اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهش در توسعه سلامت

خشم بین دانشجویان مرد بیشتر است/ ساکنان خوابگاه‌ها خشم بالاتری دارند

خبرگزاری فارس: کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: نمره خشم در دانشجویانی که ساکن خوابگاه هستند بیشتر است.

خشم بین دانشجویان مرد بیشتر است/ ساکنان خوابگاه‌ها خشم بالاتری دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، زهرا اخلاقی صبح امروز در همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند با ارائه تحقیقی در زمینه بررسی کنترل خشم در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: خشم بنا به تعریف برانگیخته شدن عواطف جریحه‌دار شده است و اگرچه نقطه آغاز این برانگیختگی عواطف و احساسات ماست اما دامنه تأثیر آن به فکر و بدن ما نیز سرایت می‌کند.

وی ادامه داد: خشم همه ابعاد وجود ما را در بر می‌گیرد و هدف از کنترل خشم، کاهش احساسات عاطفی و همچنین تحریکات فیزیولو‍ژیکی است که خشم موجب آنها شده و هدف صحیح خویشتن‌داری و خاموش کردن عصبانیت و تبدیل آن به یک رفتار سازنده است.

کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: افرادی که همیشه رفتاری تلخ و خصمانه دارند و یا دائما دیگران را تحقیر می‌کنند نیاموخته‌اند خشم خود را به طور سازنده بیان کنند.

اخلاقی با بیان اینکه این افراد نمی‌توانند روابط اجتماعی مؤفقی داشته باشند، افزود: با توجه به این مطالب بررسی میزان خشم و کنترل آن در دانشجویان علوم پزشکی بیرجند ضروری می‌باشد.

وی با تشریح پژوهش خود اظهار داشت: این مطالعه به صورت توصیفی تحلیلی و در بین 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (دانشکده پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی) انجام گرفت.

کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: براساس نتایج به دست آمده 68.5 درصد نمونه‌های مورد مطالعه زن و 31.5 درصد مرد بودند و در مجموع 90 درصد افراد مجرد و 10 درصد متأهل ساکن در خوابگاه بودند.

اخلاقی تاکید کرد: 46 درصد دانشجویان مورد مطالعه در رشته‌های پیراپزشکی تحصیل می‌کردند و میانگین نمره احساس خشم دانشجویان مورد مطالعه 12.9 از مجموع 25 نمره بود که نشاندهنده این است که دانشجویان از خشم خود آگاهی داشته و موقع مناسب آن را بروز می‌دهند.

وی افزود: نتایج حاصل از آنالیزبخش بررسی خشم در روابط شخصی و موقعیت‌های اجتماعی پرسشنامه نشان داد که میانگین نمره خشم دانشجویان مورد مطالعه 46.6  از ماکزیمم 100 نمره بود که نشاندهنده این است که دانشجویان در میان گروهی قرار می‌گیرند که خشم خود را فرو می‌خورند.

کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان می‌دهد که به طور کلی نمره خشم دانشجویان در سطح متوسط است و خشم بین مردان بیشتر دیده می‌شود و در بعضی موارد نمره خشم در دانشجویانی که ساکن خوابگاه هستند بیشتر است.

اخلاقی یادآور شد: با توجه به اهمیت خشم و پیامدهای ناشی از عدم کنترل آن، توجه به راه‌های ایجاد آرامش و کنترل خشم در محیط خانواده، جامعه و به ویژه در جوانان و دانشجویانی  که در مرحله حساسی از زندگی به سر می‌برند ضروری است.

انتهای پیام/ط4000/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول