اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست خوزستان هشدار داد

سالانه فرسایش 25 تن در هکتار از خاک خوزستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان میزان فرسایش خاک در شمال این استان را سالانه 25 تن در هکتار عنوان کرد.

سالانه فرسایش 25 تن در هکتار از خاک خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز تورج همتی ظهر امروز در همایش ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت محیط زیست طبیعی با اشاره به اجرای طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس گفت: با وجودی که شمال خوزستان در حوزه زاگرس واقع است اما در طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس، این استان مورد غفلت قرار گرفته است.

وی خواستار توجه به خوزستان به ویژه در زمینه تنوع‌زیستی و جنگل شد و تصریح کرد: فرسایش سالانه 25 تن در هکتار در شمال استان ضرورت توجه جدی به این حوزه را نشان می‌دهد.

وی با ارائه گزارشی از محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی خوزستان اظهار داشت: این استان با داشتن زیست بوم کوهستانی، جلگه‌ای، بیابانی، تالابی و دریایی با داشتن 270 کیلومتر نوار ساحلی از غنی‌ترین استان‌ها در این حوزه است.

همتی مقیاس خوزستان را در این بخش فرااستانی دانست و افزود: هر چند خوزستان از منابع با ارزشی چون جمله نفت، گاز، آب و کشاورزی برخوردار است اما محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان ارزشمند‌ترین و پایدار‌ترین منابع این استان هستند.

وی ادامه داد: زیست بوم‌های استان تمدن‌زا بوده که با فرهنگ مردم گره خورده‌اند.

وی همچنین با اشاره به احیای گوزن زرد ایرانی در خوزستان این طرح را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد و گفت: این استان با احیای گونه‌هایی چون گوزن زرد ایرانی، کل و میش و آهو چراغ‌های زیادی برای احیای گونه‌ها روشن شده است.

به گفته وی در حال حاضر در استان چهار مرکز بازدیدکنندگان و مراکز اکوتوریسم (طبیعت گردی) در تالاب‌های شادگان و هورالعظیم ایجاد شده است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: با وجود این تنوع زیستی به دلیل آلودگی‌ها و تغییر کاربری اراضی کشاورزی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان بهره برداری ناپایدار می‌شود.

وی با اشاره به جای خالی صنایع سبز در روند توسعه شتابان خوزستان اظهار داشت: محیط زیست باید به صورت همزمان به عنوان چراغ راهنمای توسعه مورد توجه قرار گیرد.

همتی گفت: به بهانه توسعه اجتماعی، منابع زیستی نباید به فراموشی سپرده شود و بین توان سرزمین و بارگذاری محیط باید توجیه منطقی وجود داشته باشد.

وی افزود: از مهم‌ترین راه‌های حفاظت از محیط زیست آموزش و جلب مشارکت مردمی و فراهم ساختن زمینه‌های فرهنگی است.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول