مورد والدین نیز توده بدنی 25 تا 29 به ‌عنوان اضافه وزن و توده بدنی مساوی یا بیشتر از 30 به‌ عنوان چاقی در نظر گرفته شد و سایر اطلاعات دموگرافیک از طریق مصاحبه کسب و در پرسشنامه ثبت شد.

وی تصریح کرد: یافته‌ها نشان می‌داد که شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان به ترتیب 7.6 درصد و 10.6 درصد است.

رئیس مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: چاقی در بین پسران 8.8 درصد و در بین دختران 6.3 درصد شیوع داشت که این میزان در مورد اضافه وزن به ترتیب 9.6 درصد و 11.7 درصد بود.

*44.2 درصد پدران کودکان مورد تحقیق اضافه وزن داشتند

دانشیار گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ابراز داشت: طبق یافته‌ها، 44.2 درصد پدران و 30.9 درصد مادران اضافه وزن داشته و 7.8 درصد پدران و 6.8 درصد مادران چاق بودند.

کاظمی ادامه داد: میزان شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکانی که مادرانشان دارای توده بدنی مطلوب بودند، به ترتیب 6.7 درصد و 8.3 درصد بود.

وی اضافه کرد: این میزان در کودکانی که مادرانشان دارای اضافه وزن بودند، به ترتیب 7.9 درصد و 14.6 درصد و در بین کودکان دارای مادر چاق به ترتیب 14.7 درصد و 14.7 درصد بود.

رئیس مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ابراز داشت: پژوهش در بین پدران نیز نتایجی مشابه مادران به دست داد به این ترتیب که چاقی و اضافه وزن در فرزندانی که دارای پدران نرمال بودند به ترتیب 6.7 و 8.8 درصد بود.

*آموزش خانواده‌ها برای اصلاح الگوی غذایی اهمیت دارد

کاظمی ادامه داد: اما در کودکانی که پدرانشان اضافه وزن داشتند، میزان شیوع چاقی و اضافه وزن به ترتیب 7.7 درصد و 12.7 درصد بود که این میزان در بین کودکانی که پدرانشان چاق بودند به ترتیب به 12.8 درصد و 10.3 درصد می‌رسید.

وی با اشاره به یافته‌های پژوهش خویش تصریح کرد: با توجه به ارتباط مثبت و معنی‌دار چاقی کودکان و والدین، آموزش خانواده‌ها برای اصلاح الگوهای تغذیه‌ای و رفتاری و پایش وزن کودکان، به ویژه در خانواده‌های چاق اهمیت دارد.

رئیس مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پایان از فاطمه طاهری، غلامرضا شریف‌زاده و افسانه نظری به عنوان همکاران خویش در این پژوهش یاد کرد.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول