محمدرضا حاجیآبادی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در بیرجند با اشاره به نتایج و مطالعات ارائه شده در همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند اظهار داشت: آگاهی فراگیران درباره توجه به ماهیت و نیازهای آموزشی آنان به منظور تعیین هدفهای آموزشی و نیز اتخاذ تصمیم درباره برنامهها و فعالیتهای آموزشی از اهمیت ویژهای برخوردار است و در نهایت خود یادگیرنده است که یاد میگیرد و تنشها و خواستهها و نیازهایش را تجربه میکند.
وی افزود: رابطه بین آموزش و یادگیری در عرصههای بالینی به ویژه اتاق عمل مهم و هرگونه نقص در آموزش بیهوشی تأثیر مستقیم بر فراگیری دانشجویان و در نهایت سلامت جامعه دارد.
عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: محیطهایی مثل اتاق عمل به خودی خود تنشزاست و یکی از عمدهترین عوامل تنشزا برای دانشجویان هوشبری به شمار میرود.
حاجیآبادی عنوان کرد: به هر حال دانشجو در تعامل با مربی و محیط مفاهیم آموخته شده را در حیطه عمل به کار میگیرد و در این حیطه مشکلات زیادی وجود دارد که سبب کاهش کیفیت کارآموزی و ارائه خدمات میشود لذا شناسایی و کشف این مشکلات لازم و ضروری است.
وی با اشاره به ارائه طرح تحقیقی خود به این همایش گفت: پژوهش انجام شده با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان هوشبری در مورد کیفیت کارآموزی در اتاق عمل بیمارستانهای آموزشی صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در این پژوهش نقاط قوت و ضعف در زمینه کیفیت کارآموزی مشخص شد و در نهایت دانشجویان کیفیت کارآموزی در اتاق عمل را نیمه مطلوب اعلام کردهاند اما در بعضی از حیطههای بالینی کیفیت مطلوب بوده است.
عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در زمینه بهبود کیفیت کارآموزی در اتاق عمل ارزیابی درونی، ایجاد رشته کارشناسی ارشد و پیاچدی هوشبری، داشتن مربی مستقل در اتاق عمل و به روزرسانی منابع آموزشی و تجهیزات اتاق عمل پیشنهاد میشود.
انتهای پیام/آ20