اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد اخلاق و دین‌شناسی دانشگاه تورنتو کانادا:

دانش اخلاقیات پزشکی در ایران نوپا است

خبرگزاری فارس: استاد اخلاق و دین‌شناسی دانشگاه تورنتو کانادا گفت: دانش اخلاقیات پزشکی در ایران، دانشی نوپا است و از سوی اندیشمندان کشور در این حوزه هنوز چارچوب مشخصی ارائه نشده است.

دانش اخلاقیات پزشکی در ایران نوپا است

عبدالعزیز ساشادینا در حاشیه کنگره اخلاق پزشکی در نظام سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: از نیمه قرن بیستم به دنبال برخی تغییرات صورت گرفته در جوامع غربی و مطرح شدن آزادی‌های و حقوق فردی و نیز به میان آمدن بعضی نگرش‌های فلسفی که از جهان‌بینی سکولار نشان گرفته بود، مبانی اخلاقیات پزشکی پایه‌ریزی شد.

وی بیان داشت: اصول و پایه‌های اخلاقیات پزشکی که هم‌اکنون در دنیا رایج است در بستر جوامع سکولار غربی شکل گرفته است و خواه ناخواه اصول و ارزش‌های سکولاریسم در تمام نقاط  آن نمود یافته است.

استاد اخلاق و دین‌شناسی دانشگاه تورنتو کانادا تصریح کرد: در حال حاضر در جوامع غربی پیرامون حوزه‌های مختلف اخلاقیات پزشکی، بر پایه نگرش‌های فلسفی غالب و متناسب با آن جوامع، بحث‌های فراوان ارائه شده و جوانب مختلف موضوعات مطرح در این حوزه به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دانش اخلاقیات پزشکی در کشور ایران، دانشی نوپا است و از سوی اندیشمندان کشور در این حوزه هنوز چارچوب مشخصی ارائه نشده است.

ساشادینا افزود: برای گسترش مباحث اخلاقیات پزشکی در نظام سلامت یا باید همان اندیشه‌ها و اصول و نظام‌نامه‌های جوامع غربی، ترجمه و در کشور آموزش داده شوند و یا اگر مشخص شد که پایه‌ها و ارزش‌‌ها و به تبع آن نظام نامه‌های اخلاقیات پزشکی غربی با فرهنگ، آداب و دین و آئین کشورمان هماهنگ نیست و یا با اصول و ارزش‌های جامعه ما سر ناسازگاری دارد به دنبال تهیه و تدوین اصول و ارزش‌های متناسب با جامعه خود برآییم .

وی تاکید کرد: مقایسه مبانی هستی شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی دیدگاه سکولار و نگرش اسلامی نشان می‌دهد که تفاوت‌ها و اختلاف‌های این دو نگرش عمیق و ریشه‌ای هستند.

استاد اخلاق و دین‌شناسی دانشگاه تورنتو کانادا اضافه کرد: پیاده‌سازی دستورالعمل‌ها و نظام‌نامه‌های رایج در دانش اخلاقیات پزشکی جوامع غربی در جوامع مسلمان امکان عقلی ندارد.

وی ادامه داد: دانشمندان مسلمان و شیعه لازم است با دقت در منابع نقلی و عقلی مجموعه‌ای از اصول و ارزش‌های اخلاقی را برای جامعه مسلمان پی‌ریزی کنند.

ساشادینا افزود: متخصصان اخلاقیات پزشکی مسلمان باید بر اساس این اصول و ارزش‌های بنیادی، دستورالعمل‌ها و نظام‌نامه‌های اخلاقیات پزشکی جامعه مسلمان را تدوین کنند.

انتهای پیام/ر20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول