اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت نظارت برانتخابات کردستان:

شیوه انتخابات در کردستان کاملاً دستی است

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت نظارت برانتخابات کردستان از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری به صورت کاملً دستی در استان خبرداد.

شیوه انتخابات در کردستان کاملاً دستی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مرتضی خسروپناه عصر امروز در همایش استانی اعضای هیئت‌های اجرایی، نظارت و بازرسی انتخابات کردستان در سنندج گفت: از آغاز ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی فعالیت‌های گسترده‌ای توسط شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت استانی انجام شده است.

وی افزود: در مجموع حدود 70 درصد کاندیداها در استان کردستان تأیید صلاحیت شدند که با میانگین کشوری فاصله آنچنانی ندارد.

خسرو پناه، وسعت نظر و توصیه و رهنموند‌های مقام معظم رهبری و لحاظ شرایط حداقلی را از جمله راهکارهایی عنوان کرد که برای تأیید صلاحیت کاندیداها مدنظر قرارگرفته شده است.

وی افزود: در بحث تبین وضعیت کاندیداها روشنفکران و نخبگان جامعه باید این بحث را مشخص کنند که کاندیداها از حداقلی تا حداکثری واجد شرایط بوده و مردم باید به کاندیدایی رأی بدهند که ویژگی حداکثری را داشته باشد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات کردستان گفت: در بحث هیئت‌های نظارت نیز مواد 3 و 4 قانون انتخابات را داریم که در ماده 3 به بحث نظارت استصوابی و مؤثر بر همه مراحل و همه امور که باید مجریان امر انتخابات در استان نفس و جایگاه هیئت‌های نظارت را بدانند و به این مهم توجهی جدی داشته باشند.

خسروپناه افزود: در ماده 4 قانون انتخابات شیوه‌های نظارتی شورای نگهبان به تعین عوامل نظارتی به شکل معمول در قالب هیئت‌های نظارت اشاره شده که در شعبه اخذ رأی در قالب ناظر و ناظرمسئول و در خارج از شعبه برای سرکشی از ناظران در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: همچنین طبق این ماده نظارت از طریق رسیدگی به شکایات بازرسان وزرات کشور مستقر در استان‌ها  صورت می گیرد و این بازرسان موظفند حسن اجرای انتخابات را به اطلاع هیئت‌های نظارت برسانند.

خسرو پناه خاطر نشان کرد:هم شورای نگهبان و هم هیئت‌های نظارت استان اقدام به تعیین بازرس می‌کنند به شکلی که در هر حوزه انتخابیه 2 نفر و در هر بخش نیز یک نفر به عنوان بازرس معرفی می‌شوند.

وی اظهار داشت: بنابراین بازرسان وزارت کشور که مسئول رسیدگی به حسن جریان اجرای قانون انتخابات هستند باید گزارش‌هایشان را به هیئت نظارت ارسال کنند.

خسرو پناه اعلام کرد: رسیدگی به شکایت‌های مردمی و کاندیداها جزو موارد مطرح شده در ماده 4 قانون انتخابات و حیطه کاری هیئت‌های نظارت است و باید فرمانداران و عوامل اجرایی در شهرستان‌های مختلف استان به این موارد توجه جدی داشته باشند.

وی افزود: از آغاز فعالیت‌های پیرامون انتخابات در کردستان تاکنون چهار اکیپ بازرسی از شورای نگهبان وضعیت استان را بررسی کرده‌اند و باید به این مهم توجه داشته باشیم که علاوه بر پاسخگویی به شورای نگهبان باید پاسخگوی افکار عمومی و رصدهای احزاب و کاندیداها نیز باشیم.

وی خاطر نشان کرد: از اظهارنظر له و یا علیه کاندیداها باید خودداری شود و در این راستا متأسفانه گزارش‌هایی را از هیئت‌های بازرسی و اجرایی انتخابات استان داریم که بیشتر این گزارش‌ها از لحاظ ترکیب این هیئت‌ها و انتخاب عوامل بازرسی است.

وی افزود: عوامل هیئت بازرسی بیشتر از بین مدیران کل ادارات استان انتخاب شده‌اند و نزدیکی به مافوق ، کاندیداها و به ویژه به نمایندگان فعلی از جمله مهمترین ایراداتی است که هم‌اکنون مطرح اشت.

خسروپناه اظهار کرد: این حرکات و اقدامات افکار عمومی را مشوش کرده و به جریان سالم انتخابات در استان خدشه وارد می‌کند لذا امید است که این حرکات انجام نشود و از حضور در برخی مجالس و محافل توسط اعضای هیئت‌های اجرایی و بازرسی جلوگیری شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر هیئت نظارت بر انتخابات استان تشخیص دهد که افرادی از اعضای این هیئت‌ها در راستای تشویش اذهان عمومی و خدشه‌دار کردن جریان سالم انتخبات در استان گام برمی‌دارند با جدیت تمام و بر اساس ماده سوم قانون انتخابات و وظایف هیئت‌های اجرایی با افراد خاطی برخورد کرده و افراد دیگری جایگزین می شوند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات کردستان گفت:‌ نکته بعدی بحث تعرفه‌هاست و باید فرمانداران و اعضای اجرایی انتخابات به این مهم توجه داشته باشند که تعرفه‌های اخذ رأی باید در مخزن نگهداری شده و دارای دو کلید و پلمپ فلزی از هیئت اجرایی و هیئت نظارت داشته باشد.

خسروپناه اعلام نتایج به موقع را از ارکان انتخابات سالم دانست و افزود: با تشکیل ستادهای پیشگیری از رایم انتخاباتی امید است دادگستری و شورای تأمین استان با افراد مشوش‌کننده اذهان عمومی برخوردی جدی داشته باشند و در این مسیر نیز اقداماتی عملیاتی و به موقع را انجام دهند.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول