اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت گاوداران زنجانی

یارانه‌های دولت به گاوداری‌ها نرسیده است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی زنجان گفت: با توجه به مشکلاتی که پس از هدفمند سازی یارانه‌ها برای گاوداری‌ها به وجود آمده است، گاوداری‌های استان در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

یارانه‌های دولت به گاوداری‌ها نرسیده است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان شماری از تلاشگران عرصه گاوداری استان زنجان با حضور در دفتر خبرگزاری فارس مشکلات خود را مطرح کردند.

کیوان طیار اظهار کرد: در سال‌های اخیر به ویژه در دو ماه گذشته فشارهای زیادی بر دامداران به عنوان تولید‌کنندگان استان وارد می‌شود.

وی افزود: این فشارها زمینه را برای تعطیلی بسیاری از گاوداری‌های استان فراهم کرده که مسئولان باید برای حل آنها تلاش کنند.

*پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها مشکلات گاوداری‌ها افزایش یافته است

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی زنجان با بیان اینکه با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها مشکلات این قشر افزایش یافته است، افزود: قبل از اجرای این قانون قیمت شیر 440 تومان بود که در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت نهادها در حال حاضر 630 تومان به فروش می‌رسد که این امر مشکلات زیادی را برای دامداران به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه سبوس، ذرت، سویا و یونجه از پایه‌های اصلی نهاده‌ها در دامداری‌ها محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: به تناسب افزایش قیمت شیر قیمت نهاده‌ها چندین برابر افزایش یافته است که این امر مشکلاتی را برای دامداران در تهیه نهاده‌ها فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، نهاده‌ها به صورت یارانه‌دار در اختیار دامداران قرار می‌گرفت، افزود: افزایش قیمت نهاده‌ها و عدم حمایت دولت از این بخش با وجود همه قول‌های داده شده از مشکلات این قشر محسوب می‌شود.

طیار با اشاره به اینکه قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با قیمت پایین‌تری نهاده‌ها در اختیار دامداران قرار می‌گرفت، افزود: با اجرای این قانون هیچ‌ گونه حمایتی از دامداران نشده و بسیاری از دامداران کشور و به تبع آن استان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه دامداران هزینه‌های زیادی را برای تولید شیر متحمل می‌شوند، خاطرنشان کرد: زحمات چندین ساله دامداران با عدم حمایت از سوی دولت رو به نابودی است.

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی زنجان با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌های فراوان و زحمات دامداران در حال حاضر با بی‌توجه به این بخش به هدر می‌رود، افزود: در حال حاضر قیمت شیر با یک کیلو علف که برای تهیه نهاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، برابری می‌کند.

وی قیمت تمام شده شیر را برای دامداران یک هزار تومان اعلام کرد و افزود: در حالیکه قیمت شیر تنها 630 تومان است.

*عدم دریافت به موقع هزینه شیر از مشکلات گاوداری‌ها است

طیار عدم دریافت به موقع هزینه حاصل از شیر را مشکلات دیگر دامداران اعلام کرد و گفت: با توجه به آغاز سال نو هنوز مشکلات این قشر برقوت خود باقی مانده و برخی از گاوداران برای رسیدگی به خانواده‌ها خود با مشکل مواجه هستند.

وی با بیان اینکه تا کنون ریالی یارانه به دامداران پرداخت نشده است، افزود: مشکلات این قشر پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بیش از گذشته شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی زنجان با اشاره به افزایش قیمت گازوئیل پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، خاطرنشان کرد: این واحدهای تولیدی برای ایجاد گرمای لازم برای گاوداری‌ها نیز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

*فعالیت 55 واحد گاوداری صنعتی در استان زنجان

وی با بیان اینکه 55 واحد صنعتی گاوداری در استان فعالیت می‌کنند، یادآور شد: در حال حاضر تنها 21 واحد صنعتی با وجود همه مشکلات پای ‌کار هستند که اگر توجه ویژه به این واحدها نشود، مشکلات این قشر چندین برابر می‌شود.

طیار با اشاره به اینکه در هر واحد صنعتی حداقل سه نفر فعالیت می‌کنند، افزود: با تعطیلی این واحدها کارگران نیز بیکار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی زنجان با بیان اینکه در حال حاضر کرایه حمل نهاده‌ها نیز بیش از دو برابر گذشته است، افزود: قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها این رقم 28 هزار تومان بود که در حال حاضر به 55 هزار تومان افزایش یافته است.

*مسئولان برای حل مشکل گاوداری‌ها تلاش کنند

وی با بیان اینکه در هر گاوداری به تناسب پنج تا 10 نفر اشتغال دارند تصریح کرد: اگر به مشکلات گاوداران رسیدگی نشود در آینده بسیار شاهد تعطیلی این واحدها خواهیم بود، افزود: مسئولان باید در زمینه حل مشکلات گاوداران اقدام کنند.

طیار با بیان اینکه مشکلات خود را با مسئولان نیز در میان گذاشته‌ایم تصریح کرد: برگزار جلسات هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول