اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیته ملی اقیانوس‌شناسی:

ایران به ناوگان تحقیقات دریایی و آموزشی و زیر سطحی مجهز می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس کمیته ملی اقیانوس‌شناسی کشور گفت: تجهیز کشور به به ناوگان ملی تحقیقات دریایی و آموزشی و زیر سطحی در دستور کار قرار گرفته است.

ایران به ناوگان تحقیقات دریایی و آموزشی و زیر سطحی مجهز می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، وحید چگینی ظهر امروز در سمینار محیط زیست دریا که در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برگزار شد اظهار کرد: با توجه به اینکه دو سوم جهان از آب پوشیده شده‌است علم اقیانوس‌شناسی علم دو سوم کره زمین است و این واقعیت باید مورد توجه قرار گرفته و به عنوان محور فعالیت‌های آینده ما تلقی شود زیرا علمی که ما به آن می‌پردازیم برای شناخت این دوسوم مورد نیاز است.

وی افزود: اهمیت این علم از لحاظ راهبردی بودن اگر از هوافضا بیشتر نباشد کمتر هم نیست و اینکه برخی شاخه‌ها در کشور کمتر مورد اهمیت قرار گرفته‌اند به این معنا نیست که اهمیتی ندارند و حوزه دریا و اقیانوس‌شناسی هم یکی از حوزه‌هایی است که مورد غفلت واقع شده‌است.

رئیس کمیته ملی اقیانوس‌شناسی خاطرنشان کرد: با توجه به جوان بودن بحث اقیانوس‌شناسی در کشور توسعه آن قابل قبول بوده اما متناسب با نیاز کشور نیست.

چگینی با اشاره به سازمان‌های مرتبط با حوزه دریا تصریح کرد: از حدود 20 سال پیش موسسه ملی اقیانوس‌شناسی تأسیس شد که بیش از 15 ارگان‌ دریایی در آن عضویت دارند و همچنین شورای عالی اقیانوس‌شناسی را داریم که بعد از 13 سال توقف فعالیت آن، حدودا دو سال پیش فعالیت خود را از سر گرفت و علاوه بر آن زیرساخت‌های دیگری نیز در حوزه آموزش عالی کشور در این رابطه تأسیس شده‌اند.

وی ادامه داد: در کشور سازماندهی بسیار خوبی در زمینه توسعه صنایع دریایی و اقیانوس‌شناسی ایجاد شده اما تداخل وظایف در این حوزه‌ها تا حدی بر این سازماندهی سایه  آغاز کرد و آمادگی کمک به دانشجویان و اساتید در زمینه انجام تحقیقات پژوهشی را دارد.

وی با اشاره به مشکل تبادل داده در این زمینه گفت: برای حل مشکل تبادل داده‌ها نیز مبادله داده‌ها را در دستور کار قرار دادیم به این معنا که در مقابل داده‌هایی که در اختیار ارگان‌های خاص دریایی قرار می‌دهیم داده‌هایی را نیز از آنها بگیریم تا به غنای بانک اطلاعاتی ما افزوده شود.

رئیس کمیته ملی اقیانوس‌شناسی  افزود: در زمینه سخت‌افزاری ما وضعیت نسبتا خوبی داریم ولی برخی امکانات را در اختیار نداریم که نیازمند تخصیص بودجه از سوی دولت هستند به طور مثال یکی از نیازهای کشور در این زمینه ناوگان ملی تحقیقات دریایی و آموزشی است که گام اول در این راه یک کشتی تحقیقات دریایی است که در حال ساخت است و قطعا این یک کشتی با این وسعت آب‌های ساحلی به هیچ وجه کافی نیست و ما در این زمینه به حداقل پنج فروند شناور نیاز داریم.

چگینی ادامه داد: ناوگان دیگری که مورد نیاز است ناوگان زیرسطحی است یعنی زیردریایی تحقیقاتی که تا اعماق زیاد بتواند نفوذ پیدا کند.

وی با اشاره به آخرین دستاورد در این زمینه گفت: این دستاورد یک زیردریایی کروی شکل است که تا عمیق‌ترین نقطه جهان در اقیانوس آرام را طی می‌کند و این فن‌آوری پیشرفته در حال توسعه است و بشر در آینده قطعا خواهد توانست این شناور را با تعداد بیشتری سرنشین به اعماق زیاد آب گسیل کند.

رئیس کمیته ملی اقیانوس‌شناسی در پایان گفت: ما در کشور فن‌آوری ساخت کشتی، ماهواره و زیردریایی را داریم و گام‌های بعدی باید در مسیر ساخت شناورهای تحقیقاتی با طول بیشتر و زیردریایی‌هایی برای نفوذ به عمق شش تا هفت هزار متر در اقیانوس و همچنین ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای رصد و اندازه‌گیری دریایی باشد.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول