اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

اخلاق پرستاران در مراقبت از بیماران متاثر از بیمارستان است

خبرگزاری فارس: عضو دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ارزش‌های اخلاقی پرستاران در مراقبت از بیماران متأثر از شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی حاکم بر جامعه و بیمارستان‌های ایران است.

اخلاق پرستاران در مراقبت از بیماران متاثر از بیمارستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محسن شهریاری در دومین روز از کنگره اخلاق پزشکی در نظام سلامت اظهار داشت: این در حالی است که در بسیاری از جهات این ارزش‌ها در عنوان کل شبیه به ارزش‌هایی است که در سایر کشورها اعلام و معرفی شده که بازتابی از رویکرد انسانی و معنوی حرفه پرستاری است.

وی بیان داشت: ارزش‌های اخلاقی پرستاران در موارد متعددی هم از لحاظ عنوان و هم از لحاظ محتوای ارزش‌ها تفاوت‌هایی دیده شده که می‌تواند نشأت گرفته از عوامل زمینه‌ساز در تشکیل و ایجاد ارزش‌ها نظیر باورها، اعتقادات و فرهنگ باشد.

عضو دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مطالعه مرور نظام‌مند درباره ارزش‌های اخلاقی در پرستاری اشاره کرد و تصریح کرد: ارزش‌های اخلاقی جزو لاینفک جامعه و به تبع آن حرفه پرستاری است و یکی از بنیادی‌ترین بخش‌های زندگی انسان است.

وی  با اشاره به اینکه ارزش‌ها هدایت‌کننده اولویت‌های زندگی ما و شکل‌دهنده دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم، ادامه داد: ارزش‌های اخلاقی پرستاران در مراقبت از بیماران متأثر از شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی حاکم بر جامعه و بیمارستان‌های ایران است.

شهریاری تاکید کرد: ارزش‌ها چارچوبی برای ارزیابی رفتار ارائه می‌کنند و بر روی اهداف، راهبردها و اعمال فرد موثر است و آنها را می‌توان به عنوان منابعی برای هدایت پرستاران به سمت شایستگی اخلاقی بالینی و مواجهه با چالش‌های اخلاقی معاصر در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: شناسایی این ارزش‌ها و ارائه تعریف مشخصی از آن‌ها می‌تواند در روشن ساختن ارزش‌های حاکم بر پرستاری کمک کند.

عضو دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در این مطالعه، 10 اصل یا مفهوم ارزشی نوع دوستی، حفظ حریم و شأن مددجو و خانواده، همدلی، استقلال در تصمیم‌گیری، حفظ حریم و شأن مددجو و خانواده، همدلی، استقلال در تصمیم‌گیری، مراقبت درست، مسئولیت‌پذیری، ارتباط انسانی، اعتماد و اطمینان، عدالت اجتماعی و شایستگی فردی و حرفه‌ای استخراج شد.

وی همچنین به ارزیابی میزان رعایت اخلاق حرفه‌ای پرستاران شاغل در بیمارستان‌های شهر اصفهان در سال 88 اشاره کرد و گفت: نتایج این پژوهش نشان داد که بین خصوصیات دموگرافیک از قبیل سن، جنس میزان تحصیلات، میزان سابقه کار پرستاری نمونه‌ها با میزان رعایت اخلاق حرفه‌ای پرستاری ارتباطی وجود ندارد.

شهریاری افزود: میزان رعایت اخلاق حرفه‌ای پرستاری در رده‌های مختلف سنی پرستاران، در بین دو جنس، در سطوح مختلف تحصیلات و در رده‌های مختلف استخدامی یکسان است.

وی بیان داشت: پرداختن به مسائل و موضوعات اخلاقی و رعایت آن از سوی پرستاران اهمیت والایی دارد و موضوعات و مسائل فراوانی در محیط بالین وجود دارد که بر اخلاقی عمل کردن پرستاران می‌تواند تاثیرگذار باشد و در تمام مداخلات پرستاری یک حساسیت اخلاقی وجود دارد.

انتهای پیام/ر20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول