اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده علوم حدیث قم:

حج فرصتی بی‌نظیر برای اثرگذاری دینی است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده علوم حدیث قم گفت: امروز مقوله حج و زیارت به یکی از فرصت‌های اثرگذاری دینی بر مردم و به ویژه نسل جوان تبدیل شده است.

حج فرصتی بی‌نظیر برای اثرگذاری دینی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام علی صادقی ظهر امروز در افتتاحیه دوره کارشناسی ارشد رشته ارتباطات با گرایش حج و زیارت در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قم اظهار داشت: دوره‌های آموزشی تلفیقی حوزه و دانشگاه، سال‌ها است که در کشور برگزار می‌شود اما در زمینه حج و زیارت با وجود نیازی که احساس می‌شد، تا به حال حرکتی صورت نگرفته بود.

وی ادامه داد: این رشته که امروز به صورت رسمی در دانشکده علوم حدیث افتتاح می‌شود، با زحمات زیادی تدوین و تصویب شد و امروز در ابتدای راه تکامل خود به سر می‌برد.

رئیس دانشکده علوم حدیث قم اضافه کرد: پس از انقلاب اسلامی مقوله حج و زیارت جهش بزرگی پیدا کرد و مورد توجه مسئولین قرار گرفت و خدماتی که امروز در این زمینه به مردم داده می‌شود قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.

وی افزود: امروز مقوله حج و زیارت به یکی از فرصت‌های اثرگذاری دینی بر مردم و به ویژه نسل جوان تبدیل شده است.

صادقی ابراز داشت: اگر افراد در جریان سفر حج، آداب و موارد معرفتی این فریضه را اجرا کنند و روحانیون به این حجاج تفکر عمیق دینی در سایه حج را آموزش دهند، فرصت یک‌ماهه و یا 15 روزه حج می‌تواند به اندازه یک عمر بر رفتار و روان افراد تاثیرگذار باشد.

وی گفت: همین فرصت و ظرفیت عظیم است که امروز وظیفه روحانیون و مسئولین حج را چند برابر کرده و نیاز به پشتیبانی فکری برای مبلغین را به وجود آورده است.

رئیس دانشکده علوم حدیث قم ادامه داد: برای اینکه در این زمینه بتوانیم به اثرگذاری مطلوب برسیم، نیاز به افراد زبده و عالمی داریم که ظرفیت‌های حج را شناخته و با تهدیدات آن نیز آشنا باشند.

وی افزود: رشته ارتباطات با گرایش حج و زیارت به منظور تربیت همین افراد در دانشکده علوم حدیث قم راه‌اندازی شده و برای این منظور مجموعه این دانشکده و بعثه مقام معظم رهبری به مدت چهار سال مطالعه و فعالیت کرده‌اند.

صادقی اذعان داشت: امروز که این همکاری به نتیجه رسیده امیدواریم نیازهای مبلغین در امر حج در این رشته پاسخ داده شده باشد و دانشجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند، مبلغانی توانا در امر حج باشند.

وی گفت: امتیازی که برای دانشجویان این رشته در نظر گرفته شده این است که این افراد پس از اتمام تحصیل خود در عرصه تبلیغ در سازمان حج و زیارت مشغول به کار خواهند شد.

رئیس دانشکده علوم حدیث قم اضافه کرد: دانشجویان این رشته باید تلاش کنند در کنار افزایش معلومات دینی، مهارت‌های ارتباطی خود را نیز افزایش دهند تا بتوانند از این معلومات در عرصه تبلیغ استفاده کنند.

وی افزود: یکی از مهارت‌های مورد نیاز برای روحانیونی که در زمینه حج می‌خواهند اثر گذار باشند، تسلط به زبان‌های خارجی است که یک فاکتور اساسی برقراری ارتباط در امر تبلیغ در خارج از کشور محسوب می‌شود.

صادقی ابراز داشت: امروز معضل عدم تسلط به زبان سبب شده تا پیام‌رسانی دینی ما در بسیاری از نقاط جهان به صورت ناقص اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: این نقص در برقراری ارتباط سبب شده در بسیاری از کشورهای جهان که تعداد زیادی مسلمان و شیعه دارند، هیچ مبلغی که بتواند تاثیرگذار باشد، حضور نداشته باشد.

رئیس دانشکده علوم حدیث قم ادامه داد: یکی دیگر از نقاط ضعف طلبه‌های ما این است که در امر قلم‌زدن و تحقیق به اندازه تحصیل کوشا نیستند و این موضوع به رویارویی منطقی با تهدیدات فرهنگی جامعه امروز ضربه می‌زند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سرزمین حج و در جریان انجام مناسک، دل‌ها آنچنان مشتاق و آماده برای پذیرش معارف الهی است که تبلیغ با استفاده از این ظرفیت، می‌تواند تاثیری صد چندان در قیاس با موقعیت‌های دیگر داشته باشد.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول