اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روایت متکی‌ از اردوگاه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

اصلاح‌طلبان با تاکتیک‌های متفاوتی وارد انتخابات شده‌اند / سناریوی دشمنان برای انتخابات

خبرگزاری فارس: دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایان با اشاره به حضور 40 نفر از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس هشتم، گفت: جز تعدادی از آنان مابقی در انتخابات با تاکتیک‌های مختلف شرکت کرده‌اند.

اصلاح‌طلبان با تاکتیک‌های متفاوتی وارد انتخابات شده‌اند / سناریوی دشمنان برای انتخابات

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، منوچهر متکی عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه کردستان مهم‌ترین رخداد سیاسی سال جاری را برگزاری انتخابات عنوان کرد و گفت: صیانت از انتخابات صیانت و حفظ و نگهداری از ارزش‌های انقلاب و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است.

به گفته وی، مطالعات تحقیقی در برهه‌های مختلف انتخابات تفاوت را نشان می‌دهد، مردم در دوران پهلوی شاهد نقشی در تعیین سرنوشت خود نبودند و در دهه‌های 40 و 50 مسلوب‌الاراده شده بودند.

دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایان مهم‌ترین دستاورد انقلاب و نهضت امام خمینی(ره) را به دست گرفتن سرنوشت مردم و تعیین سرنوشت خود به دست خودشان عنوان کرد و افزود: در طول 33 سال گذشته مردم ایران روسای جمهوری مختلفی را با اختلاف سلیقه‌های سیاسی بسیار متفاوتی انتخاب کرده‌اند و این انتخاب چیزی است که مردم خود به دست آورده‌اند و آنچه را که به دست آورده‌اند باید صیانت کنند، پس من در انتخابات شرکت می‌کنم چون هستم همان گونه؛ که دکارت می‌گفت: "من فکر می‌کنم، پس هستم."

متکی نخستین پیام مردم‌سالاری دینی و وجه تمایز این نظام را حضور مردم در متن جامعه عنوان و تصریح کرد: در جمهوری اسلامی علی‌رغم اینکه گله‌مندی، اشکالات و انتقادات در نقش‌هایی که وجود دارد، مردم همواره در صحنه‌هایی که حضورشان وفاق و همدلی را اثبات می‌کند، بوده‌اند.

 

تفاوت انتخابات نهم با انتخابات دوره‌های گذشته

به گفته وی، در دوره‌های انتخاباتی گذشته صف‌آرایی روشنی در صحنه داشتیم و دو جریان راست و چپ کاندیداهای مورد نظر خود را معرفی می‌کردند و به تناسب گفتمان در کشور و فضای کشور گاهی اصلاح‌طلبان و گاهی اصولگرایان اکثریت آرا را به دست می‌آوردند.

متکی با بیان اینکه خاتمی چند روز پیش در اظهاراتش گفته که نباید به گونه‌ای عمل کنیم که بوی تحریم در انتخابات باشد، اضافه کرد: انتخابات این دوره چند وجهی است، اصلاح‌طلبان تابلوی برافراشته‌ایی را به میدان نیاوردند، اگرچه همفکری آنان در صحنه مشهود است و جای تحلیل دارد.

دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایان گفت: بیش از 40 نفر از نمایندگان فعلی مجلس اصلاح‌طلب هستند که جز تعدادی از آنان، مابقی در این دوره انتخاباتی شرکت کرده‌اند، اما تاکتیک‌های این افراد متفاوت است.

به گفته متکی، در اردوگاه اصولگرایان بر خلاف دوره‌های پیشین جبهه‌ها و جریان‌های مختلف حضور پیدا کرده‌اند برخی معتقدند با توجه به شرایط جدید کشور برخی از اختلاف نظرها را عرضه کنیم و به رقابت بگذاریم و همچنین در میان آنان کسانی هستند که سمت‌وسوی آشکاری ندارند.

وی به نقش‌آفرینی پول و ثروت در انتخابات که با خیز بسیار بالایی از یک سال پیش شروع شده اشاره کرد و گفت: گرچه در دوره‌های قبل این نقش‌آفرینی نیز وجود داشت اما در این دوره بیشتر است و بدی کار و نقش پول به عنوان یک عنصر تبلیغاتی آنجاست که فرهنگ زلال انقلاب ارزش مردم‌سالاری را زیرسوال می‌برد و این اشکال دارد.

 

امام راحل(ره) ارتباط در انتخابات را فردی کرد

دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایان گفت: امام راحل(ره) رابطه را در انتخابات فردی کرده و حجم پول و سرمایه را ملاک انتخاب قرار نداده بلکه ملاک انتخاب را خود فرد قرار داده است.

به گفته متکی، مقام معظم رهبری نیز در ماه گذشته به این اشاره کردند، اینکه فردی که هزینه‌های آنچنانی را در انتخابات صرف می‌کند، این سرمایه را واقعا از کجا تامین کرده و این نکته‌ایی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در گزینش افراد به عنوان نماینده مردم نیز بررسی شود.

وی با بیان اینکه در مقوله انتخابات جریان‌های سیاسی نقش دارند و هر حزبی بر اساس باورها و دیدگاه‌های خود میدان‌داری و تلاش می‌کند، افزود: در تهران از یک سال پیش بحث انتخابات را تعریف کردیم و بر این اساس طراحی‌هایی نیز صورت گرفت.

متکی گفت: ما معتقدیم در بحث انتخابات مجلس همه نامزدها و جریان‌های سیاسی یک رقیب بیرونی و یک رقیب داخلی داریم که رقیب خارجی  کسانی هستند که به دلیل مختلف ما و نظام ما را دوست ندارند.

به گفته وی، صاحب‌نظر غربی می‌گفت؛ ما از امام ایرانیان  که نظام آلترناتیو جدیدی را پایه‌گذاری کرد ناراحت نیستیم بلکه عصبانیت ما به این خاطر است که ما بعد از 150 سال بعد از دوران رنسانس تلاش کردیم که تنها نظام جامع، نظام لیبرال دموکراسی را پایه‌گذاری کنیم، اما امام ایرانیان روی آن خط بطلان کشید.

وی خطاب به دانشجویان، ادامه داد: امروز این منطق، مبنا و نظامی را که امام پایه‌گذاری کرد از محدوده جغزافیای خود فراتر رفته و جهانیان آن را به نظاره نشسته‌اند.

متکی با این سوال که چه پدیده جدیدی اتفاق افتاده که در پنج شش ماه اخیر دشمنان از این نظام سخت عصبانی شده‌اند، مهم‌ترین  دلیل این مسئله را تحکیم همین مبانی اصولی است  که در میان جهانیان گسترده شده الهام‌بخشی نظام در سایر کشورها که محور تحولات منطقه بوده است.

وی عنوان کرد: سناریوی دشمنان این است که اگر مردم زیر 30 درصد مشارکت انتخاباتی داشته باشند در مجامع بین‌المللی مشروعیت جمهوری اسلامی را زیرسوال ببرند.

دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایان تاکید کرد پس وظیفه ما این است که نگاه وحدت‌گرایانه در سطح کشور داشته باشیم و انتخابات را به بهترین شکل انجام دهیم.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول