اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

اخلاق در پژوهش‌های پزشکی با گسترش تحقیقات بالینی اهمیت یافت

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به دنبال گسترش تحقیقات بالینی در علوم پزشکی، اخلاق در پژوهش‌های پزشکی اهمیت یافت.

اخلاق در پژوهش‌های پزشکی با گسترش تحقیقات بالینی اهمیت یافت

عباس‌علی خادمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: گسترش روزافزون تحقیقات بالینی در علوم پزشکی و ارزشمند بودن نتایج تحقیقات کلینیکی برای ارائه خدمات بهتر به بیماران توجه به مسئله اخلاق در پژوهش را روز به روز بیشتر می‌کند.

وی بیان داشت: تاریخچه پژوهش‌های غیر اخلاقی از قبیل تزریق خون آلوده در مؤسسه روبرت کخ به 40 نفر بیمار، انتقال پشه‌های آنوفل از مرداب‌ها به درمانگاه‌ها برای آزمایش بیمار، مرگ بسیاری از دوقلوها برای بررسی اثرات ژنتیک، تجربه دردناک و غیر انسانی است.

رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مروری بر اخلاق پژوهشی و رعایت آن در پژوهش‌های پزشکی و دندان‌پزشکی را در به صورت مقاله‌ای درآورده است، تصریح کرد: در این مقاله به مباحثی از جمله بیانیه‌های جهانی اخلاق پزشکی شامل قوانین نورنبرگ و بیانیه هلسینکی هم‌چنین توجه به مسئله اخلاق در پژوهش در کشور از سال 1373، تشکیل کمیته‌های اخلاق در پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و تدوین اصول 26گانه اخلاق در کشور اشاره شده است.

وی ادامه داد: در این مقال موارد حقوقی مربوط به برخورد با بیمار و رضایت و برائت نمونه‌ای از شکایات بیماران و برخورد مناسب با این گونه شکایات ارائه شده است.

خادمی افزود: اخلاق پزشکی دانشی میان رشته‌ای است که موضوع آن مسائل و مباحث اخلاقی در حوزه علوم پزشکی است.

رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: این مسائل و مباحث در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی به عنوان حرفه‌، پژوهش‌های پزشکی و سیاست‌گذاری نظام سلامت مطرح هستند.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول