اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس گروه اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران خواستار شد

حمایت از اخلاق حرفه‌ای با تصویب قوانین حمایتی

خبرگزاری فارس: رئیس گروه اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران گفت: نمایندگان مجلس باید با تصویب طرح‌های مناسب به منظور حمایت از شرکت‌هایی که اخلاق حرفه‌ای را رعایت می‌کنند زمینه را برای رشد آنها فراهم کنند.

حمایت از اخلاق حرفه‌ای با تصویب قوانین حمایتی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، احمد فرامرز قراملکی در همایش روز مهندس و خواجه نصیرالدین طوسی که ظهر امروز در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد اظهار کرد: اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان، تلاش بسیاری به منظور راحتی و آسایش مردم از طریق ارائه طرح‌های صحیح انجام می‌دهند.

وی افزود: در تاریخ تمدن معماری اسلامی، همه نظریه‌پردازان مهندسی، جزو نظریه‌پردازان اخلاقی نیز بوده‌اند که یکی از مشهورترین آنها خواجه نصیرالدین طوسی است.

رئیس گروه اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران با بیان اینکه تالیفات زیادی در خصوص اخلاق حرفه‌ای در میان آثار دانشمندان مسلمان وجود دارد گفت: هر اقدامی که توسط افراد انجام می‌شود ناشی از تصورات آدمی است بنابراین میزان تاکید مدیران بر اخلاق حرفه‌ای، حاصل نوع دیدگاه آنهاست.

وی ادامه داد: فهم درست تاثیر اخلاق در محیط کاری و کسب و کار سبب توجه بیشتر همه افراد به این مسئله شده و تلاش بیشتری به منظور رعایت موارد اخلاقی انجام خواهند داد.

قراملکی به نوع تصور افراد از رشته مهندسی ساختمان اشاره کرد و ابراز کرد: حرفه‌ای‌گرایی دارای مولفه‌های فراوانی است که یکی از مهم‌ترین آنها، داشتن مرام و اخلاق در هر رشته‌ است به طوری که افراد همواره الزامات آن را رعایت می‌کنند.

رئیس گروه اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران از ایجاد گرایش اخلاق حرفه‌ای در بیش از 30 رشته در جهان گفت: عده‌ای در جامعه ما در زمینه اخلاق به ناامیدی رسیده‌اند و در واقع قائل به رخنه‌ای میان اخلاق و رشته‌های مختلف هستند.

وی تصریح کرد: رسیدن به اخلاق در قالب پروتکلی پنج‌ ماده‌ای تحقق می‌یابد و چنانچه ترتیب منطقی آن رعایت شود، شاهد محیطی اخلاقی در کسب و کار خواهیم بود.

قراملکی با بیان اینکه رسیدن به محیط اخلاقی در کسب و کار نیازمند تحمل زمان و مشکلاتی است که در این مسیر وجود دارد اظهار کرد: نخستین گام در راه تغییر رفتار افراد به منظور رعایت موارد اخلاقی، عدم تغییر رفتار در کسانی است که خواهان بهبود شرایط هستند زیرا تمام رفتارها دارای ریشه‌های پنهان هستند.

رئیس گروه اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران ریشه پنهان رفتارها را نوع دیدگاه انسان‌ها دانست و افزود: نگاه خوب موجب رفتارهای خوب و مثبت می‌شود به همین دلیل مشکلات فراوان افراد ناشی از عدم توجه آنها به خود است.

وی به توصیه‌های دانشمندان مسلمان در حوزه اخلاق کاری اشاره کرد و گفت: نگاه مثبت به خود و رقبا از دلایل اصلی پیشرفت خواهد بود به طوری که نگاه شخص به دیگران از سنخ صاحبان حق باشد.

قراملکی روش‌های صحیح رسیدن به نگاه مثبت به دیگران را مورد تاکید قرار داد و ابراز کرد: فطرت انسانی بر خوب دیدن است بنابراین باید راه‌های پیشگیری یا درمان نگاه بد را شناخت و بر اساس آموزه‌های اسلامی روش‌های عملی را به کار بست.

رئیس گروه اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران غیبت صنفی را بزرگ‌ترین عامل ضربه‌زننده به اقشار مختلف مردم دانست و گفت: در روایات اسلامی آمده است که رجوع مردم برای رفع نیازهایشان به شخص دیگر، در واقع نزول برکت بر آن فرد محسوب می‌شود.

وی به تاثیر بالای عفو و گذشت در اجتماع اشاره کرد و گفت: این امر موجب امیدواری به عفو و بخشش خداوند نیز شده و بسیاری از مشکلات را در جامعه از بین می‌برد.

قراملکی شناخت صحیح را گام دوم رسیدن به اخلاق حرفه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: انسان‌ها باید حقوق خود و دیگران و الزامات مربوط به هر یک را به خوبی بشناسند در حالیکه بسیاری افراد حقوق دیگران به ویژه مصرف‌کنندگان را به درستی نمی‌شناسند.

رئیس گروه اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران با بیان اینکه حقوق دیگران جزو وظایف هر فرد محسوب می‌شود، افزود: مشکل بزرگ اخلاق حرفه‌ای در ایران، ساده‌ انگاشتن آن است به طوری که خوددرمانی در این حوزه رواج داشته و توجهی به شرایط و روش‌های آن نمی‌شود.

وی ادامه داد: بیش از 10 دانشگاه بزرگ دنیا دارای دو واحد درسی اخلاق مهندسی هستند ضمن اینکه شناخت صحیح شرط لازم این امر بوده اما کافی نیست بنابراین گام سومی نیز لازم است که با عنوان خودانگیزگی مطرح می‌شود.

قراملکی اخلاقی بودن در محیط‌های غیراخلاقی را بسیار مشکل دانست و تصریح کرد: انگیزه قوی درونی این کار را آسان‌تر می‌کند بنابراین ترویج اخلاق در حرفه‌های مختلف باید با تقویت خودانگیزگی صورت گیرد.

رئیس گروه اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران به مهارت‌های رفتار ارتباطی به عنوان گام چهارم در رعایت اخلاق حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: اخلاقی بودن در شرایط بحرانی کار دشواری است که نیازمند مهارت است بنابراین آموزش اینگونه مهارت‌ها در کنار تحصیل علم و دانش ضروری به نظر می‌رسد.

وی دوری از مقابله به مثل و مواجهه با تعارضات اخلاقی را نیازمند مهارت‌های کافی در این زمینه دانست و افزود: گاهی اوقات منافع کارفرما با منافع ملی یا اشخاص تعارض می‌یابد ضمن اینکه رقابت‌ میان شرکت‌ها و پیمانکاران نیز در این میان موثر بوده و تمام این موارد نیازمند مهارت‌های ویژه است.

قراملکی از سازمان نظام مهندسی خواست که با ایجاد کارگاه‌های آموزشی نسبت به ارتقای مهارت‌های اخلاقی اعضا اقدام کند و اظهار کرد: گام پنجم در مسیر رعایت اخلاق حرفه‌ای، حمایت حقوقی از اخلاق و بسترسازی سازمانی است.

رئیس گروه اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران با بیان اینکه وجود تعداد کمی افراد در جامعه سبب نقص رعایت اخلاق حرفه‌ای خواهد شد گفت: باید با ایجاد قوانین حمایت‌کننده از اخلاق، این مشکل را برطرف کرد زیرا برخی شرکت‌ها با ترفندهای خاصی موجب تنگ شدن عرصه برای اخلاقی بودن دیگران می‌شوند.

وی یکی از وظایف اخلاقی مجلس قانون‌گذار را حمایت از شرکت‌های اخلاقی دانست و خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس باید با تصویب طرح‌های مناسب به منظور حمایت از شرکت‌هایی که اخلاق حرفه‌ای را رعایت می‌کنند زمینه را برای رشد آنها فراهم کنند.

قراملکی افزود: نکته‌ای که در این میان اهمیت فراوانی دارد، رعایت موارد پنج‌گانه بالا به ترتیب است زیرا اجرای آنها غیر از ترتیب بیان شده خطرات زیادی خواهد داشت.

انتهای پیام/خ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول