اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران:

انتخابات نباید چند قطبی برگزار شود

خبرگزاری فارس: مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در هر شهر و استان رقابت‌ها ممکن است ماهیت هویتی پیدا کند و ستاد انتخابات باید از فضای قطبی شدن جلوگیری کند.

انتخابات نباید چند قطبی برگزار شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ابراهیم متقی امروز در همایش ملی مشارکت سیاسی و امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: به دلیل وجود شرایط اجتماعی و زیر‌ساخت‌های ادراکی و تمدنی در اصفهان ماهیت سیاسی در این استان حاکم است و شاید تقاطع آرا، دیدگاه‌ها و رقابت‌ها در هیچ استانی به اندازه اصفهان شدید و گسترده نباشد.

وی اضافه کرد: هر رویکردی که در مرکزیت ایران و در رقابت‌های انتخاباتی تهران وجود دارد یک نمونه مشابه آن نیز در اصفهان قابل مشاهده است.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در چنین شرایط و فضایی مشارکت فراگیر برای دست‌یابی به قدرت از اهمیت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: مسئله اصلی مشارکت در ادبیات سیاسی مبتنی بر انتظارات اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه افزایش مشارکت سیاسی به معنای فراهم شدن زمینه برای حضور نیرو‌ها و گروه‌های جدید در عرصه رقابت برای دست‌یابی به قدرت است، ادامه داد: این یک موضوع بسیار جدی در ارتباط با سلامت نظام‌های سیاسی محسوب می‌شود.

متقی تاکید کرد: به هر اندازه تناوب قدرت، دموکراتیک‌تر، ساختاری‌تر و بهینه تنش‌تر باشد در آن شرایط فرایند‌های توسعه در آن کشور و استان افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروز مقوله‌ای به نام پیشرفت اسلامی محور اصلی ادبیات رهبری، جامعه و کارگذاران نظام‌های سیاسی ایران است، افزود: علم از مؤلفه‌های پیشرفت اسلامی به شمار می‌رود و سیاست‌ها، تصمیم گیری‌ها و فرایند‌ها باید ماهیتی قاعده‌مند داشته باشند.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه الکترونیکی شدن فرایند‌های انتخابات نشانه‌ای از پیشرفت‌های علمی در کشور است، بیان داشت: نو‌سازی در فرایندی حاصل می‌شود که نقش نیرو‌های انسانی کاهش می‌یابد و نقش ابزار‌های عقلایی افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه معنویت نیز از دیگر شاخصه‌های پیشرفت اسلامی است، گفت: بحث اصلی مشارکت نباید نتیجه‌گرایی باشد و  مهم‌ترین مسئله در نظام اسلامی فرآیندگرایی است.

متقی با اشاره به اینکه ساختار و کاندیدا‌ها باید نقش خود را به صورت قانونی ایفا کنند، اظهار کرد: در زمان برگزاری انتخابات نیز تمامی مجریان برگزاری انتخابات به عنوان مرجع قابل اعتماد کاندیدا‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط هیچ تفاوتی میان نماینده گذشته و کاندیدا‌های نو‌ظهور وجود ندارد، اضافه کرد: مجریان برگزاری انتخابات باید مرجع حمایتی یکسان و فراگیر تمامی کاندیدا‌های انتخابات باشند.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: در انتخابات 1388 ارتباط و تماس مجموعه‌های شورای امنیت و شورای تأمین با کاندیدا‌ها و ستاد‌های انتخاباتی آنها کاهش یافته و جامعه در یک فضای قطبی شده قرار گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه در هر شهر و استان رقابت‌ها ممکن است ماهیت هویتی پیدا کند و ستاد انتخابات باید از فضای قطبی شدن جلوگیری کند، ادامه داد: قطبی شدن به معنای مثبت و منفی شدن، چپ و راست شدن و فضای تضاد و تعارض را در سطح جامعه شکل دادن است.

متقی با اشاره به اینکه علم، معنویت و زندگی به عنوان شاخص‌های اصلی پیشرفت اسلامی به شمار می‌روند، تاکید کرد: زندگی به معنی این است که ساز و کار‌های اجرایی و اداری برای ایجاد سواد و تعادل در روند انتخابات گسترش یابد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت نباید منجر به شکل‌گیری ساختاری شود، افزود: احتمال مواجه شدن کشور‌ها با برخی از بحران‌ها پس از گذشت از فرایند نو‌سازی وجود دارد.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بحران مشارکتی از این موارد است، گفت: این بحران در صورت کاهش ظرفیت ساختار برای جذب رویکرد‌های متعارض و یا در صورت قرار گرفتن کاندیدا‌ها در فضای قطبی شدن به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: مشارکت نماد همکاری جامعه و حکومت برای سازماندهی انتظارات نهفته است.

انتهای پیام/س20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول