اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران خبر داد

کسب گواهی سلامت برنج از آلمان / زراعت 60 هزار هکتار برنج بیولوژیک در مازندران

خبرگزاری فارس: مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران از کسب گواهی سلامت برنج از کشور آلمان خبر داد و یادآور شد: در سال 91، کشت 60 هزار هکتار اراضی برنج بیولوژیک در مازندران پیش‌بینی شده است.

کسب گواهی سلامت برنج از آلمان / زراعت 60 هزار هکتار برنج بیولوژیک در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، مرتضی ولی‌پور ظهر امروز در نخستین کارگاه آموزشی ضرورت استفاده بهینه سموم در بخش کشاورزی با بیان اینکه هم‌اکنون 107 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود، اظهار داشت: قبل از انقلاب 25 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شد.

وی یادآور شد: در سال 70 گرانول مصرفی در تولید محصولات کشاورزی 5 هزار و150 تن و نیز 8 هزار و 996 تن آفت‌کش بوده است که این میزان در سال جاری گرانول مصرفی به یک‌هزار و 776 و آفت‌کش به 3 هزار و 749 تن رسید که با کاهش 17 درصدی در مصرف سموم بخش کشاورزی مواجه بودیم.

ولیپور با اشاره به اینکه مازندران در بحث تولید برنج، مرکبات و کیوی در کشور رتبه اول را دارد، تصریح کرد: 30 درصد مصرف گندم مورد نیاز در مازندران تولید می‌شود و بقیه از استان‌های دیگر تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با حذف سموم پرخطر و جایگزین سموم کم‌خطر به تولید محصولات کشاورزی پرداختیم و آنچه شاهد بیماری‌های سموم شیمایی هستیم میزان بی‌رویه آفت‌کش‌های محصولات کشاورزی 30 سال گذشته است.

ولی‌پور با بیان اینکه مدیریت کنترل آفات به روش غیرشیمیایی در مازندران استوار است، خاطرنشان کرد: علاوه بر سموم بیولوژیک 14 واحد تولید حشرات مفید در مازندران فعال است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مازندران اظهار داشت: برنج، ذرت، سویا، گوجه فرنگی، مرکبات و چای از محصولات سطوح تحت مدیریت کنترل بیولوژیک در مازندران است.

وی ادامه داد: استفاده از فرمول اخلال‌کننده در امر جفت‌یابی کرم ساقه‌خوار برنج به همراه تله دلتا برای ارزیابی اخلال‌کننده است که شاهد مصون ماندن 90 درصد اراضی کشاورزی هستیم.

این مسئول چای ایرانی را مرغوب‌ترین نوع محصول بدون آفت‌کش‌های شیمیایی دانست و گفت: با استفاده از کفشدوزک‌ها، تمام آفت‌های چای که شامل شپشک است از بین می‌رود.

وی از کسب گواهی سلامت برنج از کشور آلمان خبر داد و یادآور شد: در سال 91، 60 هزار هکتار اراضی برنج بیولوژیک در مازندران پیش‌بینی شده است.

ولیپور افزود: بحث ارگانیک بودن کشت توت فرنگی در مازندران مستمر است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مازندران به مدیریت کنترل مگس میوه مدیترانه‌ای به روش غیرشیمیایی اشاره کرد و بیان داشت: با استفاده از انواع جلب‌کننده‌ها، مگس مدیترانه‌ای کنترل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کشت جو در 40هزار هکتار، تولید شبدر در 30 هزار هکتار، تولید کاهو در 4هزار و 750 هکتار اراضی مازندران بدون مصرف  آفت‌کش به زیرکشت رفتند.

ولیپور وضعیت کشت سبزی در استان را به نسبت سایر استان‌ها مطلوب اعلام کرد و گفت: 29 هزار و 900 هکتار انواع سبزی را در برنامه مدیریت تلفیقی آفات در مازندران داریم.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مازندران اذعان کرد: در برنامه پنجم توسعه کشور مقرر شد 25 درصد سطح محصولات کشاورزی زیر پوشش مدیریت تلفیقی آفات قرار گیرد که مازندران در کنترل بیولوژیک به سهم خود نزدیک شد.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول