اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون منابع طبیعی غرب مازندران:

یک میلیون هکتار اراضی در معرض سیل هستند

خبرگزاری فارس: معاون منابع طبیعی مازندران منطقه نوشهر گفت: یک میلیون هکتار اراضی باغی و دیمی در معرض سیل هستند.

یک میلیون هکتار اراضی در معرض سیل هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از عباس‌آباد، قربانعلی حدادی بعدازظهر امروز در مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی در دومین روز از این هفته که به عنوان منابع طبیعی، آبخیزداری و احیای پوشش گیاهی نامگذاری شده، بیان داشت: این میزان اعتبار در 15 هزار مترمکعب عملیات مکانیکی، 3 هزار و 820 مترمکعب عملیات بیولوژیکی و بیش از 33 هزار هکتار مطالعات تفصیلی و اجرایی هزینه شده است.

وی ادامه داد: خروجی این فعالیت‌ها منجر به اشتغال موقت برای 11 هزار نفرروز، کنترل فرسایش رسوبات به میزان 112 هزار مترمکعب و ذخیره‌سازی آب به میزان 130 هزار مترمکعب خواهد شد.

حدادی با اشاره به اهمیت منابع طبیعی گسترش و توسعه آن را با هدف جلوگیری از سیلاب‌ها، ریزگردها، رانش زمین، جلوگیری از بهمن، کاهش اثرات اقلیمی، تولید اکسیژن و جذب CO2 و... بسیار ضروری عنوان کرد و ادامه داد: باید نوع نگاه به استفاده از منابع طبیعی با بکارگیری روش‌های جدید بهره‌برداری عوض شود و با طراحی‌های مناسب و استفاده از انرژی‌های نو نیاز به تولید انرژی از منابع طبیعی را محدود کرد.

این مسئول تصریح کرد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده که میزان متوسط بارندگی آن یک دوم متوسط جهانی و تبخیر در آن سه برابر نرمال جهانی است و همچنین فرسایش در کشور ما بسیار شدید است بنابراین باید نسبت به این مسئله نگاهی جدی‌تر داشت.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران در ادامه با اشاره به اهمیت مراتع نیز بیان داشت: حدود 52 درصد از سطح کشور را مراتع تشکیل می‌دهند که بیش از 7 هزار گونه گیاهی در آن تولید می‌شود.

وی افزود: مراتع علاوه بر تولید علوفه در جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و اقلیمی نقش تاثیرگذاری دارند که 75 درصد از ارزش آن را تاثیر در عوامل زیست محیطی می‌توان برشمرد.

حدادی خاطرنشان کرد: در نقطه مقابل مراتع در کشور 124 میلیون واحد دامی وجود دارد که از این میزان 80 میلیون وابسته به مراتع هستند در صورتی که ظرفیت مراتع کشور برای 37 میلیون واحد دام است که نشان‌دهنده بیش از 2 برابر فشار به مراتع کشور است.

وی فشار ناشی از افزایش جمعیت، فشار پروژه‌های عمرانی و ملی، تجاوز و تخریب افراد سودجو، ضعف قوانین و عدم نیروی حفاظتی لازم، تجاوز به حریم رودخانه‌ها، عدم شناخت بهره‌برداران، شخم‌زدن مراتع برای شیب و عدم آگاهی لازم در مدیریت و حفظ منابع طبیعی را از جمله آسیب‌های این بخش عنوان کرد.

حدادی بیان داشت: از راه‌های برون رفت از این مشکلات و اعمال مدیریت صحیح، مدیریت جامع پروژه‌های آبخیزداری است که با نگاه حفظ منابع آب و خاک اجرایی می‌شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه 125 میلیون هکتار از سطح منابع طبیعی نیاز به عملیات آبخیزداری دارد، گفت: از سال 48 که نخستین عملیات آبخیزداری در کشور اجرایی شد تاکنون تنها 25 میلیون هکتار از سطح عرصه‌ها عملیات آبخیزداری صورت گرفته است.

حدادی ادامه داد: در برنامه توسعه پنجم نیز دولت موظف شده 8 میلیون هکتار را در کنترل طرح‌های آبخیزداری در بیاورد که این میزان نیز جوابگوی نیاز واقعی در کشور نیست.

وی اذعان داشت: 255 شهر، 8 هزار و 650 پارچه آبادی و یک میلیون هکتار اراضی باغی و دیمی در معرض سیل هستند که با اجرای هر 150 هکتار طرح آبخیزداری یک شهر، 20 روستا و 2 هزار هکتار اراضی از آسیب‌های ناشی از سیل مصون می‌ماند.

این مسئول تصریح کرد: در پروژه‌های آبخیزداری چهار فعالیت مطالعه، عملیات اجرایی، آموزش و ترویج و ارتقای آگاهی عمومی جامعه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات استانی در این بخش یک پنجم اعتبارات ملی ما نیز نیست، متذکر شد: اعتبارات استانی باید افزایش یابد تا بتوان برای احداث و اجرای عملیات آبخیز شتاب بیشتری صورت گیرد و این میزان ناچیز اعتباری تکافوی حجم عملیات‌های این بخش را نمی‌دهد.

حدادی نتیجه بخش بودن عملیات‌های آبخیزداری را مشارکت و تحت یک برنامه واحد فعالیت کردن تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط عنوان کرد و تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی نیاز به همت جمعی دارد.

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول