اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی:

«ثبت در فهرست آثار ملی» بر افتخارات موزه آذربایجان افزوده شد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی از ثبت موزه آذربایجان در فهرست آثار ملی خبر داد.

«ثبت در فهرست آثار ملی»  بر افتخارات موزه آذربایجان افزوده شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی اظهار کرد: معماری این موزه تاثیر گرفته از موزه ملی و طرحی از آندره گدار فرانسوی است.

محمدی تصریح کرد: این موزه حدود سال‌های 1339 و با پلان مستطیل شکل در سه طبقه زیرزمین، همکف و اول ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: موزه آذربایجان با مساحت 3 هزار و 88 مترمربع و با برخورداری از سه سالن نمایش، چند اطاق اداری و کتابخانه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در سالن همکف این موزه یادگاری‌هایی از دوران پیش از تاریخ و حکومت‌های پیش از اسلام ایران است که کهن‌ترین آثار موجود در این بخش متعلق به مجموعه کوچکی از سفال‌های تپه اسماعیل‌آباد مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است.

محمدی افزود: طبقه نخست این موزه نیز به نمایش قدیمی‌ترین سکه‌های ضرب شده در گستره جغرافیایی ادوار مختلف تاریخ ایران از دوره هخامنشی تا حکومت قاجاریه و همچنین نمونه‌ای از نادرترین و زیباترین مهرهای قدیمی اختصاص دارد.

وی یادآور شد: طبقه زیرزمین موزه آذربایجان از سال‌های گذشته محل نمایش و نگهداری مجسمه‌های نفیس ساخته دست هنرمند مجسمه‌ساز تبریزی احد حسینی است.

محمدی خاطرنشان کرد: بنا دارای دو حیاط جانبی در طرفین است که حیاط ضلع غربی به‌عنوان حیاط خلوت و حیاط ضلع شرقی به‌عنوان موزه سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد که آثار سنگی مربوط به دوره‌های مختلف شامل سرستون و سنگ قبرها در آن به نمایش گذاشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به تعمیرات انجام شده در اثر در طی این سال‌ها اظهار کرد: در طول این مدت تعمیراتی مانند ایزوگام پشت بام، سفیدکاری داخلی، تعمیرات نما و تعمیرات کف در آن انجام شده و همچنین سالن «9 دی » به‌عنوان سالن اجتماعات موزه در سال  1390 به این مجموعه اضافه شده است.

محمدی همچنین آذربایجان‌شرقی را یکی از برترین استان‌های کشور در امر موزه‌داری دانست و گفت: در ارزیابی انجام گرفته از  موزه 31 استان کشور، آذربایجان‌شرقی توانست رتبه نخست موزه‌داری در کشور را کسب کند که نشان از تعداد و کیفیت بالای موزه‌های استان داد.

وی خاطرنشان کرد: موزه‌های استان با توجه به به دارا بودن ویژگی‌ها و اشیای منحصربه‌فرد نگهداری شده در آنها دارای جاذبه‌های فراوان گردشگران تاریخی و مردم‌شناسی هستند.

انتهای پیام/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول