اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اردیبهشت 91

سومین همایش ملی دانشجویی اقتصاد در مازندران برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه مازندران گفت: سومین همایش ملی دانشجویی اقتصاد ایران در اردیبهشت ماه سال آینده در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود.

سومین همایش ملی دانشجویی اقتصاد در مازندران برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از بابلسر، همایش دانشجویی جهاد اقتصادی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران و دانشکده علوم اقتصادی این دانشگاه ظهر امروز در سالن آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران برگزار شد.

رئیس دانشگاه مازندران در این همایش طی سخنانی با اشاره به آیه پنج سوره نساء گفت: بر اساس آموزه‌های قرآن، اقتصاد به معنای مدیریت تولید، توزیع، مصرف ثروت و دانش، دخل و خرج و هزینه از اهمیت و جایگاه مهم و اساسی برخوردار است، چرا که اقتصاد و ثروت، مایه دوام و قوام جامعه است.

احمد احمدپور تصریح کرد: اما این بدان معنا نیست که اقتصاد در مأموریت، اهداف و ارزش‌های والای انسانی، زیر بنا باشد، زیرا اگر بپذیریم که نقش زیربنایی و قوام بودن را برای جامعه بازی می‌کند، ولی انسانیت انسان به جامعه و یا جامعه بودن انسان باز نمی‌گردد.

وی ادامه داد: بلکه بر اساس آموزه‌های قرآنی، انسانیت انسان به ربانی‌بودن اوست که می‌تواند نقش خلافت الهی را به عهده بگیرد و بر همین اساس خداوند در آیاتی چند سعادت را در اصول و مبانی معنوی چون یکتاپرستی و توحید می‌داند و البته این بدان معنا نیست که ما نقش اقتصاد و سلامت آن یعنی اقتصاد عدالت‌محور را نادیده بگیریم چرا که از نظر قرآن، جامعه برای تحقق بخشیدن به این هدف والای آفرینش یعنی خدایی و ربانی‌شدن، نیازمند سلامت اقتصادی است.

احمدپور با اشاره به آیات 85 سوره اعراف و 84 و 85 سوره هود عنوان کرد: آیات مذکور به نقش کلیدی و حساس سلامت اقتصادی در کنار سلامت اعتقادی تأکید می‌کند و تأمین سعادت انسان را در گرو هر دو امر می‌داند.

وی ادامه داد: هر گونه فساد در اعتقاد و اقتصاد می‌تواند دسترسی انسان را با مشکل مواجه سازد، بر همین اساس حضرت شعیب (ع) بر تصحیح و اصلاح روابط اقتصادی ناسالم خویش در کنار اصلاح مسائل اعتقادی پا می‌فشارد و آن را در صدر آموزه‌های خود قرار می‌دهد.

احمدپور با بیان اینکه در همه آیات الهی نقش تقدمی اعتقاد مورد تأکید قرار گرفته، افزود: نقش محوری اقتصاد در کنار مسائل اعتقادی را می‌توان از کنار هم قرار دادن این دو، در آیاتی از جمله آیه سه سوره بقره، آیات 41، 43، 83، 177، 377 همین سوره، آیه 32 سوره نساء ، آیات 2 و 3 سوره انفال و آیات دیگر قرآن به دست آورد.

وی در ادامه سخنان خود به نامگذاری سال 1390 به نام جهاد اقتصادی اشاره کرد و گفت: گره زدن جهاد به مفهوم اقتصاد و ترکیب این مفهوم مقدس با فعالیت اقتصادی، به معنای نوعی تلاش سخت‌کوشانه در مسیر بهسازی اقتصادی مبتنی بر انگیزه‌های الهی است.

این مسئول تصریح کرد: اگر اقتصاد بتواند معطوف به تعالی انسان باشد، بین فعالیت‌های اقتصادی و تعالی معنوی و تقرب انسان، ارتباط حقیقی برقرار شده و تلاش‌های اقتصادی در جهت تقرب قرار می‌گیرد.

احمدپور گفت: با توجه به اینکه مأموریت انقلاب اسلامی در سه سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی قرار دارد، بر همین اساس جهاد اقتصادی را هم باید در این سه سطح مقیاس ملاحظه کرد.

رئیس دانشگاه مازندران به بیداری اسلامی اشاره و تأکید کرد: در مقیاس جهان اسلام، همانگونه که بیداری اسلامی ایجاد و به خیزش‌ها و جنبش‌های سیاسی تبدیل شد، باید به دنبال آن، الگوی اقتصاد منسجم و شبکه واحد اقتصادی بر محور تمدن اسلامی به این کشورها نشان داده شود تا به فکر شکستن انحصارهای جهانی باشد.

وی ادامه بیان داشت: در مقیاس بالاتر مأموریت انقلاب اسلامی محور دادن جامعه جهانی از جریان تجدد به سمت عصر ظهور است، بنابراین ناچار است که یک طراحی اقتصادی جدیدی داشته باشد.

احمدپور گفت: جهاد اقتصادی نباید به معنای پذیرش الگوهای اقتصادی دشمن و مبارزه در چارچوب آن باشد، بلکه بدین معناست که ما در نهایت به دنبال ایجاد یک الگو یا مدل جدید اقتصادی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و سازگاری با فرهنگ و شرایط ایران هستیم که هجوم فرهنگ و تمدن رقیب از طریق اقتصاد را سد کند و این نقشه نیاز به تحول فرهنگی دارد.

رئیس دانشگاه مازندران ادامه داد: بر اساس هویت جمعی اقتصادی باید اخلاق اسلامی را در حوزه اقتصاد حاکم کرد، باید اخلاق اجتماعی اقتصادی تغییر کند، چرا که بخشی از هویت اقتصادی جامعه اسلامی، هویت اخلاق اقتصادی آنها است، به طور مثال به جای روحیه رقابت در دنیای اسلام، روحیه ایثار و فداکاری یعنی جبهه‌ای به وجود آید و به جای روحیه تکاثر، روحیه قناعت در مصرف حاکم باشد و روحیه تلاش و مجاهدت به جای تنبلی و کسالت بنشیند.

وی افزود: در واقع مجموعه حساسیت‌ها، حب و بغض‌ها و میل و نفرت‌ها در میدان اقتصاد همان اخلاق مبارزه اقتصادی است که فداکاری و ایثار و تلاش از نمونه‌ها و فروعات آن به شمار می‌روند. همچنین به عنوان نمونه، اخلاق قناعت غیر از اخلاق حرص است، در اخلاق قناعت انسان حداکثری، تلاش و حداقلی را مصرف می‌کند، این اخلاق در نهایت باید به رفتار آحاد جامعه تبدیل شود.

احمدپور گفت: جامعه اسلامی می‌تواند مبتنی بر بصیرت اقتصادی، برای آزادسازی کالاهای استراتژیک از انحصار دشمنان تلاش کند و به خودکفایی در کالاهای مهم برسد.

وی گفت: بر اساس اعلام دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران سومین همایش ملی دانشجویی اقتصاد ایران در اردیبهشت ماه سال آینده در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا 23 اسفند فرصت دارند چکیده‌های خود را به دبیرخانه سومین همایش ملی دانشجویی اقتصاد ایران ارسال کنند.

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول