اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تپه باستانی ازبکی استان البرز در فهرست یونسکو ثبت می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: تپه و محوطه باستانی ازبکی این استان در فهرست یونسکو به ثبت خواهد رسید .

تپه باستانی ازبکی استان البرز در فهرست یونسکو ثبت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز، محمدرضا پوینده افزود: پرونده تپه 6 هزار ساله ازبکی در دو سال آینده با انجام مستندنگاری و مطالعات گسترده‌، جهت ارایه و ثبت در فهرست یونسکو آماده خواهد شد.

وی اظهار داشت: بر اساس کاوش‌های صورت گرفته، محوطه باستانی ازبکی دربر گیرنده 6 هزار سال بقایای فرهنگی پیش از تاریخ و اوایل دوران تاریخی ایران از نیمه اول هزاره هفتم تا نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد مسیح یعنی دوران مادها است.

پوینده بیان داشت: ازبکی محوطه باستانی گسترده‌ای برابر با 100هکتار و در بردارنده 10 تپه ارزشمند است که 6 تپه آن توسط گروه باستان‌شناسان به سرپرستی دکتر یوسف مجیدزاده حفاری شده است.

وی با اشاره به این که این تپه پیش از ثبت جهانی به سایت موزه مبدل خواهد شد، گفت: با کمک استانداری البرز و فرمانداری‌های استان خرید 50 هکتار محوطه اطراف تپه ازبکی برای تکمیل امکانات جهت سایت موزه از جمله برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان است.

انتهای پیام/خ۳۰

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول