اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

فرسایش خاک در بازفت بحرانی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: فرسایش خاک در منطقه بازفت بالا و وضعیت مراتع نابسامان است.

فرسایش خاک در بازفت بحرانی است
عطاءالله ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: اراضی مرتعی منطقه بازفت چهارمحال و بختیاری در معرض نابودی است.
وی عمده علت نابودی این اراضی را بهره‌برداری بیش از حد از مراتع و اشجار منطقه برای تامین سوخت و امور معیشتی برشمرد و گفت: این میزان بر اساس نیاز سالانه، میزان بهره برداری، مکان و میزان بارندگی‌ها متغیر است.
ابراهیمی در ادامه با اشاره به اجرای پروژه همکاری‌های فنی جایکا در منطقه بازفت، گفت: مشارکت مردم بومی و محلی برای اجرای این پروژه بین المللی و مشارکتی در صیانت از جنگل و مراتع مطلوب است، بطوریکه شاهد مشارکت 70 درصدی مردم این منطقه در اجرای این طرح هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در این طرح با استفاده از نتایج تحقیقات میدانی اقتصادی اجتماعی و سایر اطلاعات بدست آمده گزینش روستاهای هدف انجام و با استفاده از ابزارهای مطالعات روستا انجام یافته و مشکلات و نیازهای روستا استخراج شد.
وی ادامه داد: با پایان این نتایج پنج روستای مازرشته، دورک سفی، طارم و رباط‌کوه، تبرک سفلی و گزستان به عنوان روستاهای هدف اجرای این طرح انتخاب شدند.
ابراهیمی از اجرای دوره‌های آموزشی برای پرسنل این طرح خبر داد و گفت: در سال نخست پروژه در زمینه آموزش، اقدام به گردآوری اطلاعات در مورد نیازهای آموزشی پرسنل شد و نخستین دوره آموزشی این پروژه برگزاری کارگاه PCM بود که توسط کارشناسان ژاپنی برگزار و شیوه‌های مشارکت از سازمان مدیریت جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ابزار مشارکتی PRA به پرسنل معرفی شد.
وی مشارکت مردمی را شرط اساسی حفاظت از منابع طبیعی برشمرد و گفت: برهمین اساس لازم است تا جنگل نشینان به عنوان ساکنان جنگل، در حفظ این موهبت الهی نقش مهم خود را ایفا کنند.
ابراهیمی از جنگل‌ها و منابع طبیعی به عنوان امانت خدا نام برد و افزود: جنگل‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها دارند به‌طوری که موجب کاهش آلودگی محیط زیست، جلوگیری از بروز سیلاب‌های مخرب و فرسایش خاک از همه مهم‌تر تولید اکسیژن می‌شوند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد:‌‌‌‌‌‌‌ به هر حال با حفظ و صیانت از جنگل‌های موجود، تامین و کاشت نهال در مناطق مستعد و توسعه پارک‌های جنگلی و از همه مهم‌تر اعمال مدیریت جامع و فراگیر می توانیم در راستای جبران کمبودهای این استان در عرصه‌های جنگلی گام‌های اساسی برداریم.
طرح بین‌المللی جنگلداری و حفظ مراتع چهارمحال و بختیاری باهمکاری جمعی از کارشناسان سازمان جایکا ژاپن از سال 2010 تا 2015 بصورت پایلوت در منطقه بازفت از توابع شهرستان کوهرنگ اجرایی و در صورت موفقیت در دیگر استان‌های دارای شرایط مشابه نیز عملیاتی می‌شود.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول