اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح یزدی_1:

مقام معظم رهبری احیاگر بصیرت در جامعه هستند

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: آگاهی از تاثیر اعمال نیک یا بد در آینده و ارزش حقیقی اعمال، در ادبیات قرآنی بصیرت خوانده می‌شود که مقام معظم رهبری این ادبیات را امروز در جامعه ما دوباره احیا کردند.

مقام معظم رهبری احیاگر بصیرت در جامعه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ظهر امروز در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه قم، اظهار داشت: اوقات عمر انسان‌ها سرمایه زندگی انسان هستند که خسران و نفع زندگی ما به آن برمی‌گردد.

وی ادامه داد: در زندگی ما خیلی از وقت‌ها به بطالت می‌گذرد و هیچ سودی برای ما نخواهد داشت و بسیاری از اوقات نیز برای امور گناه مصرف می‌شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: حتی اوقاتی از عمر ما که به امور مثبت می‌گذرد اگر در آن نیت الهی وجود نداشته باشد، در واقع به بطالت گذشته است.

وی گفت: به عنوان مثال طلبه‌ای که سال‌ها عمر خود را در درس خواندن می‌گذراند، اگر این نیت را داشته باشد که از این علمی که حاصل کرده برای نوشتن کتاب و یا سخنرانی به منظور کسب درآمد استفاده کند، تمام ارزش عمری که در درس خواندن طی کرده به مقدار هزینه‌ای که به دست آورده محدود می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی ابراز داشت: اگر در طول عمر خود ساعاتی را خالص برای خدا کار کرده باشیم، ارزش این ساعات از تمام عمر ما بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: البته ادعای انجام کار برای خدا، ساده است و در عمل کاری را به صورت خالص برای خدا انجام دادن، بسیار مشکل است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: نیت خالص برای خدا داشتن به این معنی است که انسان از موفقیت کارهایش خوشحال نشده و از شکست نیز ناراحت نشود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی کاری را برای خدا انجام می‌دهیم، نباید به این موضوع فکر کنیم که مردم از این کار راضی می‌شوند یا خیر و منافع شخصی را نیز نباید در نظر داشته باشیم.

آیت‌الله مصباح یزدی یادآور شد: اگر در طول زندگی خود چنین ساعاتی را گذرانده باشیم باید بدانیم این یک ساعت نسبت به تمام عمر ما ارزش بیشتری دارد.

وی افزود: امروز به برکت نهضت امام خمینی(ره) و فداکاری یارانش، زمینه برای انجام کار برای خدا در کشور و بلکه در جهان فراهم شده است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: در رژیم سابق ممکن بود نسبت به اعمالی که ارزش یک عمر را دارند، علم می‌داشتیم، اما زمینه برای چنین کارهایی در جامعه فراهم نبود.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) در جریان شکل‌دهی به انقلاب اسلامی کاری انجام داد که پس از آن زمینه برای انجام کار خیر برای میلیون‌ها و بلکه میلیاردها انسان فراهم شد و پس از وی هر کس در دنیا زیر پرچم این نهضت کار خداپسندانه‌ای انجام دهد، قسمتی از ثواب این کار در نامه عمل امام خمینی(ره) نوشته می‌شود.

وی گفت: امام خمینی(ره) فرشته نبود، بلکه طلبه‌ای بود که در قم تحصیل و تدریس می‌کرد اما با اتکا به خداوند کاری انجام داد که تا صدها سال هر کس از برکت انقلاب اسلامی استفاده کرده و کار خداپسندانه‌ای انجام دهد، وی نیز در ثواب این کار شریک است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اذعان داشت: در واقع یک ساعت از عمر امام خمینی(ره) سبب زمینه‌سازی برای هزاران ساعت کار خیر شده که محاسبه ثواب آن از توانایی بشر خارج است.

وی خاطرنشان کرد: نیت الهی و اخلاص در عمل امام خمینی(ره) بود که سبب شد خداوند به لحظات عمر وی، برکتی برابر هزاران ساعت عبادت بدهد.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: البته تمام افراد نمی‌توانند مانند امام خمینی(ره) باشند اما برای همه ما نیز لحظاتی در زندگی اتفاق می‌افتد که اگر درست از آن بهره ببریم، ارزشی برابر چندین سال خواهد داشت.

وی گفت: در روایات از معصومین(ع) چنین معنایی به ما رسیده است که در زندگی گاهی نسیم‌هایی از سمت خدا می‌وزد که انسان باید خود را در معرض این نسیم‌ها قرار دهد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اکثر مردم توانایی محاسبه اثری که اعمالشان در آینده خواهد داشت را ندارند و اهمیت کار نیک یا شر خود را متوجه نیستند.

وی اضافه کرد: بیشتر مردم کاری را در زندگی‌شان انجام می‌دهند که اندازه مزدی که می‌گیرند، برایشان ارزش دارد و در واقع عمر خود را به هزینه‌ای که در خوراک و پوشاک و مسکن صرف کرده‌اند، می‌فروشند.

آیت‌الله مصباح یزدی متذکر شد: برخی کارهای نیک آنقدر در آینده تاثیر دارد که محاسبه آن برای مردم عادی غیرممکن است و در مقابل برخی گناهان نیز تاثیری در جامعه دارند که از شمارش با اعداد خارج است.

وی گفت: انسان عموما تصور می‌کند که امروز گناهی انجام داده و مثلا فردا توبه می‌کند و مسئله حل می‌شود، اما برخی گناهان آثاری از خود به جا می‌گذارند که تا سال‌ها در جامعه باقی می‌ماند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: به عنوان مثال کسی که بدعتی را انجام می‌دهد، غیر از گناهی که همان لحظه مرتکب شده، تا زمانی که جامعه به آن بدعت عمل کند، در نامه عمل او گناه ثبت می‌شود.

وی افزود: اکثر افراد نمی‌توانند محاسبه دقیقی از تاثیرات عملکرد خود در آینده داشته باشند و در واقع فهم دقیقی از تاثیر عملی که امروز انجام می‌دهند در حیات اجتماعی صد سال آینده مردم ندارند.

آیت‌الله مصباح یزدی ابراز داشت: این آگاهی از تاثیر اعمال نیک یا بد در آینده و ارزش حقیقی اعمال، در ادبیات قرآنی بصیرت خوانده می‌شود که مقام معظم رهبری این ادبیات را امروز در جامعه ما دوباره احیا کردند.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول