اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خواستار شد:

اصول اخلاق پزشکی بر مبنای اخلاق توحید شکل بگیرد

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در نظریه‌های اخلاق توحیدی، ملاک صحت عمل پزشکی قرب به خدا است، بنابراین بر مبنای این نظریه‌ها می‌توان اصول اخلاقی بنیادین و مستحکمی را تدوین کرد.

اصول اخلاق پزشکی بر مبنای اخلاق توحید شکل بگیرد

قدرت‌الله مؤمنی در گفتگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به مقاله خود تحت عنوان بررسی مبانی اخلاق پزشکی از دیدگاه اسلامی اظهار داشت: میزان ارتباط اخلاق پزشکی با عملکرد پزشکان تا اندازه‌ای است که گاهی یک اصل اخلاقی، پزشک را به انجام عمل پزشکی وادار و یا منصرف می‌سازد.

وی بیان داشت: بر این اساس لازم است عمل پزشکی همواره مبتنی بر اصول اخلاقی باشد، اما شکل‌گیری و تدوین این اصول بدون تبیین مبانی آنها غیر ممکن است.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: پنج نظریه اخلاقی پایه از دیدگاه اسلامی با عنوان نظریه زیبایی، امر الهی، اخلاق توحیدی، پرستش و قرب الهی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در نتیجه نظریه‌های غیر اسلامی به لحاظ برخورداری از مبانی اخلاقی سکولاریسم غیرقابل استفاده ارزیابی گردید.

وی افزود: نظریه‌های زیبایی و امر الهی به لحاظ نگاه افراط و تفریطی، به نقش عقل و شرع مقدس از نقص و تناقض درونی برخوردار است و نمی‌تواند مبنای تدوین اصول اخلاق پزشکی اسلام باشد.

مؤمنی ادامه داد: نظریه‌های اخلاق توحیدی، پرستش و قرب الهی اخلاق را بر پایه ایمان پی‌ریزی می‌کند و ملاک صحت عمل پزشکی را قرب به خدا می‌داند، بنابراین بر مبنای این نظریه‌ها می‌توان اصول اخلاقی بنیادین و مستحکمی را تدوین کرد.

وی گفت: پس از تشکیل جمهوری اسلامی و بررسی مسائل فقهی- پزشکی، بسیاری از احکام اسلامی و فتوای فقها و نیز قانونمند شدن آنها در اخلاق پزشکی اسلامی ملاک عمل جامعه پزشکی قرار گرفته که در جای خود قابل ارائه است.

اختلاف نظر دانشمندان در مسائل اصلی و فرعی رشته‌های مختلف علمی به اختلاف نظر آنان در مبانی فکری آنها باز می‌گردد.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بر این اساس گاهی بین یک یا چند صاحب‌نظر هم عقیده و از یک خانواده فرهنگی، اختلاف نظر شدیدی در دو قطب متضاد شکل می‌گیرد

وی با اشاره به اینکه مبانی مختلف و گاه متضاد اخلاق پزشکی به تبع خود اصول اخلاقی مختلف و متضادی را نیز در پی دارد، ادامه داد: از آنجا که اصول اخلاق پزشکی براساس مبانی سازگار با بینش، باور و فرهنگ اسلامی امری ضروری به نظر می‌آید.

مؤمنی اظهار داشت: هدف این نوشتار تبیین این مبانی و مقایسه‌ای با دیدگاه‌های غیر اسلامی و در نهایت دست‌یابی به اصول اخلاق پزشکی مبتنی بر اندیشه و احکام اسلامی است.

وی تصریح کرد: این پژوهش براساس مطالعه و تحقیق در منابع کلامی، فلسفی، اخلاقی و تفسیری صاحب‌نظران مسلمان و با محوریت قرآن کریم و روایات معصومین(ع) انجام شده است.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در این تلاش علمی سعی شده دیدگاه‌های موجود و قابل انطباق بر مبانی اخلاق اسلامی تبیین و توصیف و مورد تحلیل محتوایی قرار گرفته و با نقد و بررسی آنها مبانی اصول اخلاق پزشکی از دیدگاه اسلامی و فقه شیعی تعیین شود.

وی با بیان اینکه بررسی دقیق این مسئله نشان می‌دهد که اختلاف بسیار شدید و گسترده‌ای بین صاحب‌نظران عرصه فلسفه اخلاق پزشکی وجود دارد، بیان داشت: اختلاف نظر بین دانشمندان غربی از یک سو و بین دانشمندان مسلمان از سوی دیگر، نظریه‌های اخلاقی پایه و در عین حال بسیار متضادی را بنیان نهاده است و  از آنجا که اصول اخلاق پزشکی بر این مبنا استوار است، اصول مختلف به صورت متضاد با یکدیگر شکل می‌گیرد و در نتیجه اختلاف در عملکرد و تصمیم‌گیری پزشکی را نیز در پی دارد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول