اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

زیباکلام:

خاتمی بضاعت حرکت با چراغ خاموش در انتخابات را ندارد / کواکبیان جریان سوم جدای از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است

خبرگزاری فارس: زیبا‌کلام از جریان کواکبیان به عنوان یک جریان سوم جدای از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نام برد و گفت: این جریان را جزو جریان اصلی و شناخته شده اصلاح‌طبان نمی‌‌شناسم و در حقیقت اصولگرا هم نیستند.

خاتمی بضاعت حرکت با چراغ خاموش در انتخابات را ندارد / کواکبیان جریان سوم جدای از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج صادق زیباکلام چهارشنبه ‌شب در جلسه پرسش و پاسخ با عنوان نقش اصلاحات و اصلاح‌طلبان در انتخابات نهم با دانشجویان دانشگاه کردستان در تالار مولوی این دانشگاه اظهار کرد: روزنامه کیهان تاکتیک اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات را حرکت با موتور روشن و چراغ خاموش دانسته بود که باید بگویم که خاتمی این اندازه زرنگ نیست و بضاعت چنین حرکتی را ندارد.

به گفته این استاد علوم سیاسی به فرض در صورتی که اصلاح‌طلبان بخواهند با این حرکت وارد انتخابات شوند آیا هیئت‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان هم توان تشخیص آنها را ندارند.

وی سیاست اصلاح‌طلبان در این انتخابات را سکوت اعلام کرد و افزود: آنها حرکت‌های پیچیده، خزنده و چندوجهی در انتخابات مجلس نهم ندارند.

زیباکلام منحل شدن دو تشکل جبهه مشارکت و مجاهدین و نداشتن رسانه و ارگان را از دلایل سیاست سکوتِ بخشی از اصلاح‌طلبان نام برد و گفت: آنها در این دوره سر و دستی را برای حضور در انتخابات نمی‌شکنند و خیلی حضور ندارند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چه تفاوتی در بین اصلاح‌طلبان خارج‌نشین و داخلی وجود دارد، بیان کرد که اصلاح‌طلبان داخل و خارج‌نشین را تفکیک نمی‌کنیم اما اصلاح‌طلبان داخلی و یا خارجی همگی هم عقیده نبوده و دارای تفکرات متعددی هستند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اما برخی از افکار خارجی‌ها با اصلاح‌طلبان داخلی یکی است و هم‌پوشانی دارد.

زیباکلام از اصلاح‌طلبی به عنوان یک گفتمان نام برد که دارای چندین تشکل سیاسی است و تصریح کرد: جریان‌های سیاسی براساس شرایط موجود تصمیم‌گیری می‌کنند و اصلاح‌طلبان که در جریان انتخابات 84 شرکت کردند امروز سیاست سکوت را برگزیده‌اند.

وی سوؤل یکی دیگر از دانشجویان که آیا اصلاح‌طلبان در این انتخابات شرکت می‌کنند را این‌گونه پاسخ داد و گفت: مگر بعد از 22 خرداد 84 نگفتند که دیگر اصلاح‌طلبان مردند و چون آنها وابسته به آمریکا و خائن بودند چرا اکنون این اندازه مهم شده‌اند که به آمدن یا نیامدن آنها اصرار دارند.

تخلفات دولت وجود و یا عدم مجلس را مورد سؤال قرار می‌دهد

وی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از دانشجویان که دلایل اصلیتان از ضعیف جلوه دادن مجلس شورای اسلامی چیست گفت: من همواره معتقد به شرکت در انتخابات و تبلیغ برای شرکت در انتخابات هستم چون به استدلال من مجلس با نمایندگانی متفاوت بهتر از نمایندگان یک دست است.

به گفته زیباکلام از سال 84 مجلس عملاً احمدی‌نژاد را روی سرش می‌گذاشت و با حلوا حلوا کردن تمامی اقدامات و کارهای وی را مورد تصدیق قرار می‌داد.

وی یادآور شد: اما از اردیبهشت 90 موضع مجلس عوض شد و اگر چه انتظار می‌رفت که مجلس جدی‌تر عمل کند و نظارت بیشتری بر عملکرد دولت داشته باشد اما هر اندازه که جلوتر می‌رویم جایگاه مجلس پایین می‌آید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: مجلس به اندازه‌ای بی‌خاصیت شده است که رئیس جمهور هر کاری را بخواهد انجام می‌دهد و کاری که نخواهد انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: وقتی به میزان تخلفات دولت نگاه می‌شود و اقدامی از سوی مجلس در قبال پایین آمدن ارزش پول ایران، بالا رفتن دلار تا 2 هزار تومان و اختلاس اخیر صورت نمی‌گیرد، عدم یا وجود مجلس مورد سؤال قرار می‌گیرد.

زیباکلام یادآوری کرد: دو سال است که قرار شده دولت 2 میلیارد تومان به متروی تهران که 80 درصد استفاده کنندگان آن از طبقه متوسط به پایین جامعه هستند بدهد، اما تاکنون محقق نشده است.

وی عنوان کرد: مشکل احمدی‌نژاد محسن هاشمی نبود، اکنون که قالیباف است دلیلی جز مخالف بودن سیاست‌های قالیباف با احمدی‌نژاد در آن وجود ندارد.

تشبیه الجنادریه عربستان به 15 خرداد و 22 بهمن ایران / تلاش برای تطهیر مهاجرانی و نوری‌زاده

علت حضور نوری‌زاده و مهاجرانی به عنوان تئوریسین‌های اصلاح‌طلب سؤال یکی دیگر از دانشجویان بود که زیباکلام برنامه الجنادریه را به مراسم 14 و 15 خرداد و 22 بهمن تشبیه کرد و گفت: در این برنامه مهمانانی از بسیاری از کشورهای خارجی حضور دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: در این مراسم نه پولی به کسی می‌دهند و نه اینکه کسی مهمان ویژه پادشاه عربستان است بلکه همگی در قالب مهمان در برنامه‌های آنها شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به روابط ایران با عربستان گفت: منافع ملی، روابط با هر کشوری را تعیین می‌کند و هیچ وقت نباید اقدامات گذشته یک کشور را مبنای ارتباط قرار دهیم، بلکه باید براساس مصالح و منافع ملی روابط خود را تعیین نماییم.

اگر در زمان رضاشاه بودم 50 بار اعدام می‌شدم

وی هم‌چنین گریزی به دوران رضاشاه در ایران زد و بدون توجه به جنایات و خیانت‌های رضاخان قلدر گفت: معتقدم که رضاشاه خدمات بزرگی برای این ملت انجام داده است و یکپارچه‌سازی در آن دوران خدمت بزرگی به ملت ایران بود.

زیباکلام در پایان تصریح کرد: اما در عین حال اگر من در آن زمان بودم به علت مخالفت‌هایی که با آنها داشتم شاید 50 بار اعدام می‌شدم.

انتهای پیام/ر10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول