اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی:

قدمت قلعه ضحاک به هزاره دوم قبل از میلاد می‌رسد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی با بیان اینکه قلعه ضحاک هشترود روایتگر افسانه‌های کهن و تاریخ پرافتخار ایرانی است، گفت: قدمت قلعه ضحاک به هزاره دوم قبل از میلاد می‌رسد.

قدمت قلعه ضحاک به هزاره دوم قبل از میلاد می‌رسد

تراب محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هشترود با بیان اینکه قلعه ضحاک هشترود یا "آژی دهاک" روایتگر افسانه‌های کهن و تاریخ پرافتخار ایرانی است، اظهار کرد: این قلعه با معماری آجری با پایه‌های خشتی و سنگ با ملات گچ در اسفندماه سال 1341 در فهرست آثار ملی ثبت شده است و امروز 49 سال از این ثبت ملی می‌گذرد .

وی خاطرنشان کرد: قلعه ضحاک که در ارتفاع 2 هزار و 300 متری از بستر رودخانه قلعه قرار گرفته، به دلیل روایت‌های اسطوره‌ای شاهنامه و موقعیت قرارگیری آن در فراز کوه منفرد از جذابیت‌های ویژه‌ای برای گردشگران برخوردار است.

وی با بیان اینکه قلعه ضحاک تنها اثر پابرجای به جا مانده از دوره اشکانی در شما‌ل‌غرب کشور است، گفت: هرچند بنای فعلی متعلق به دوره اشکانی است اما برخی یافته‌ها می‌تواند حاکی از آن باشد که از هزاره دوم قبل از میلاد تا دوره تیموری در این قلعه سکونت بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار داشت: مرمت و حفاری در قلعه ضحاک از سال 79 آغاز شده و با وجود کشفیات جدید هر ساله، این اثر ثبتی کم‌نظیر در ایام نوروز آماده بازدید گردشگران است.

محمدی با اشاره به بخش‌های مختلف این قلعه تصریح کرد: در این قلعه مخازن سنگ، آب انبار، آسیاب، سالن شورا، حمام و ده‌ها آثار دیگر وجود دارد که نیمی از اتاق‌های‌ قلعه بی‌سقف‌ در زمین‌ کنده‌ شده‌ و نیم‌ دیگر در کوه و‌ به‌ صورت‌ حفره‌ای ‌درآورده‌ شده‌ است.

وی اضافه کرد: اغلب‌ این‌ حفره‌ها چاله آبی‌ هم به صورت آب‌ انبار دارند و بر دیوارهای‌ این‌ حفره‌های‌ سنگی نیز‌، طاقچه‌های‌ کوچکی‌ کنده شده است.

محمدی یادآور شد: در کنار این اثر، سایت موزه قلعه ضحاک نیز راه‌اندازی شده که اشیای به دست آمده از کاوش‌ها برای نمایش عمومی در آن قرار گرفته است.

دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفر استان با تاکید بر فراهم آوردن حداکثر امکانات رفاهی در اماکن تاریخی و گردشگری استان، گفت: خدمات اقامتی و توریستی نیز به منظور فراهم آوردن هر چه بیشتر امکانات رفاهی برای گردشگران در منطقه قلعه ضحاک تدارک دیده شده است.

محمدی تصریح کرد: قلعه ضحاک یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی ثبتی آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود که در کنار سایر آثار ویژه استان در ایام نوروز آماده بازدید گردشگران خواهد بود.

شهرستان هشترود در فاصله 33 کیلومتری تبریز قرار گرفته که وجود محوطه‌های باستانی فراوان مبین ارزش‌های تاریخی و سابقه تمدنی این منطقه به شمار می‌رود. قلعه ضحاک، بقعه بایزید بسطامی و مسجد جامع هشترود در زمره شاخص‌ترین آثار این شهرستان هستند.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول