اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

انتخابات نهم- 406/ فارس گزارش می‌دهد

انتخاب نهم در مازندران، تغییر با طعم خدمت‌خواهی

خبرگزاری فارس: مردم مازندران با تغییر 75 درصدی در نمایندگان مجلس هشتم، خواست خود برای ایجاد تغییر در استان را بیان کردند، تغییری که برای مردم طعم خدمت‌خواهی را می‌دهد.

انتخاب نهم در مازندران، تغییر با طعم خدمت‌خواهی

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، با رقم خوردن فصل جدیدی از حماسه اسلامی و ایرانی مردم استان مازندران، سرنوشت سیاسی و اجتماعی این دیار وارد مرحله جدیدی شده است.

استان مازندران با نزدیک به 76 کاندیدا برای 12 سهم مازندران در بهارستان، در ماراتن پایانی حضور 11 منتخب مردم استان را مشاهده کرد.

حضور وصف‌ناپذیر مردمان شهرهای مختلف استان مازندران در پای صندوق‌های رای دیگر جای شک و شبهه‌ای را در حمایت بی‌چون و چرای مردم از نظام باقی نگذاشته است.

بجاست که به شکرانه این حضور و عزت‌آفرینی دوباره، بهارستان‌نشین‌های نهم برنامه‌ای جدی برای برآوردن خواسته‌های مردمی داشته باشند.

یکی از ویژگی‌های مهمی که از صندوق‌های رای مردم مازندران خارج شد، تمایل به تغییر و جوانگرایی در آرا است.

مردم مازندران با تغییر 75درصدی در نمایندگان مجلس هشتم، خواست خود برای ایجاد تغییر در استان را بیان کردند.

این تغییرات نشان می‌دهد مازندران توسعه‌محور و پیشتاز نیاز به بسترسازی و ایجاد زمینه‌های مساعدی دارد که با تلاش نمایندگان و مدیران دولتی حاصل می‌شود.

تغییراتی که مردم مازندران در حوزه‌های مختلف انتخابیه استان ایجاد کردند نتیجه‌اش جوانگرایی در ترکیب نمایندگان مازندران در مجلس نهم است.

این اتفاق در حوزه شرق مازندران مورد استقبال مردم قرار نگرفت و احمدعلی مقیمی اصولگرا ترجیح مردم برای ماندن بر کرسی بهارستان رقم خورد.

در حوزه ساری نیز تغییر یکی از دو نماینده ساری نیز کفه را به سمت اصولگرایی سنگین‌تر کرد و مهم‌ترین پدیده انتخابات را در این حوزه رقم زد.

محمد دامادی جوان که جا پای پدرش گذاشته است با رای نسبتا بالا این بار زوج جدیدی از اصولگرایی را در مازندران رقم زد تا نخستین تغییر در این حوزه ایجاد شود.

اگرچه که در جوان‌گرایی بی‌تجربگی نیز وجود دارد اما صدور و بروز اندیشه‌های نو و جوان می‌تواند اندکی از بار طرح‌ها و پروژه‌های قدیمی و تکراری را در شهرهای مازندران سبک‌تر کند.

اما مهم‌ترین تغییر دیگر در نتیجه آرای مردم مازندران در حوزه پرجمعیت قائمشهر، جویبار و سوادکوه رخ داد و دو نماینده پرسروصدای این شهرها از بهارستان نهم خداحافظی کردند.

جایگزین ادیانی و اکبری در قائمشهر که نزاع‌های پنهان‌ آنها برای در اختیار گرفتن زمام امور در حوزه‌های انتخابیه‌شان زبانزد استان شده بود، علی‌پور جوان و حسینی با تجربه معرفی شدند.

سید علی ادیانی که به جز امور ساده حوزه انتخابیه طرح و برنامه شاخصی ارائه نکرد نیز نتوانست رای اعتماد دوباره مردم را به دست آورد.

اکبری نیز اگر چه مهره مهمی چون نساجی را در دست داشت اما تجربه سال‌های گذشته مردم در اینکه نساجی که ابزاری برای به دست آوردن رای باشد نمی‌تواند اشتغال دوباره ایجاد کند، موجب شد تا اکبری نیز از بهارستان نهم جا بماند.

حال این حوزه انتخابیه در انتظار است تا بخش مهمی از بیکاری و اشتغال این سه شهرستان پس از سال‌ها با افکار و طرح‌های جدید برطرف شود.

در حوزه انتخابیه بابل نیز پس از آنکه علی کریمی فیروزجایی تایید صلاحیت نشد و محسن نریمان نیز شرکت نکرد، عملا فرصت برای گزینه‌های دیگر فراهم شد تا این شهر نیز از دو دستگی ایجاد شده در میان نمایندگانش رهایی یافته و با تفکرات جدید و تجربه محور فصلی نویی در توسعه این شهرستان رقم بخورد.

اما در حوزه انتخابیه آمل برای سومین بار مردم این شهرستان به عزت‌الله یوسفیان‌ملا رای دادند تا وی نیز با اختلاف رای بالا بتواند از رقیبان خود پیشی بگیرد.

در این حوزه که دومین جایگاه را در تعداد کم کاندیداها داشت، عدم حضور چهره‌های شاخص و رای‌آور خود اثبات کرد که حضور یوسفیان برای بهارستان نهم ضروری است و رقیبی چندان مطرحی وارد این کارزار نشد.

در حوزه بابلسر و فریدونکنار نیز ترکیب نامزدها به همین ترتیب بود و مقداد نجف‌نژاد تنها با یک رقیب تقریبا جدی وارد کارزار شد که می‌دانستند پیروز میدان خواهد بود.

اما شگفتی دیگر در انتخابات نهم خداحافظی پدر پارلمان ایران از حوزه انتخابیه نور بود و در این حوزه فیاضی توانست به حضور 30 ساله احمد ناطق نوری در مجلس پایان دهد.

اگرچه حضور ناطق‌ نوری به شکوفایی بیشتر حوزه انتخابیه نور و محمودآباد منجر شده بود در عین حال وجود یک طرح و فکر جوان‌تر می‌تواند توسعه بیشتر این منطقه را رقم بزند.

در نوشهر و چالوس نیز انوشیروان محسنی بندپی از چهره‌های اصلاح طلب و شناخته شده مجلس هشتم در امور بهداشت و سلامت جای خود را به نماینده‌ای جوان داد تا چهار سال بعد گذر زمان نشان دهد که قاسم احمدی توانسته جایگزین خوبی باشد یا خیر.

تنها ابهام در پرونده انتخابات نهم در حوزه تنکابن و رامسر رخ داد و مردم این حوزه ضمن پاسخ رد به نیکنامی که در دقیقه 90 تایید صلاحیت شده بود تکلیف این حوزه را به دور بعدی بکشانند.

به هر حال اینکه در 75 درصد از حوزه‌ای انتخابیه مازندران تغییر ایجاد شده است، نشان می‌دهد که تغییری که مردم استان خواستار آن هستند باید نتیجه‌اش افزایش خدمت‌رسانی باشد.

============

یادداشت از الناز پاک‌نیا

============

انتهای‌ پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول