اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور تثبیت شن صورت گرفت

کاشت نهال در 286 هکتار از مراتع نهبندان

خبرگزاری فارس: رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان گفت: به منظور تثبیت شن و بیابان‌زدایی طی سال جاری در 286 هکتار از مراتع این شهرستان نهال کاشته شده است.

کاشت نهال در 286 هکتار از مراتع نهبندان

ابراهیم علیپور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهبندان با اشاره به اینکه در سال جاری کار بذرکاری در 125 هکتار از مراتع شهرستان انجام شده است، اظهار داشت: هم‌چنین امسال در 55 هکتار از مراتع آبیاری سنواتی صورت گرفته است.

وی از تولید 46 هزار اصله نهال گلدانی و ریشه‌ای در شهرستان طی سال جاری خبر داد و افزود: امسال مدیریت هرز آب در 80 هکتار از مراتع شهرستان صورت گرفت.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان با بیان اینکه امسال 750 هکتار از مراتع شهرستان حفاظت و قرق شدند، تصریح کرد: هم‌چنین جمع‌آوری 3 تن بذر از مراتع نهبندان انجام شده است.

علیپور از کاشت نهال در 286 هکتار از مراتع نهبندان به منظور تثبیت شن‌های روان و بیابان‌زدایی در سال جاری خبر داد و گفت: این اقدامات در واحد تثبیت شن این نهاد و برای جلوگیری از توسعه بیابان و پیشرفت خشک‌سالی در مراتع شهرستان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری بیش از 4.5 کیلومتر دیوار حفاظتی در عرصه‌های ملی و مراتع این شهرستان ایجاد شده است، اظهار داشت: در 117 هزار و 650 هکتار از مراتع نهبندان کار پیشگیری و اطفای حریق صورت پذیرفته است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان اضافه کرد: امسال در 7 هزار و 140 هکتار از مراتع این شهرستان پیش‌آگاهی و کنترل آفات و امراض انجام گرفته است.

علیپور، مجموعه اقدامات این نهاد در بحث منابع طبیعی و آبخیزداری را در سه نوع عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیک دانست و تصریح کرد: کاشت گونه‌های مختلف درخت و بوته، اصلاح و بهبود مراتع و کاشت گونه‌های جایگزین از جمله عملیات بیولوژیک به شمار می‌رود.

وی افزود: ایجاد هلالی‌های آبگیر و حفر چاله‌های آبگیر توأم با کاشت درخت در آنها به منظور توسعه طبیعت و جمع‌آوری روان‌آب‌ها از اقدامات و عملیات بیومکانیک این نهاد محسوب می‌شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان ادامه داد: تعریف و اجرای سازه‌های مکانیکی همان ساخت سدها، بندها و سازه‌های گابیونی و سنگ و ملاتی است که سبب جمع‌آوری آب‌ها و تغذیه سفره‌های آبی زیرزمینی می‌شود.

علیپور گفت: با اجرای این سازه‌ها و ذخیره‌سازی آب‌های روان می‌توان در تقویت آب قنوات پایین‌دست این سازها نقش مؤثری را ایفا کرد و از طرفی سبب رونق کشاورزی و دامداری افراد روستایی و شهری شد.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول