اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری

1200 پرونده مشاغل سخت در کرمان رسیدگی شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: بیش از یک ‌هزار و 200 پرونده مشاغل سخت و زیان‌آور در استان کرمان سال جاری مورد رسیدگی قرار گرفت.

1200 پرونده مشاغل سخت در کرمان رسیدگی شد

هادی آرمین امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک ‌هزار و 200 پرونده مشاغل سخت و زیان‌آور استان در کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان‌آور اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی افزود: طبق قانون، کارهای سخت و زیان‌آور کارهایی است که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و بر اثر اشتغال بیمه شده تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی، جسمی و روانی در وی ایجاد می‌شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است.

آرمین با بیان اینکه بیمه شدگانی که حداقل 20 سال سابقه کار متوالی یا 25 سال سابقه کار متناوب و پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور را دارا باشند، بدون شرط سنی می‌توانند از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده کنند، گفت: برقراری مستمری بازنشستگی و احتساب هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور معادل 1.5 سال از مهم‌ترین عوامل حمایتی دولت برای شاغلان کارهای سخت و زیان‌آور است.

وی با اشاره به اینکه تشخیص سخت و زیان‌آور بودن نوع کار به عهده کمیته ماده هشت آیین‌نامه کارهای سخت و زیان‌آور است، بیان داشت: مهم‌ترین کارهای سخت و زیان‌آور شناخته شده شامل کار در معادن که ایجاب می‌کند، کارگران در تونل‌ها و راهروهای سرپوشیده به استخراج بپردازند، کار استخراج شامل جدا کردن و منفجر ساختن مواد از سطح کار، حمل مواد و عملیات مربوط به انفجار و انجام امور تأسیسات داخل معدن، حفر قنات، چاه فاضلاب و کار در مخازن سربسته تخلیه و حمل مواد مذاب از کوره به نحوی که کارگر در معرض مستقیم حرارت یا بخار زیان‌آور کوره باشد و حمل و دفن زباله شهری است.

آرمین گفت: کار در کارگاه‌های دباغی و گندآب‌روها، کار مستمر در طویله، اسطبل و سالن‌های پرورش طیور، کار مستمر در فضای باز و ارتفاع بیش از پنج متر بر روی دکل‌ها، اتاقک‌های متحرک، داربست و اسکلت‌ها، کار مستمر بر روی خطوط و پست‌های انتقال برق با فشار 63 کیلو وات به بالا، مشاغل شن‌پاشی، پخت آسفالت دستی، قیر پاشی و مالچ‌پاشی، جوشکاری در داخل مخزن، کار مستمر با اشعه‌های زیان‌آور مانند رادیواکتیو، کار در محل‌هایی با فشار محیط بیش از حد طبیعی مانند غواصی، کار مستمر در محیط‌هایی که با وجود رعایت ایمنی موجب بروز بیماری‌های گوشی را سبب می‌شود، سمپاشی باغ‌ها، مزارع، اماکن پرورش دام و طیور، تولید و ترکیب سموم و حشره‌کش‌ها و کار با وسایل دارای ارتعاش زیان‌آور از دیگر کارهای سخت و زیان‌آور است.

وی در پاسخ به سئوالی که آیا خبرنگاری هم جزو کارهای سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود، افزود: بر اساس آیین‌نامه اجرایی سه شغل خبرنگاری، کار در ندامتگاه و همچنین کار در بیمارستان‌های روانی نیز جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: افراد متقاضی حتما باید 20 سال سابقه کار داشته باشند تا درخواست آنها در کمیته‌های معین بررسی شود و همچنین به منظور تسریع در روند رسیدگی به تقاضای آنها، این افراد باید فرم‌های مربوطه را پر کنند و در واقع تمام مشاغلی را که طی مدت 20 سال انجام داده‌اند را در داخل فرم‌های مذکور ذکر کنند.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول