اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

سیستم پزشکی ایران حکیم ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در گذشته پزشکان را به نام حکیم یا طبیب می‌شناختند در حالی که سیستم پزشکی امروز دیگر حکیم ندارد.

سیستم پزشکی ایران حکیم ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شاهین شیرانی ظهر امروز در دومین کنگره سالانه اخلاق پزشکی کشور اظهار داشت: در گذشته پزشکان بین عامه مردم حرمت و اعتماد بالایی داشتند به گونه‌ای که به نام حکیم و طبیب شناخته می‌شدند در حالی که امروزه کسی دیگر پزشک را به نام حکیم خطاب نمی‌کند.

وی بیان داشت: آنگاه که نعمت صحت و سلامتی از تن آدمی رخت بر می‌بندد و انسان در جستجوی عافیت از دست رفته به طبیب روی می‌آورد، جلوه‌هایی از کمالات انسانی در این بین ظهور و بروز می‌کند که مفهوم اخلاق پزشکی را به ذهن متبادر می‌سازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه اخلاق پزشکی از دیر باز در تمامی شئون طبابت مورد توجه و عنایت خاص قرار داشته است، تصریح کرد: از یک سو خصوصیات اخلاقی و شخصی درمانگران از سوی دیگر ارتباطات میان بیماران یا درمانگران از سویی مسائل مستحدث هدر مقوله طبابت و همگی مواردی است که برای پاسخگویی صحیح به آن‌ها نیازمند باز تعریف دقیق اخلاق و حاکم نمودن آن مهم در عرصه‌های مختلف پزشکی است.

وی ادامه داد: از دیگر سو همراهی اخلاق با دین مبین اسلام و آموزه‌های مذهبی و فرهنگی ایران اسلامی لزوم پرداختن به این موضوع را مضاعف می‌کند و به همین سبب لازم است اساتید علم اخلاق، توان خویش را در راستای تبیین موضوع اخلاق و جایگاه آن در علوم پزشکی به کار گیرند تا با تعمیق روحیه انسان دوستی و شفقت بر بیمارانی که نیازمند خدمات صادقانه هستند.

شیرانی افزود: از آنجایی که پرسنل کادر پزشکی زنجیروار به یکدیگر وصل هستند و این امر از نگهبان یک بیمارستان تا فوق تخصص پزشکی را به یکدیگر متصل کرده بنابراین می‌طلبد که عزم جدی در حوزه اخلاق پزشکی شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: شغل پزشکی برخلاف سایر مشاغل به یک شیء یا موجود بی جان در ارتباط نیست و چون اشرف مخلوقات عالم گیرنده خدمات بهداشت و درمان است بنابراین حساسیت و وظیفه رعایت اخلاقیات در حیطه کاری پزشک را چندین برابر می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: توازن بین ارائه و گیرنده خدمات بهداشت و درمان، نظام سلامت را ایجاد می‌کند.

وی گفت: اخلاق پزشکی، گمشده نظام سلامت است که در گذشته وجود داشته و همین امر سبب شده که نظام سلامت حکیم می‌پرورانده مسئله‌ای که امروز در سیستم پزشکی نیست.

انتهای پیام/خ۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول