اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خونی تازه در رگ‏های میراث فرهنگی دامغان/5

مدرسه 163 ساله دامغان احیا می‏شود

خبرگزاری فارس: مدرسه 163 ساله موسویه در دامغان قرار است با برنامه‏ریزی‏هایی که صورت گرفته دوباره احیا شود؛ گر چه گفته شد که اعتبارات مورد نیاز اجرای این طرح سال آینده تامین می‏شود.

مدرسه 163 ساله دامغان احیا می‏شود

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، این طرح عصر امروز در حاشیه نشستی که معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان دامغان تشکیل داد، مورد تصویب قرار گرفت.

طرح‏های میراث فرهنگی شهرستان دامغان امروز از زیر ذره‏بین مسئولان گذشت تا همه تلاش خود را معطوف دارند که آثار بازمانده از گذشتگانمان خدشه‏ای نبیند و مرمت و احیا شود.

نشست مسعود علویان‏صدر، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز نمونه بارز دغدغه‏ای بود که باید میراث در دست امروز را به سلامت به آیندگان سپرد.

در نشست مشترک وی با مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان و تصمیم‏گیران شهرستانی، به گفت‏وگو درباره مسائل مختلف پرداخته شد.

در این نشست، تصمیم گرفته شد تا "مدرسه موسویه" مورد عنایت مسئولان امر قرار گیرد و خون تازه‏ای در رگ‏هایش تزریق شود.

مقرر شده است تا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در خصوص مسجد بنای مدرسه موسویه وارد عمل شود.

تهیه طرح، رطوبت‏زدایی، کف‏سازی، استحکام‏بخشی و انجام دیگر کارهای مربوط در این زمینه مهم‏ترین خواسته معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مسئولان استانی بود.

برای اینکه کار بر روی زمین نماند، مصوب شد تا در این زمینه اقدامات لازم انجام شود و اعتبار مورد نیاز هم سال آینده پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ مدرسه موسویه را که در سال 1270 هجری قمری حاج موسی آقای قاجار بنا کرد، در محله بالای کوی دباغان دامغان واقع است.

در جنوب مدرسه، مسجدی ساخته شده که ساختمان آن از آجر و به شکل کثیرالاضلاع است.

این مسجد دارای 10 اتاق بوده و از سطح زمین نزدیک به یک متر و نیم بلندتر است.

تالار فوقانی که روبه‏روی در مدرسه واقع شده است، پنج در دارد که درها به طرف حیاط مدرسه باز می‏شوند و پشت آنها حیاط خلوت است.

در بعضی مواقع، در این حیاط خلوت مجلس درس تشکیل می‏شود؛ در ضلع شمالی مدرسه تالاری بزرگ با شاه‏نشین قرار دارد که پنج در آن به طرف حیاط آن باز می‏شود و در گذشته مرحوم میرزا فتح‏الله که از علمای وقت بود، در این تالار تدریس می‏کرد.

به گزارش فارس؛ در حقیقت در دوران قاجاریه در یکی از محلات قدیمی دامغان به نام "بالا محله" مدرسه‏ای تاسیس شد که بانی و سازنده آن حاجی موسی آقا که از رجال قاجاریه استرآباد بود، این مدرسه را بنیاد کرد.

محمدحسن خان صنیع‏الدوله در کتاب خویش به نام "مطلع الشمس" می‏نویسد: 32 سال قبل از ورود من به شهر دامغان این مدرسه بنا شده بود.

این مدرسه دارای وقفنامه‏ای است که در اداره اوقاف شهرستان دامغان موجود است.

مدیریت و ریاست این مدرسه در عصر قاجاریه با شخصی به نام آقا میرزا صادق مدرس دامغانی بوده است.

سبک معماری این مدرسه بسیار زیبا بوده و ویژگی‏های هنر ایرانی بر عظمت این نهاد دینی افزوده است.

این مدرسه دارای چندین مدخل مدرسه موسویه دامغان‏ورودی بوده، بنای آن تماما از آجر است و دارای تالاری بزرگ و طاق‏نماهای زیبا و نیز حجره‏هایی که اختصاص به طلاب این حوزه دارد و در وسط این مدرسه، حوضی بزرگ جلوه‏ای خاص به این مدرسه بخشیده است.

این مدرسه علاوه بر آنکه امر تدریس علوم حوزوی در آن صورت می‏گیرد، در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) از شور و حال معنوی خاصی برخوردار است و هر ساله بر اساس سنت در شب‏های نهم و دهم محرم دسته‏های سینه‏زنی و زنجیرزنی از تکیه‏های مختلف شهر به این مدرسه می‏آیند و به عزاداری و به ذکر مصائب کربلا می‏پردازند. سال‏هاست که مجالس وعظ توسط خطیبانی برجسته و با تقوا در این مدرسه در مناسبت‏های مختلف برگزار می‏شود.

از مدرسان و اساتید این حوزه که سهم به‏سزایی در تربیت طلاب داشته‏اند، می‏توان به آیت‏الله نصیری، آیت‏الله خدائی و آیت‏الله خزعلی اشاره کرد.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول