اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فوق تخصص خون دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

راه‌اندازی مرکز پیوند مغز و استخوان در مازندران پیگیری می‌شود

خبرگزاری فارس: فوق تخصص خون و سرطان‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت: راه‌اندازی پیوند مغز و استخوان در مازندران پیگیری می‌شود.

راه‌اندازی مرکز پیوند مغز و استخوان در مازندران پیگیری می‌شود

قاسم جان‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه دومین علت مرگ و میر در مازندران بیماری سرطان است، اظهار داشت: در آینده میزان بیماران مبتلا به سرطان افزایش می‌یابد ولی این در حالی است که درمان این بیماری تا حدودی قابل پیگیری است.

وی اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد بیماری سرطان به نوعی بیش از 1/3 درصد جمعیت را گرفتار می‌کند و این بیماری علت بیش از 20 درصد مرگ و میر‌ است.

جان‌بابایی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته علت بیش از 10 درصد تمام هزینه‌ها و امنیت‌های پزشکی به بیماری سرطان بر می‌گردد، تصریح کرد:  بیماری سرطان در صورت درمان نشدن همواره کشنده است که در این باره درمان زودرس تاثیر زیادی در مداوای بیمار دارد.

وی به عوامل تاثیرگذار در ابتلا به بیماری سرطان اشاره کرد و گفت: عوامل محیطی، ژنتیک، سموم کشاورزی و شیمیایی در ابتلا به سرطان تاثیر مستقیم دارد.

فوق تخصص بیماری‌های خونی، تومورهای سرطانی را خوش‌خیم و بدخیم دانست و یادآور شد: تومورهای خوش‌خیم سرطانی درمان پذیرند.

جان‌بابایی احتمال تومورهای سرطانی ارث‌پذیر را کم اعلام کرد و گفت: دو درصد سرطان‌ها ارثی هستند که این مسئله نباید این نگرانی را ایجاد کند که اگر پدر مبتلا به سرطان شود، حتما فرزند به این بیماری دچار می‌شود.

* سرطان پوست در کشورهای اسلامی جایگاه نهم دارد

جان‌بابایی اختلال در سیستم دفاعی بدن را مستعد به بیماری سرطان دانست و ادامه داد: داروهای سرکوب‌کننده ایمنی بدن، عوامل محیطی مانند نور آفتاب از شایع‌ترین دلایل سرطان پوست در دنیا است که این نوع بیماری در ایران و کشورهای اسلامی جایگاه نهم را دارد.

وی به بیماری سرطان ناشی از رادیو اکتیو در کشور اشاره کرد و ابراز داشت: در منطقه غرب مازندران مبتلایان به سرطان ناشی از رادیو اکتیو به لحاظ دارا بودن معادن زیاد دیده می‌شود.

این متخصص انکولوژی سموم نباتی، حشره کش‌ها، آب و هوای آلوده به آلاینده‌های صنعتی و کشاورزی را در ابتلا به بیماری سرطان دخیل دانست و ادامه داد: عفونت‌های القاکننده سرطان مانند ویروس هپاتیت "بی و سی" و برخی باکتری‌ها در ابتلا به سرطان نقش‌آفرین هستند.

جان‌بابایی با بیان اینکه استفاده از برخی داروها مانند قرص‌های ضد بارداری، هورمونی در ابتلا به سرطان موثر است، بیان داشت: مصرف دخانیات، الکل، چاقی و اضافه وزن، مصرف چربی‌های حیوانی، غذاهای حاوی نیترات و نیتریت، سوسیس و کالباس، گوشت‌های قرمز، غذاهای دودی و نمک‌سود شده‌ها و نیز مصرف نکردن سبزیجات و میوه‌‌های تازه و غذاهای فیبردار در ایجاد تومورهای سرطانی در بدن موثر هستند.

* سموم کشاورزی بیشترین خطر را در ابتلا به سرطان خون دارد

وی سموم کشاورزی را بیشترین خطرآفرین‌ها در ابتلا به بیماری سرطان خون و غده‌های لنفاوی اعلام کرد و گفت: تعداد مسمومیت‌های ناشی از سموم شیمیایی و آفت‌کش‌ها در جهان 3 میلیون نفر به ثبت رسید، ولی در عمل حدود 35 میلیون نفر را شامل می‌شود.

این متخصص انکولوژی سموم نباتی، ایران را بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سموم، محرک‌های رشد و کودهای شیمیایی دانست و ادامه داد: استفاده از مواد شیمیایی در اراضی کشاورزی موجب بروز انواع سرطان‌ها می‌شود.

جان‌بابایی یادآور شد: میزان بروز سرطان پستان، پروستات و تیروئید به سموم شیمیایی مرتبط می‌شود.

وی محرک سرطان معده را در استفاده از غذاهای مانده و سوخته اعلام کرد و بیان داشت: مبتلایان به سرطان معده در سن بالا هستند.

این فوق تخصص بیماری‌های خونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مبتلایان به تومور سرطان معده و دستگاه گوارش را در استان مازندران زیاد اعلام کرد و یادآور شد: به لحاظ استفاده از غذاهای چرب و یبوست تومور سرطانی روده بزرگ در مازندران زیاد دیده می‌شود.

* سرطان دستگاه گوارش، خون و لنفاوی در مازندران شایع است

جان‌بابایی سرطان خون و غده‌های لنفاوی را از انواع سرطان‌های شایع در مازندران عنوان کرد و خاطرنشان کرد:  یکی از مهم‌ترین علت سرطان‌های فوق مواد صنعتی و شیمیایی شدن محصولات کشاورزی است که سازمان‌های متعددی باید برای کاهش این بیماری شایع در مازندران هماهنگ باشند.

این پزشک متخصص بیماری‌های انکولوژی با اشاره به اینکه پیوند مغز و استخوان موجب می‌شود 50 درصد مبتلایان به سرطان معالجه شوند، اذعان داشت: مبتلایان به سرطان لنفاوی در مازندران 80 درصد با درمان نسبت به سرطان خون از مرگ نجات می‌یابند.

وی با بیان اینکه چهار سال آمار سرطان دستگاه گوارش در مازندران جمع‌آوری شده و مشخص شد این بیماری در استان با رشد مواجه است، اذعان داشت: میانگین امید به زندگی در کشور 15 سال نسبت به برخی از کشورها کمتر است.

انتهای پیام/ن۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول