اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

چنار کهنسال پرپر آذرشهر جاذبه‌ای بی‌بدیل برای جذب گردشگران است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از ثبت ملی درخت چنار کهنسال پرپر آذرشهر خبر داد.

چنار کهنسال پرپر آذرشهر جاذبه‌ای بی‌بدیل برای جذب گردشگران است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی اظهار کرد: چنار کهنسال پرپر آذرشهر هزار و 200 سال قدمت دارد که با توجه به این قدمت تاریخی، از جایگاهی ویژه در میان درختان چنار کهنسال در ایران برخوردار است. 

محمدی با اشاره به ویژگی‌های این درخت خاطرنشان کرد: چنار کهنسال آذرشهر با ارتفاع 15 متر، دارای مساحت عرصه 750 مترمربع و مساحت تاج 176 مترمربع است.

وی، چنار کهنسال آذرشهر را از انواع درختان دیر زیست و خزان کننده عنوان کرد و گفت: درخت از میان دچار پوسیدگی شدید شده به طوری‌که از درون تهی گشته و با دو شکاف در شمال و جنوب عملا به دو بخش جداگانه تقسیم شده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی یادآور شد: در مورد وجه تسمیه محله پرپر آذرشهر، که این درخت نیز در آن واقع شده، به نظر می‌رسد که این محله به واسطه وجود این درخت و پراکندگی شاخه‌های آن، به پرپر، که در ترکی آذری به معنی پراکنده و پخش، مشهور شده است.

محمدی با اشاره به فرهنگ عامه مردم نسبت به این اثر تصریح کرد: چنار کهنسال آذرشهر نیز مانند بیشتر چنارهای کهنسال ایران که اغلب در مکان‌های مقدس واقع شده‌اند، در کنار مسجد و سنگ پنجه علی قرار دارد.

وی تصریح کرد: مردم محل به خصوص زنان به هنگام بروز مشکلات، برای نذر به این درخت و سنگ پنجه علی مراجعه می‌کنند که این مقدس بودن درختان از واقع بودن اغلب آنها در کنار مساجد و امامزاده‌ها سرچشمه می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: شهرستان آذرشهر دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که ثبت ملی و معرفی این درخت کهنسال می‌تواند توانمندی‌های گردشگری منطقه را افزایش دهد.

محمدی یادآور شد: میراث فرهنگی در سال جاری اقدام به شناسایی تعدادی از درختان چنار کهنسال آذربایجان‌شرقی کرد که ثبت ملی پنج درخت چنار استان در چهارمین همایش ثبت ملی آثار در جزیره قشم حاصل آن بود.

انتهای پیام/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول