اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یوسف‌پور در گفت‌وگو با فارس:

وفاق چهارمحال و بختیاری را به استان مرفه اقتصادی تبدیل می‌کند

خبرگزاری فارس: علی یوسف‌پور گفت: با ایجاد وفاق در سال‌های آینده چهارمحال و بختیاری از یک استان فقیر اقتصادی به یک استان مرفه اقتصادی و همچنین سطح بالای ارتقای علمی و فرهنگی دست پیدا می‌کند.

وفاق چهارمحال و بختیاری را به استان مرفه اقتصادی تبدیل می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، علی یوسف‌پور در ناغان دیده به جهان گشود، پس از طی دوران تحصیل در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه لیسانس مهندسی مکانیک خود را از دانشگاه علم و صنعت گرفت، سپس در رشته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی مشغول به تحصیل شد اما با توجه به نیازی که احساس کرد تغییر رشته داده و در رشته علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد، ایشان در حال حاضر در مقطع دکترای علوم سیاسی در دانشگاه دفاع ملی مشغول به تحصیل هستند.

گفت‌وگو با علی یوسف‌پور نامزد اصولگرای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و کاندیدای مورد حمایت کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و جبهه پایداری در حوزه انتخابیه اردل، کیار، فارسان و کوهرنگ را در ذیل می‌خوانیم:

*با توجه به سوابق اجرایی و توانایی‌های علمی و تخصصی که می‌توانید با تکیه بر آن بسیاری از پست‌های کلیدی را در اختیار بگیرید، چرا دوباره قدم به عرصه انتخابات گذاشتید؟

حقیقتش را بخواهید در این دوره تصمیم به حضور در صحنه انتخابات را نداشتم، به همین خاطر از سال گذشته به دوستان عرض کردم که اگر می‌شود در همین سال، فرد دیگری را جایگزین کنند، منتهای مراتب مهمترین انگیزه‌ای که باعث شد قدم پیش بگذارم عملکرد ضعیف مجلس هشتم بود.

 *اگر می‌شود شفاف‌تر صحبت کنید، منظورتان از عملکرد مجلس هشتم چیست؟

مجلس هشتم واقعاً در انجام وظایف اصلی و قانونی خود به خوبی وظیفه‌اش را انجام نداد، یعنی مجلس به حیطه‌هایی کشیده شد که بیشتر جنبه سیاسی و به عبارت بهتر سیاست بازی داشت.

*چه نوع سیاسی کاری‌هایی مدِنظر شما است و مجلس در چه زمینه‌هایی وظیفه خود را به خوبی انجام نداد؟

شاید این مسایل گفتن نداشته باشد، چون چیزی است که همه مردم می‎دانند، به‌عنوان مثال مباحثی وقت‌گیر و بی‌فایده در مجلس مطرح می‌شد که فایده‌ای برای مردم و نظام نداشت و حتی بعضا در تضاد با آرمان‌ها و ارزش‌های نظام و منافع عموم ملت بود، این وظیفه مجلس است که نسبت به ریشه‌یابی مشکلات اقدام کند و جواب سئوالاتی را که در اذهان مردم وجود دارد به بهترین نحو بدهد.

* مگر در دوره‌های پیشین نیز، مجلس آن قدرها که باید، خودش را درگیرِ چنین مسایلی نمی‌کرده است؟

اتفاقاً بر عکس! به‌عنوان مثال اگر یادتان باشد، سال 1371 در مشهد جریاناتی پیش آمد که واقعاً نگران‌کننده بود، اما مجلس بلافاصله با تشکیل گروه تحقیق و تفحص، حادثه را پیگیری نموده و استاندار وقت را به همراه مدیرکل اطلاعات خراسان سریعاً از کار برکنار نمود و باعث شد فرمانده نیروی انتظامی آن جا را خلعِ درجه کنند، این در حالی بود که استاندار وقت، وابسته به یکی از بزرگان مملکت بود اما مجلس به خاطر ضعف مدیریت، وی را کنار گذاشت، ولی در دوره‌های اخیر، مجلس واقعاً منفعلانه عمل کرد.

*علت انجام این کارهای سطحی و اهداف کوتاه مدت به جای انجام کارهای بنیادین و دل بستن به هدف‌های دراز مدت، چه چیزی می‌تواند باشد؟

یک دلیلش می‌تواند به غروری که از احراز پست‌های سیاسی، دچارش شده‌اند برگردد، همین امر باعث شده که متوجه نشوند حتی برای ادامه کار خود چه تمهیدی بیندیشند مطلب دیگر این که شناخت اینها از مردم اشتباه است، فکر می‌کنند مردان و زنان شریف بختیاری به عنوان مثال با تقسیم مقادیری امکانات محدود و مقطعی رأی‌شان تغییر پیدا می‌کند، در حالی که مردمِ غیور این منطقه حتی در زمانی که در اوج فقر به سر می‎بردند و خوراکشان فقط نان بلوط بود، در جلوی ظلم و تعدیِ حکومت‌های جور ایستادند و مستبدین را سر جایشان نشاندند، این برداشت غلط از روحیات مردم، موجب پرداختن به ظواهر قضایا شده است... من واقعاً نمی‌دانم که چرا بعضی‌ها مردم را دست کم می‌گیرند.

*شما از طرف اکثر رقبایتان، زیر باران شدید تهمت و افترا و ادعای کذب قرار گرفته‌اید، چرا از خودتان دفاع نمی‌کنید؟

بازارِ شایعه و دروغ این روزها واقعاً داغ است و بعضی تهمت‌های ناروایی که به بنده می‌زنند واقعاً خنده آور است، شاید کسانی که با این جور شایعات قصد دارند مرا بدنام کنند به آن مثلِ معروف اعتقاد دارند که: «دروغ هر چه بزرگ‌تر باشد، باورش آسان‌تر است» از آن گذشته این بزرگواران چرا از پاسخ دادن به این سئوال که «نتیجه عملکرد خودتان کجاست؟» طفره رفته و با دروغ‌پردازی از خود رفع اتهام می‌کنند.

*شما در سنین جوانی وارد کار سیاسی و مکانی به نام «مجلس» شدید، تا چه حد معتقدید که باید به جوان‌ها بها داده شود؟

دوست ندارم مثل بعضی‌ها در این باره شعار بدهم، اما چیزی که باید گفته شود این است که باید به جوان‌ها در همه زمینه‌ها به ویژه در امور علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و هنری امکان حضور داده شود، جوان، پرانرژی و پراستعداد است بنابراین باید علاوه بر آموزش‌های علمی و فرهنگی، برای او ایجاد اشتغال نماییم.

جوانی که فاقد آینده مشخصی باشد چگونه می‌تواند ازدواج کند؟ چگونه می‌تواند مبدل به یک ورزشکار یا هنرمندِ خوب شود؟ و مهم‌تر از همه اینکه چگونه می‌تواند در توسعه سیاسی مشارکت داشته باشد؟

*تا چه حد به فرهنگ و تمدن اصیلِ بختیاری علاقه دارید و به نظر شما چرا هنوز نتوانسته‌ایم غبار محرومیت را از چهره این ایل بزرگ پاک کنیم؟

بختیاری‌ها در طول تاریخ نشان داده‌اند که می‌توانند اصالت خود را حفظ کنند و همواره به خاطر پاسداری از تمامیت ارضی کشور مبارزه کرده‌اند، آنها در انقلاب مشروطیت و جنگ تحمیلی نیز، دلاوری خود را نشان داده‌اند، بختیاری‌ها عاشق ائمه اطهارند و به میهمان‌نوازی و جنگ‌آوری مشهورند.

اما با همه این اوصاف، در طول تاریخ همواره در محرومیت به سر برده‌اند، با آنکه نفت بختیاری، شهرهای پاریس و لندن و تهران را گسترش بخشیده و آب این دیار، استان‌های همجوار را آباد کرده ولی وارثان اصلی این منابع همواره در محرومیت به سر برده‌اند که بعد از پیروزی انقلاب تا حدود زیادی از این محرومیت‌ها کاسته شده، اما هنوز نیاز به کار بیشتری حس می‌شود.

* شما بیش از دو دهه است که به کار مطبوعاتی روی آورده‌اید نظرتان راجع به آزادی قلم و بیان چیست؟

برای «آزادی» هم زندان رفتم، هم مبارزه کردم و هم جوانیم را روی احیای این اصل گذاشتم، هم جوان دادیم و هم جوانی را، هیچ کس حق ندارد جلوی آزادی بیان را بگیرد. اما در تمام کشورهای جهان برای آزادی، حد و حدودی تعریف شده بر اساس مصالح آن کشور وجود دارد، مگر در فرانسه که مهد آزادی دنیا لقب گرفته، «روژه گارودی» را فقط به جرم ابراز عقیده به زندان نینداختند؟ در کشور ما نیز آزادی نباید اعتقادات مذهبی مردم را هدف بگیرد.

اما اینکه از عملکردِ غلط برخی مسئولان انتقاد شود امری معمول است، اصلاً همین انتقادها ریشه در فرهنگ دینی ما دارد و نوعی امر به معروف و نهی از منکر محسوب می‌شود، آزادی قلم و بیان و آزادی انتقاد از مسئولان امری ضروری برای حفظ مملکت و نظام از گزندهای گوناگون است اما به شرطی که در چارچوب قانون اساسی و مرزهای اعتقادی باشد، شما روزنامه «سیاست روز» را که نگاه کنید متوجه می‎شوید که شدیدترین انتقادها را از برخی گروه‌های جناح راست کرده‌ایم.

*از نظر اقتصادی کابینه فعلی دولت دهم را چگونه می‌بینید؟

به نظر می‌رسد این تیم اقتصادی که برخی چهره‌های آن در دولت نهم نیز حضور داشت، امتحان خود را با موفقیت بسیار ناچیز پس داده و بهتر است که از اندیشه‌های پویاتری در امر اقتصاد استفاده شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور از جمله گرانی و تورم نیز ریشه در عملکردِ همین تیم اقتصادی دارد.

*یکی از نویسندگان معاصر کشور می‌گوید: «اگر به دنبال عدالت می‌گردید، 1400 سال است که در وادی‌السلام نجف دفن شده است» نظر شما راجع به عدالت چیست؟

عدالت در جامعه امری نسبی است، هم امام (ره) و هم مقام معظم رهبری، نمونه بارز طرفداران اجرای عدالت در جامعه‌اند، اما متأسفانه برخی مسئولان با مدیریت عشیره‌ای و قومی که اعمال می‎‌کنند، باعثِ جلوگیری از تحققِ عدالت در جامعه می‌شوند. رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «ألمُلکُ یَبقی مع الکُفر وَ لا یبقی معَ الظلم» در فلسفه ادیان الهی، انگیزه  پیامبران، ستیز با ظلم عنوان شده و هدف اصلی آنها برقراری عدالت است و ظهور امام زمان(ع) در راستای همین امر است.

من فکر می‌کنم همان طوری که اکسیژن باید در هوا موجود باشد، وجود عدالت نیز در تمامی ارکان حکومت اسلامی، امری واجب و حیاتی است.

*برخی نامزدها که باید الگوی همه باشند بدشان نمی‌آید دست به تخریب و شایعه‌سازی بزنند؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

بر اساس آموزه‌های اسلامی نامزدهای انتخاباتی باید کارآمدی خود را برای مردم بگویند و هیچ کاندیدایی حق تخریب دیگری را ندارد و طبق روایات اسلام آبروی یک مومن نباید تضییع شود و مردم ما نیز از عیب و تخریب بدشان می‌آید و گاهی وقت‌ها با دامن زدن به جریان تخریب متقابل موجب عقب‌ماندگی بیشتر استان می‌شوند.

به‌عنوان یک برادر کوچک‌تر فقط می‌توانم به تمام افراد توصیه کنم که اصلا به وادی تخریب وارد نشوند چون هم عاقبت دنیوی و موقعیت اجتماعی خود را متزلزل می‌کنند هم آخرت خود را.

*چه برنامه‌ای برای تقویت وفاق ملی در این استان برای برون رفت از وضعیت موجود دارید؟

استان چهارمحال و بختیاری استانی است که از نظر منابع طبیعی چه از جایگاه جغرافیایی در بین استان‌های مرکزی و چه از نظر جاذبه‌های طبیعی برای گردشگری از اهمیت بسیاری برخوردار است، همچنین از نظر نیروی انسانی یک سلامت اخلاقی و یک امنیت اجتماعی به‎طور طبیعی در استان برقرار است.

پس از انقلاب اسلامی جوانان تحصیل‌کرده بسیاری در استان داریم و از سویی دیگر  زیرساخت‌هایی از جمله جاده‌ها، مراکز آموزشی و مراکز آموزش علمی، بهداشتی درمانی ایجاد شده است، بر همین اساس تمامی امکانات برای توسعه و پیشرفت مطلوب فراهم است.

در استان چهارمحال و بختیاری به واسطه ساختار قبلی استان و همچنین سیاست‌های رژیم سابق یک سری تفرقه‌هایی وجود دارد که مبنا و اساسی ندارند و ما باید تلاش کنیم تا یک وفاق در بین تمامی جوانان استان ایجاد و به یک هویت استانی در چارچوب اعتقادات مذهبی دست پیدا کنیم.

با ایجاد این وفاق در سال‌های آینده از یک استان فقیر اقتصادی به یک استان مرفه اقتصادی و همچنین سطح بالای ارتقای علمی و فرهنگی دست پیدا می‌کنیم.

*برای خنثی کردن شایعاتی که پیرامون شماست چه برنامه‌ای دارید؟ توصیه‌تان به طرفدارانتان در این خصوص چیست؟

طبق آموزه‌های دینی نامزدها باید بیایند برنامه‌های خود را بگویند و کارآمدی‌های خودشان را برای مردم اثبات کنند و هیچ کاندیدا و طرفداری حق ندارد رقیب خود را تخریب کند، همان‌طور که بر اساس روایات حفظ آبروی یک مسلمان بالاتر از آبروی کعبه است.

مردم استان چهارمحال و بختیاری فطرتا از غیبت و تخریب دوری کرده و هر فردی که دست به این اقدام بزند پایگاه و جایگاه اجتماعی خود را متزلزل کرده و این فرصتی را برای فرد فراهم می‌آورد تا رقیب از خود دفاع کند، دفاع رقیب موجب خواهد شد تا به‌رغم طرح‌ریزی، فرد مورد تخریب قرار گرفته از اقبال عمومی بیشتر برخوردار شود.

در حال حاضر لازم است تا مردم از شایعه‌پراکنی خودداری کنند تا در زمان و مکانی دیگر به این شایعات و منبع آن رسیدگی شود.

*در صورت راهیابی به مجلس نهم در چه کمیسیونی فعالیت خواهید داشت؟

با توجه به اینکه مسائل اقتصادی در کشور در رأس مشکلات واقع شده در طول این 30 سال با تمام خدماتی که نظام جمهوری اسلامی برای کشور انجام داده از جمله ساخت راه‌ها، بزرگراه‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، ساخت نیروگاه‌ها و دستیابی به انرژی هسته‌ای و سلاح‌های پیشرفته انجام گرفته اما باید به اقتصاد کشور یک سر و سامان بدهیم.

در حال حاضر شاهد تورم و بیکاری جوانان تحصیل‌کرده هستیم و همچنین درآمد سرانه ایران نسبت به کشورهای مشابه در وضعیت مطلوب قرار ندارد، اگر ما فقط صادرات نفت را در نظر بگیریم کاملا اشتباه است، تقویت یک اقتصاد مطلوب نیازمند آن است که کمیسیون‌های اقتصادی مجلسی تقویت شود.

*چقدر فکر می‌کنید حضورتان در مجلس برای افزایش ظرفیت و پتانسیل و قدرت پارلمانی و نمایندگی استان در پیگیری مطالبات مردم به ویژه در مقوله‌ها و چالش‌های بین استانی موثر است؟

با توجه به اینکه استان ما از مجموع 290 نماینده کشور چهار نماینده را در اختیار دارد، بر همین اساس از نظر کمی ما یک استان ضعیف هستیم ولی می‎توانیم با ارائه ایده‌های نو در مجلس تلاش کنیم که نمایندگان منتخب نظراتشان را کارشناسی ارائه کنند، همچنین از نمایندگان بازخواست کنند که برنامه‎هایشان چیست و مدتی که در مجلس هستند به‎طور مستمر نظارت بکنند.

 *چقدر به فکر ایجاد یک تشکیلات جدید برای ساماندهی و بهره‌گیری از ظرفیت منابع انسانی این استان در راستای توسعه مناطق مختلف هستید؟

در حال حاضر افراد تحصیل‌کرده بسیاری در نقاط شهری و روستایی داریم که خلأ بزرگی که مشاهده می‎شود این است که این نیروهای تحصیل‌کرده و متدین و متعهد در هیچ تشکیلاتی سازماندهی نشدند و اگر بتوانیم جوانان تحصیل‌کرده را در ساختار صنفی مثل تشکیلات اساتید، دانشجویان، کشاورزان، دامداران، منتشران و فعالان اقتصادی سازماندهی کنیم این تشکیلات کارکردهای بسیار زیادی خواهد داشت و این کار موجب خواهد شد که ما بدانیم چه نیروهایی داریم و در چه جاهای استفاده می‌شوند.

*اقداماتی که در راستای استقلال آب استان صورت گرفت ظاهراً برخی افراد در استان‌های همجوار را هم ناراحت می‌کرد در این باره نظرتان چیست؟

بحث استقلال آب را از همان ابتدا مردم پیگیر و دنبال بودند، از همان زمان که ما مجلس بودیم با بقیه نماینده‎ها این کار را دنبال کردیم، ابتدا به یک اداره کل تبدیل شد، ولی خوب در این کار بعضی مدیران وزارت نیرو به جای اینکه منطقه‌ای و ملی فکر کنند، محلی فکر می‌کردند.

به هر صورت پیگیری نمایندگان استان در مجلس باعث شد قانونی در مجلس تصویب شود که شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها مستقل شود، مجلس تصویب کرد و از سال 83 اجرای این کار شروع شد، طبیعتاً در بحث آب خود وزارت نیرو در کلان نظارت دارد و اختصاص در اختیار خود وزارتخانه است و مدیران استانی فقط مجری دستورات وزارتخانه هستند.

* یکی دیگر از نقدهایی که در محافل مختلف در خصوص شما مطرح است، بحث نیروسازی است. چقدر این مسئله را قبول دارید؟ یا این که نقدها را نمی پذیرید؟

من حتی زمانی که دبیرستان درس می‌خواندم تلاش می‌کردم تا تشکیلاتی داشته باشیم در دانشگاه هم همین‌طور، زمانی که نماینده مجلس بودم، به روستاها که می‌رفتم، در برخورد با بچه‌های مدارس، سعی می‌کردم نیروها را شناسایی کنم. خوب یک زمانی آن نیرو دانشجو بود، الان شده معاون وزیر، خود نیروها باید قابلیت خودشان را نشان بدهند و من هم تا آنجایی که از دستم بر می‌آمده کمک کردم.

* سئوال این است که برای نیروسازی در میان نسل جوان چه کرده‌اید؟

بله این اشکال البته هست من سال 75 وقتی دوره نمایندگی‌ام تمام شد به دوستان عرض کردم که من که نمی‌توانم تا صد سالگی بیایم در استان و جلسه تشکیل بدهم باید دوستان برنامه‌ریزی کنند و کار کنند و این نیروهای جدید را کم کم جایگزین کنند‌ آنجاهایی که به خود من مربوط بوده این کار را کرده‌ام، در انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و در روزنامه سیاست روز همین کار را کردم. اما این که یک کار تشکیلاتی و با برنامه باشد، نه این طور نبوده است.

* این اختلافات گروهی، محلی و قبیله‌ای بالاخره کی و توسط چه کسی باید رفع و برداشته شود تا استان بتواند خود را از این مسائل خلاص و به رشد و بالندگی برسد؟

یک سری مسائل، اختلاف سلیقه است که این‌ها فی نفسه خوب و مفید است و مایه پیشرفت هم می‌شود، اما اختلافات قومی و قبیله‌ای مورد قبول اسلام نیست، اگر همه ما به اسلام رجوع کنیم، همه مشکلات حل می‌شود. اگر همه به‌خصوص نخبگان استان دنبال هوای نفسمان نرویم خیلی از مشکلات حل می‌شود. اسلام تمام راه حل‌ها را گفته است.

*مشکل بیشتر مربوط به خواص است یا عوام؟

نقش خواص نقش برجسته و عمده‌تری است مردم عمدتاً از خواصشان نقش می‌گیرند و این کار باید اول در خواص حل شود، بحث وحدت و انسجام اگر در میان خواص حل بشود، خودبه‌خود همه چیز حل می‌شود.

 *چه زمانی این اتفاق قرار است بیفتد؟

وقتی به دنبال هوای نفس نرویم. ملی و استانی فکر کنیم، وقتی توانمان را روی هم بگذاریم و برویم دنبال مسائل استان، نه اینکه توانمان را در داخل استان با همدیگر خنثی کنیم. البته من در مقایسه با برخی استان‌های دیگر، وحدت نیروهای اصولگرا را در حد مطلوبی می‌بینم، بحث ولایت‌پذیری از گذشته بوده و الان هم بسیار شدید است و این مهمترین رکن وحدت نیروهای استان است.

* بعد از 30 سال کار اجرایی و پارلمانی احساس خستگی نمی‌کنید؟

خستگی وجود ندارد، من معمولا صبح‌ها بیشتر اوقات ساعت شش و نیم سرکار هستم تا 10 شب، قرآن می‌‎گوید: و الذین امنو قالوا ربنا الله و ثم استقاموا، انسانی که ادعای مسلمانی می‌کند باید در راهش مستقیم باشد و خستگی معنا ندارد. آن تعبیری که هست که می‌گوید بسیجی خستگی ندارد من هم سعی کرده‌ام، اینگونه باشم.

انتهای پیام/ح10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول