اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی گچساران عنوان کرد

لزوم ارائه آموزش برای کاهش اثرات بلایای طبیعی

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: ارائه آموزش‌های مؤثر و لازم به افراد مختلف جامعه برای مقابله و کاهش اثرات بلایای طبیعی ضرورت دارد.

لزوم ارائه آموزش برای کاهش اثرات بلایای طبیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، فر‌دین حافظی‌نژاد شامگاه پنج‌شنبه در جشن هفته منابع طبیعی در گچساران اظهار کرد: از ابتدای پیدایش زندگی بشر، بلایای طبیعی همواره همزاد و همراه انسان بوده و بلایای طبیعی مشکلات فراوانی بر سر راه انسان قرار داده است.

* آموزش مهم‌ترین رکن کاهش اثرات بلایای طبیعی است

رئیس اداره منابع طبیعی گچساران ابراز داشت: زلزله، سیل، خشکسالی و گرد و غبار از جمله حوادث خطرناک و زیان‌باری هستند که منشأ انسانی ندارند.

حافظی‌نژاد تصریح کرد: چگونگی شناسایی، پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث و بلایای طبیعی و مهار خسارت‌های ناشی از آنها از مهم‌ترین مسائل جامعه امروز بشری به شمار می‌رود.

وی وظیفه مدیران در زمینه کاهش خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی را مهم دانست و گفت: بهترین روش در امر کاهش خسارات بلایای طبیعی آموزش به مردم است.

حافظی‌نژاد کودکان و دانش‌آموزان را آسیب‌پذیرترین قشر در هنگام وقوع بلایا و حوادث طبیعی عنوان کرد و بیان داشت: آموزش به کودکان‌ و نیز مقاوم‌سازی مدارس و ساختمان‌ها در راستای کاهش اثرات بلایای طبیعی امری لازم و ضروری است.

وی میزان آسیب‌پذیری را مشروط به روش و عملکرد انسان دانست و یادآور شد: ارتقای دانش و آگاهی‌های عمومی عامل مهمی در کاهش خسارت‌های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی است.

این مقام مسئول در گچساران ایران را از جمله 10 کشور بلاخیز جهان معرفی کرد و ادامه داد: ایران با داشتن یک درصد از جمعیت جهان شش در‌صد تلفات ناشی از بلایای طبیعی جهان را از آن خود کرده است.

حافظی‌نژاد با اشاره به زلزله بم و تلفات ناشی از آن گفت: زلزله بم با قدرت 6.5 ریشتر بیش از 40 هزار کشته بر جای گذاشت در حالی که زلزله هشت ریشتری ژاپن تنها یک کشته بر جای گذاشت.

حافظی‌نژاد با مقایسه این دو زلزله مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی ساختمان‌ها را مهم ارزیابی کرد و بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که کشورهای جهان با شناسایی تهدیدات طبیعی و برنامه‌ریزی در راستای کاهش بلایای طبیعی در این زمینه گام‌های قابل قبولی برداشته‌اند.

* مدیریت صحیح آب برای مقابله با کم‌آبی ضرورت دارد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران ایران را کشوری متنوع از نظر آب و هوایی دانست و یادآور شد: زلزله، سیل، خشکسالی و آتش‌سوزی از مهم‌ترین حوادث طبیعی محسوب می‌شوند.

حافظی‌نژاد با بیان اینکه به جز زلزله دیگر حوادث طبیعی ناشی از پاسخ طبیعت به انسان است، برخی از حوادث و بلایای طبیعی را ناشی از تخریب اراضی ملی عنوان کرد.

وی با اشاره به مضرات تخریب جنگل‌ها و پوشش گیاهی ادامه داد: در مناطق پر بارش و شمالی کشور قطع درختان و تخریب مراتع سبب تسهیل وقوع سیل می‌شود.

حافظی‌نژاد تصریح کرد: استفاده بیش از حد از آب سفره‌‌های زیرزمینی سبب کم شدن آب این سفره‌ها، شور شدن آب‌ها و کم شدن آب مخازن می‌شود.

مقام عالی منابع طبیعی گچساران حفاظت از طبیعت و محیط زیست، برنامه‌ریزی مبتنی بر توسعه پایدار و بهره‌برداری خردمندانه از منابع طبیعی را راهی مؤثر در پیشگیری از وقوع حوادث گوناگون دانست.

حافظی‌نژاد آب را مهم‌ترین عنصر در منابع طبیعی دانست که ارزش آن برای هموطنان در مناطق خشک قابل لمس است.

وی تولید آب در کشور را سالانه 400 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: از این مقدار 130 میلیارد مترمکعب قابل دسترسی بوده و 6 میلیارد نیز از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

حافظی‌نژاد افزود: به دلیل بهره‌برداری بیش از توان از سفره‌های زیرزمینی خطر کمبود آب جدی بوده که این مسئله باید مدیریت شود.

حافظی‌نژاد معتقد است که تصور زمین در جهانی بدون از مواهب طبیعی چیزی به جز کابوس مرگ نیست.

وی تأکید کرد: هماوردی با طبیعت باید دوطرفه و مسالمت‌آمیز باشد و امروزه هماوردی چیزی به جز انفجار جمعیت، کاهش تنوع زیستی، آلودگی محیط زیست و نبود امنیت مواد غذایی نیست.

رئیس اداره منابع طبیعی گچساران یادآور شد: منابع طبیعی مربوط به زمان و تاریخ خاصی نبوده و باید با بهره‌برداری صحیح و اصولی زمینه استفاده نسل‌های آینده از این امانت‌های الهی فراهم شود.

انتهای پیام/آ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول