اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهش در توسعه سلامت

طبیعی: 86 درصد دانشجویان بیرجند خود درمانی دارند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بر اساس یافته‌های یک تحقیق میزان شیوع خوددرمانی بین دانشجویان بیرجند 86.7 درصد بوده است.

طبیعی: 86 درصد دانشجویان بیرجند خود درمانی دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، شهناز طبیعی امروز در همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند در ارائه تحقیقی با عنوان بررسی خود درمانی با دارو در دانشجویان دانشگاه‌های بیرجند اظهار کرد: هدف طب حفظ و ارتقا سطح سلامت جامعه و اعاده آن در بیماران است.

وی با بیان اینکه این هدف از طریق زنجیره‌ای از عوامل تحقق می‌یابد که دارو یکی از نقش‌های اصلی این زنجیره را ایفا می‌کند، تاکید کرد: با توجه به هزینه‌ بالای تولید و تهیه دارو و همچنین عوارض ناخواسته‌ جسمی و روانی و مقاومت دارویی ایجاد شده ناشی از مصرف نادرست و بدون تجویز پزشک دارو این مطالعه با هدف تعیین فراوانی خود درمانی با دارو بین دانشجویان دانشگاه‌های بیرجند انجام شد.

 

* 77 درصد دانشجویان به خاطر تجربه قبلی خوددرمانی می‌کنند

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: این پژوهش یک مطالعه‌ توصیفی و تحلیلی است که بر روی یک هزار و 48 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های شهر بیرجند شامل دانشگاه بیرجند، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی انجام شد.

طبیعی افزود: از طریق نمونه‌گیری چند مرحله‌ای با توجه به تعداد دانشجویان هر دانشگاه نسبت به  حجم نمونه، از طریق نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای در هر مقطع نمونه‌ها مشخص و پرسشنامه پژوهشگر ساخته توسط پژوهشگر در محل کلاس یا جلسه امتحان در اختیار آنان قرار گرفت و در نهایت داده‌ها تجزیه و تحلیل شد.

وی تصریح کرد: بر اساس یافته‌های این تحقیق میزان شیوع خوددرمانی بین دانشجویان مورد بررسی 86.7 درصد بود و در مورد علت مصرف دارو بدون تجویز پزشک به ترتیب عامل تجربه قبلی مصرف دارو و بهبودی و وجود علایم مشابه با 77.2 درصد، تشخیص علائم بیمار توسط فرد با 58.9 درصد و مهم تلقی نکردن بیماری با 52.5 درصد بیشترین فراوانی را داشت.

 

*مسکن‌ها در صدر خوددرمانی دانشجویان است

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بر اساس این تحقیق 88.7 درصد دانشجویانی که خوددرمانی با دارو داشته‌اند، از قرص استفاده کرده‌اند.

طبیعی افزود: بیشترین داروی مورد استفاده در بین دانشجویانی که خوددرمانی داشته‌اند، مسکن‌ها با 81.7 درصد گزارش شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع بالای خوددرمانی بین دانشجویان، لازم است برنامه‌ای برای افزایش آگاهی آنها نسبت به تاثیر و عوارض جانبی دارو و مقاومت دارویی ایجاد شده، ارتقای سطح خدمات بهداشتی و بیمه‌ای در جامعه و ایجاد انگیزه برای درمان اصولی بیماری‌ها اجرا شود.

انتهای پیام/ط4000/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول