اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در رکود اقیانوس‌پیما سازها رخ می‌دهد؛

دریاها در انتظار سومین اقیانوس‌پیمای ایرانی

خبرگزاری فارس: در برهه‌ای که صنعت کشتی‌سازی در دنیا تنها برای چند کشور بیشتر سود‌آور نیست، باید با نگاهی عمیق به این صنعت در ایران، در پی ارزیابی این مسئله برآمد که آیا سو سوهای امید در این صنعت که به دست چند شرکت داخلی رقم خورده است مبحثی مقطعی است یا آینده‌دار و ریشه‌دار؟

دریاها در انتظار سومین اقیانوس‌پیمای ایرانی
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، پس از ساخت و به آب‌اندازی دو شناور اقیانوس پیما در مجتمع ایزایکو از این مجتمع خبر می‌رسد که چندین مرحله از ساخت سومین شناور اقیانوس‌پیمای ساخت داخل نیز با موفقیت انجام شده است.
در هرمزگان و حتی حوزه صنعت دریایی کشور بسیاری از کارشناسان، از عدم فعالیت‌ مورد انتظار توسط مجتمع کشتی‌ سازی ایزایکو سال‌هاست که انتقاد دارند.
این مجتمع که به گفته کارشناسان مربوطه در چند دهه اخیر هزینه‌های بسیاری را صرف توسعه خود کرده است در سال‌های اخیر سرانجام موفق شد با ساخت نخستین شناور اقیانوس‌پیما و تحویل آن به صاحب سفارش نشان دهد که از توانمندی‌های بالایی برخوردار است.
همچنین طی ماه‌های گذشته نیز این مجتمع دومین شناور اقیانوس پیمای ساخت داخل را به آب‌اندازی کرد.
یکی از امور اصلی و فعالیت‌های ایزایکو در واقع تعمیر شناورهای غول پیکر و ساخت سازه‌های عظیم‌الجثه سکوهای سرچاهی مربوط به فازهای توسعه پارس جنوبی در بوشهر نیز است.
به نظر می‌‌آید صاحبان این سازه‌ها در ماه‌های اخیر و در پی ساخت چندین سازه توسط ایزایکو از کار سازنده داخلی رضایت کامل داشته باشند چرا که در این بین به گفته مقامات ایزایکو سفارش ساخت سکوهای مذکور کماکان به این مجتمع از طرف پارس جنوبی می‌رسد.
البته نباید فراموش کرد در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری عظیم چینی‌ها و کره‌ای‌ها در فراهم‌سازی مجتمع‌های ساخت کشتی‌ها و شناورهای اقیانوس پیما و ارتقا خدمات در این زمینه، ورود به این صنعت و یا ادامه آن برای بسیاری از کشورها، دیگر صرفه اقتصادی ندارد و در همین راستا اغلب سفارشات ساخت اقیانوس‌پیما به دو کشور مذکور برمی‌گردد.
به هر حال موضوعی که در این حین جالب به نظر می‌آید این است که از ایزایکو خبر می‌رسد که متخصصان در این مجتمع توانسته‌اند امور مهم شناور اقیانوس پیمای ساخت داخل را برای بار سوم انجام دهند.
شناورهایی از این دست توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی به ایزایکو برای ساخت سفارش داده شده است.
در پی اعمال تحریم‌ها در حوزه دریانوردی همچنین کشتیرانی جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر تعمیر بخش عمده‌ای از شناورهای خود را نیز در مجتمع ایزایکو و توسط شرکت پرشیا هرمز به انجام می‌رساند.
رضاییان مدیر عامل مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو طی روزهای در همین راستا اظهار داشت: عملیات نصب سازه مسکونی و پل فرماندهی سومین کشتی کانتینربر اقیانوس‌پیما ساخت شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، با موفقیت انجام شده است.
وی ادامه داد: سازه مسکونی و پل فرماندهی سومین کشتی کانتینربر اقیانوس‌پیما با حمایت‌های استاندار هرمزگان از مجتمع کشتی سازی محقق شده است.
این مسئول افزود: چندی پیش وزیر صنعت و معدن و استاندار هرمزگان طی حضور در کشتی‌سازی در حرکتی کم سابقه حمایت خود را از این صنعت اعلام کرد و از این مجتمع خواستار سرعت بخشیدن در پروژه‌های جاری شد که تمام عوامل مجتمع دست در دست یکدیگر داده تا روند ساخت شناورها را بهبود بخشند.
رضاییان خاطرنشان کرد: پس از به آب‌اندازی بارج 15 هزار تنی و نصب موتور سومین کشتی اقیانوس پیما، طی روزهای اخیر سازه مذکور با بیش از 490 تن وزن، 22 متر ارتفاع، 18 متر عرض و با طول 12 متر در 7 طبق ساخته شده و تمامی تجهیزات ناوبری، رادیوئی و کنترل عملیات مانور شناور در پل فرماندهی بر روی شناور نصب شدند.
به گفته وی همچنین امکانات رفاهی کامل برای 24 خدمه کشتی، آشپزخانه، دو سالن غذاخوری، سالن ورزش، بیمارستان، و سالن‌های استراحت برای تمامی پرسنل را شامل است با بهره‌گیری از توان داخلی و مطابق آخرین استانداردهای موسسات رده بندی معتبر بین‌المللی مراحل ساخت را به پایان رسید و نصب شده است.
مدیر عامل مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو با بیان اینکه امکانات این سازه پیشرفته است، تصریح کرد: این سازه به امکانات پیشرفته ایمنی شامل سیستم‌های اعلام و اطفا حریق مجهز بوده که نصب، راه‌اندازی و تحویل سیستم‌های مذکور موید توان فنی شرکت بحر گسترش هرمز و مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل در اجرای ساخت سازه سوپر استراکچر برای صنایع دریایی است.
حال باید دید که ایزایکو در ادامه راهی که به نظر می‌آید در آن، دسته‌کم نوپا باشد با توجه به وضعیت صنایع امروز کشور و فشارهای بیرونی بر اقتصاد و واردات کشور می‌تواند، به نحوی رفتار کند که لااقل شرکت‌های داخلی را راضی کند که سفارشات خود را به این مجتمع بدهند.
هر چند مسئولان این مجتمع مدام گلایه دارند که شرکت‌های داخلی سفارشات خود را به کشور چین و یا کره جنوبی می‌دهند، اما بعضا در مواردی مقطعی دستوراتی همانند دستور رئیس جمهور سبب دلگرمی مقطعی آنان شده است.
البته نباید فراموش کرد که حتی دستور مستقیم رئیس جمهور در مراسم به آب اندازی نخستین اقیانوس  پیمای ساخت داخل (در ایزایکو) مبنی بر "اجباری شدن سفارش شرکت‌های داخلی برای ساخت شناور به این مجتمع" نیز تاکنون موثر واقع نشده است و با این وجود باز هم تقاضا برای سفارش خارجی در بین شرکت‌های حمل و نقل دریایی در راستای ساخت اقیانوس پیما دیده می‌شود.
هر چند که از همان روزهای پس از صدور دستور رئیس جمهور، به عقیده و اعتراف بسیاری از کارشناسان صنعت دریایی، این دستور غیر کارشناسی و ناشدنی ارزیابی شد.
=======
امیرحسین توانگر
=======
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول