اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه زنجان:

فرسایش 70 برابری خاک در دهه‌های اخیر نسبت به زمان عادی

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه زنجان از فرسایش 70 برابری خاک نسبت به زمان عادی در دوران‌های مختلف در دهه‌های اخیر خبر داد.

فرسایش 70 برابری خاک در دهه‌های اخیر نسبت به زمان عادی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اسماعیل کرمی عصر امروز در جلسه بررسی مسائل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، اظهار کرد: جایگاه و نقش بخش دانشگاهی به عنوان پشتیبان منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی همواره با معضلات و چالش‌های زیادی در دنیا مواجه است، افزود: اگر امنیت غذایی و منابع طبیعی و فقر معیشتی در کنارهم قرار گیرند، مفهوم توسعه پایدار بیشتر نمود می‌یابد.

این استاد دانشگاه زنجان با اشاره به فرسایش 70 برابری خاک نسبت در ده‌های اخیر نسبت به زمان عادی در دوران‌های مختلف تصریح کرد: این امر در همه کشورهای جهان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تخریب اراضی و فرسایش خاک موجب تهدید امنیت غذائی در جهان می‌شود، خاطرنشان کرد: براساس آمار 2011 اگر چه رشد تخریب جنگل در دهه‌های گذشته کمتر بوده است اما همچنان این تخریب ادامه دارد.

کرمی با اشاره به اینکه در 30 گذشته مراتع خوب و متوسط به مراتع متوسط و ضعیف تبدیل شده است، یادآور شد: این امر آثار منفی برای امنیت غذائی و معیشت خانواده‌ها دارد.

وی با بیان اینکه رشد تولید و تخریب مراتع در تضاد با یکدیگر قرار دارند، افزود: در سیاست‌گذاری‌های کشور به صورت جدی به منابع طبیعی پرداخت نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اگر خواهان حرکت به سوی توسعه پایدار هستیم باید با تغییر روش‌شناسی  در این زمینه گام برداشت، اذعان داشت: باید نظام جامع برای حل مشکلات منابع طبیعی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه نظام ارزشیابی متناسب با روند جامعه نیست، یادآور شد: امیدواریم در آینده برنامه‌ریزی‌های مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول